آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

آشنایی با بلندترین بادگیر جهان در یزد

اگر دوست دارید بلندترین بادگیر جهان را ببینید، بلیط یزد را رزرو و برای دیدن زیبایی‌های آن، به پرواز درآیید. خانه‌های قدیمی و خشتی یزد با معماری عجیب و تحسین‌برانگیز بادگیرهای آن، تماشایی هستند. شهر بادگیرهای خشتی، اولین محل ظهور بادگیرهای جهان شناخته می‌شود؛ بلندترین بادگیر یزد در باغ دولت‌آباد، با معماری خارق‌العاده خود، به یکی از جذابیت‌های یزد تبدیل شده است. اکنون اگر می‌خواهید این سازه قدیمی و پرکاربرد را بیشتر بشناسید، در ادامه ما را همراهی کنید.

تاریخچه بلندترین بادگیر جهان در یزد

مرحوم محمدتقی‌خان ابتدا قناتی به طول 65 کیلومتر را احداث و آب را از شهر مهریز به یزد انتقال داد؛ سپس شروع به ساخت مجموعه حکومتی خود کرد. این باغ با مساحت 70 هزار مترمربع، ساختمان‌ها، حوض‌ها و آبناهای بسیاری را شامل می‌شود. قنات دولت‌آباد با قدمت بیش‌از 200 سال، تشکیل‌شده از 5 رشته قنات، از ارتفاعات مهریز سرچشمه گرفته است. این آب با سیراب‌کردن بخشی از زمین‌های مهریز و به‌کارانداختن چند آسیاب آبی، پس‌از طی‌کردن 50 کیلومتر به یزد می‌رسد و باغ دولت‌آباد را آبیاری می‌کرده است؛ اما اکنون باغ دولت‌آباد با چاه نیمه عمیقی در مجاور خود، آبیاری می‌شود.

قدمت این باغ به دوران افشاریه می‌رسد؛ اما اگر نگاهی به آن بیندازید، می‌بینید که معماری آن، متفاوت از بناهای آن زمان است. شباهت معماری عمارت و فضا باغ دولت‌آباد به دوران زندیه، آن را متمایز و منحصربه‌فرد می‌کند. باغ دولت‌آباد از زیباترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود که در گذشته، محل زندگی حکم‌رانان ساکن یزد بوده و اکنون به تفرج‌گاهی برای مردم محلی و گردشگران تبدیل شده است.

باغ دولت‌آباد کجاست؟

باغ دولت‌آباد به‌عنوان میراث جهانی یونسکو و یکی از مکان‌های دیدنی یزد شناخته می‌شود. این باغ در خیابان شهید رجایی در محله چهار منار، کوچه فردوسی قرار دارد که از بلوار دولت‌آباد امکان دسترسی به آن را خواهید داشت. باغ دولت‌آباد در دوران قاجار، خارج از شهر و به دروازه چهار منار متصل بود؛ با گذشت زمان و با رشد بافت شهری، این باغ به تدریج در مرکز شهر یزد، واقع شد.

باغ دولت‌آباد؛ بلندترین بادگیر جهان

بلندترین بادگیر جهان در باغ دولت‌آباد یزد با 33.8 متر ارتفاع، شناخته می‌شود. این بادگیر، که به شکل 8 ضلعی ساخته‌ شده است، وزش باد را از هر جهت، وارد دریچه‌های خود کرده و به سمت پایین، هدایت می‌کند. بر اساس معماری هوشمندانه این بادگیر، حوض آبی در قسمت انتهایی آن تعبیه‌شده است؛ هنگامی‌که باد گرم یزد، وارد بادگیرها می‌شود، از میان پره‌های چوبی می‌گذرد و در طول مسیر با وزیدن روی سطح آب، خنک می‌شود. اکنون شما با این فرآیند بدون نیاز به برق و گاز، یک خنک‌کننده طبیعی خواهید داشت.

زمان مناسب بازدید از بلندترین بادگیر جهان

برای سفر به یزد و بازدید از بلندترین بادگیر جهان، در ماه‌های شهریور، مهر و آبان مناسب‌تر خواهند بود. این ماه‌ها با آب‌وهوای خنک و شب‌های بلند، به‌عنوان ماه‌های توریستی یزد محسوب می‌شوند. کویرگردی در شب‌های خنک یزد، و گشت‌وگذار در زیبایی‌های آن، بسیار لذت‌بخش خواهد بود. علاوه‌بر اواخر تابستان و اوایل پاییز، دو ماه اول بهار نیز، برای سفر به یزد، مناسب هستند.

قسمت‌های مختلف باغ دولت‌آباد

همان‌طور که گفته شد باغ دولت‌آباد به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم شده است. که بخش بیرونی آن، مخصوص حکومتی و بخش درونی آن، سکونت‌گاهی است؛ این دو بخش عمود بر هم و از یک‌دیگر مجزا هستند. قسمت اندورنی که باغ بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهد، حرم‌سرا، عمارت هشتی، عمارت طنبی، مطبخ، آب‌انبار، اصطبل و برج دیده‌بانی را در برمی‌گیرد. باغ کوچک‌تر و باغ بیرونی نیز عمارت تهرانی، تالار آینه، جلوخان و سردر، بازارچه و آب‌انبار عمومی را تشکیل می‌دهد که در قدیم به‌عنوان محل برگزاری تشریفات حکومتی و برگزاری مراسم ورزشی، بهشت آیین نام‌گذاری شده است. برای آشنایی بیشتر با قسمت‌های مختلف این باغ، به تشریح آن‌ها می‌پردازیم.

ساختمان هشتی

ساختمان هشتی و بادگیر، که بخش اصلی باغ را تشکیل می‌دهد مرکز باغ محسوب می‌شود. شکل بادگیرها، به‌صورت هشت ضلعی است که از می‌تواند از هشت جهت، باد را بگیرد. جریان هوا، آب را به حوض وسط عمارت هدایت و هوا بخش‌های مختلف عمارت را خنک می‌کند. ترکیب عجیب و منحصربه‌فرد جریان آب و هوا در این بنا، کمیاب و نادر است. این بادگیر و ساختمان هشتی آن که در گذشته به بادگیر تابستانه معروف بود، معماری نوین آن دوره از ایران را به نمایش می‌گذارد.

هشت‌آیین

روبه‌رو ساختمان هشتی بنایی وجود دارد که در گذشته به‌عنوان اقامت‌گاه زمستانی خانواده شاه مورد استفاده قرار گرفته شده است. معماری و مصالح استفاده‌ شده در این بنا، در نوع خود بی‌نظیر هستند؛ همچنین این بنا برای گرم‌شدن در فصل زمستان، رو به آفتاب ساخته شده است. علاوه‌بر این، محل قرارگیری پنجره‌ها و هواکش‌ها نیز بر اساس اصول ریاضیات، طراحی و اجرا شده‌اند.

تالار طنبی

تالار طنبی دارای بادگیرهای کوچکی است که دور تا دور شبستان اصلی قرار گرفته‌اند. در زیر این تالار، زیرزمین بزرگی تعبیه شده است که توسط پله‌هایی به باغ دولت‌آباد و راه‌روی زیر بادگیر، راه پیدا می‌کنند. این بخش از بنا در فصل‌های گرم، استفاده‌های گوناگون و فراوانی داشته است.

سفر به بلندترین بادگیر جهان با فلای تودی

بلیط هواپیما یزد را از وب‌سایت‌های آنلاین و معتبر رزرو کنید. فلای تودی با ارائه خدمات و امکانات ویژه خود، سفری آسان، سریع و ایمن را برای شما رقم می‌زند. اگر تاکنون از وب‌سایت‌های آنلاین بلیطتان را رزرو نکرده‌اید، راهنما سفر در وب‌سایت فلای تودی، می‌تواند این پروسه را برای شما آسان کند. همچنین در صورت نیاز، می‌توانید با استفاده از خدمات پیگیری، از وضعیت بلیطتان مطلع شوید. فلای تودی به‌عنوان همراهی مطمئن، تا پایان سفر با شما خواهد بود؛ در صورت که با هرگونه مشکل یا دغدغه‌ای روبه‌رو شدید، می‌توانید با پشتیبانی 24 ساعته این وب‌سایت تماس بگیرید. چنانچه ناچار به لغو بلیطتان شدید، قیمت استرداد بلیط در وب‌سایت را تکمیل کنید و منتظر تماس همکاران ما باشید؛ شما می‌توانید ضمن موکول‌کردن سفرتان به آینده، هزینه پرداختیتان را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که فلای تودی با ارائه تقویم قیمتی و نمودار قیمتی نیز می‌تواند، سفری ارزان و مقرون به‌صرفه را برای شما رقم بزند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا