خراسان جنوبی

ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی بجد در بیرجند افتتاح شد

نقش نیوز-خراسان جنوبی-رضابهنام : ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی استان همزمان با سفر معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در دشت بجد بیرجند به بهره برداری رسید.

این ایستگاه بخشی از زنجیره طرح هاب منطقه‌ای شتر است که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان در حال اجرا است و ظرفیت پرورش ۵۰۰ شتر شیرده صنعتی را دارد.

ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی که به مرکز نژادی شتر معروف است، به عنوان بخش پیشران طرح هاب منطقه‌ای فعالیت می کند که با هدف تولید گونه‌های برتر ژنتیکی برای گله‌های روستایی، انجام تحقیقات درخصوص گونه‌های مرتعی بوم استان و توسعه آن‌ها، تولید علوفه و شیر برای مصرف استان، ایجاد مرکز پیشران در نوآوری و فناوری در پرورش این حیوان، تولید گونه‌های مرتعی و نیز ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی برای دانشجویان و مرکز تحقیقات کشاورزی راه اندازی شده است.

 

طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای پرورش هاب سال ۱۳۹۸ با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان آغاز شد.خراسان جنوبی دومین استان دارای جمعیت شتر (۳۰ هزار نفر) است که براساس آخرین آمار رسمی سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت و یک هزار و ۵۰۰ تن شیر خام در این استان تولید می‌شود. با اجرای طرح هاب ،هشت هزار فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود و ظرفیت تولید محصولات نیز به ۲۵ هزار تن خواهد رسید.

در حال حاضر ۹۵ درصد وسعت خراسان جنوبی را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد لذا وضعیت بیابانی و مرتعی استان قابلیت افزایش جمعیت شتر را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا