آخرین اخباریادداشت

متروپل چرا و چگونه فرو ریخت؟

ساختمان متروپل یک برج ۱۱ طبقه در زیربنای قابل توجه ۴۵ هزار متر مربع در محله امیری آبادان احداث شده و تا شروع افتتاحش چندان زمان زیادی باقی نمانده بود. این پروژه ی عظیم  که توسط هولدینگ ساخت و ساز عبدالباقی در حال ساخت بود، نه مثل پلاسکوی تهران یک ساختمان قدیمی بود که فرسودگی، عامل فروریختن آن باشد و نه اینکه از مبادی غیرقانونی ساخته شده باشد، که فروریختن آن را بتوان به عوامل غیرسازه‌ای ربط داد. پس با یک سئوال اساسی و بزرگ روبرو هستیم، دلیل اصلی ریزش ساختمان متروپل در آبادان چیست؟ چرا پروژه ی ساختمانی با این حجم از سرمایه به این پایان دچار شد و مقصر این فاجعه ی بزرگ انسانی کیست؟ مالک و سازنده این برج‌ ها که در حال حاضر بخش عمده‌ ای از ساخت‌ وسازهای اطراف اروند و منطقه آزاد اروند را مدیریت می‌کند، هلدینگ عبدالباقی است با مدیریت حسین عبدالباقی. فردی که به گفته منتقدانش، بر اساس ارتباطات که داشته توانسته است ، بازار ساخت‌ وساز آبادان را با تبدیل زمین‌های دور افتاده ی شهر به فضاهای تجاری و خدماتی، قبضه کند.

بر اساس گزارشات واصله ، متروپل به دلیل عدم رعایت اصول کیفی و پایداری تبدیل به قتلگاه شهروندان شریف آبادانی تبدل شد. گزارشات میدانی نشان می داد که سازه اصلی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. البته موارد مذکور ماه ها قبل به رویت رسیده بود و بارها اعتراضات مختلفی صورت پذیرفته بود. تصاویر و ویدیو هایی در فضای مجازی وجود دارند که پیش بینی کرده بودند که این سازه به علت عدم رعایت اصول کیفی و پایداری بنا از استحکام کافی برخوردار نیست.

حتی در بهمن سال گذشته ،اعتراضات به قدری بالا گرفت که مسبب آن شد تا کارشناسان نظام‌مهندسی آبادان از این بنا بازدید و در خصوص ایرادات موجود، موارد و مشکلات یافت شده را صورت‌جلسه نمایند. سایت نظام مهندسی آبادان همچنین اعلام کرده که در این بازدید، حسین عبدالباقی مالک و سرمایه‌گذار این پروژه بر آمادگی گروه اجرایی این پروژه در خصوص رفع مشکلات یا ایرادات ابلاغ شده از جانب سازمان نظام مهندسی تاکید نموده است. اما اگر از آن زمان تا کنون ، شاهد اجرای این اصلاحات بودیم ، شاید هرگز شاهد چنین واقعه ی تلخی نبودیم.

اما سوال اساسی اینجاست  که با وجود تمام این اعتراضات و تذکرات، نهادهای نظارتی و فنی با سرکشی چند باره و تحت پوشش رسانه‌ ای از این پروژه، چطور و با کدام انگیزه نسبت به ایرادات فنی در طبقه اول و فرونشست آن هشدار نداده و جلوی این ساخت و ساز ناایمن را نگرفتند؟ این فرد از چه لابی و پوشش امنیتی برخوردار بود که این چنین مورد حمایت دستگاه های گوناگون قرار داشت؟ شهرداری و نهادهای نظارتی که با اضافه کردن یک دیوار در یک منزل مسکونی سر و کله شان پیدا می شود، چگونه مجوز یک سازه 6 طبقه را به یک سازه ی 11 طبقه داده اند و در برابر این حجم عظیم تخلفات سکوت اختیار نموده اند؟ جا دارد که نهادهای نظارتی کشور، مقصرین این حادثه ی دلخراش را هر چه سریع تر به مقامات قضایی معرفی کرده، که دیگر شاهد وقایع این چنین تلخ در میهن عزیزمان نباشیم. در انتها روزنامه تفاهم هم به نوبه ی خود این واقعه تلخ را به مردم شریف آبادان به ویژه خانواده درگذشتگان تسلیت عرض می نماید.

رضا خوشدل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا