خراسان جنوبی

ایجاد شرکت تعاونی زرشک برپایه سرمایه های مردمی

نقش نیوز،خراسان جنوبی ،رضا بهنام : استاندار خراسان جنوبی از ایجاد شرکت تعاونی زرشک برپایه سرمایه های مردمی خبر داد. وی با بیان این مطلب تأکید کرد: برای رفع مشکلات زرشک کاران، باید شرکت تعاونی زرشک برپایه سرمایه های مردمی ایجاد شود.
به گزارش نقش نیوز، ملانوری با بیان این مطلب در چهارمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به مشکلات چندین ساله و همیشگی زرشک کاران استان اشاره کرد و گفت: از بدو ورود بنده به استان، این دغدغه مطرح شد و راهکارهایی هم برای رفع نگرانی های مردم ارائه گشت.وی ادامه داد: در یکی از اولین جلسات ستاد توسعه خاوران به این موضوع ورود شد و تأکید کردیم که بهترین راهکار برای رفع مسایل موجود، راه اندازی یک شرکت تعاونی است.
استاندار با اشاره به محصولات استراتژیک و بسیار ارزشمند استان گفت: موضوع راه اندازی شرکت تعاونی باید برای عناب و زعفران هم دنبال شود تا منجر به ایجاد ارزش افزوده در این محصولات گردد.
ملانوری ادامه داد: در جریان سفر رئیس اتاق تعاون کشور به استان، به موضوع راه اندازی این شرکت تعاونی تأکید شد و مورد موافقت هم قرار گرفت اما بعد از آن جلسه، تعدادی از تعاونی ها طی مکاتبه ای اعلام کردند، آمادگی لازم برای انجام این کار را دارند.وی متذکر شد: در راستای حمایت از تولید کنندگان استان، قول حمایت از این تعاونی ها را هم دادیم اما شواهد امر و مشکلاتی که الان وجود دارد، نشان دهنده کم کاری این تعاونی هاست.
استاندار فرآوری را بهترین راهکار برای ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: این که تنها ۸ درصد از ۲۲ هزار تن زرشک فرآوری می شود یا ۲۰ درصد ۶۷ تن زعفران استان به صورت بسته بندی عرضه می گردد، نشان دهنده کم کاری در این زمینه است.ملانوری تأکید کرد: ما به دنبال این هستیم که برای محصولات کشاورزی استان، کار اساسی انجام شود و پیشنهاد هم می کنم که از تجربیات تعاونی های قدری همچون شرکت تعاونی پسته رفسنجان استفاده شود.
وی ادامه داد: اقدامات گسترده این تعاونی سبب شده، پسته به یک محصول صد درصد صادراتی تبدیل شود و بعد از نفت، دومین کالای صادراتی کشور باشد.به گفته وی؛ این شرکت تعاونی، به تعیین کننده قیمت پسته در دنیا تبدیل شده است.
استاندار خاطرنشان کرد: این شرکت تعاونی باید برپایه توان خود مردم راه اندازی شود تا خودشان تصمیم گیر باشند و سود حاصل از اقدامات هم عاید خودشان شود.
ملانوری با اشاره به سودآوری معادن، اظهار داشت: معدن از نگاه سرمایه گذاران از طلایی ترین سرمایه گذاری هاست اما این که ما ۲۳۰ معدن مجوزدار غیر فعال در استان داریم، به جهت نابلدی و ناآشنایی سرمایه گذاران در این مورد است.
وی متذکر شد: استفاده از تجربیات حوزه‌های موفق در هر زمینه ای می تواند مشکلات را برطرف کرده و سودآوری به همراه داشته باشد.شایان ذکر است؛ بررسی مشکلات فروش زرشک استان از جمله دستورکارهای جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود که با دستور استاندار، به جهت اهمیت موضوع و لزوم نتیجه گیری مباحث در راستای رفع مشکلات زرشک کاران در فصل برداشت پیش رو، بحث و بررسی بیشتر و طرح مسایل کارشناسی در این زمینه به جلسه ای فوق العاده موکول شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا