آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

معرفی دریاچه الندان ساری

بازدید از دریاچه الندان ساری و به گویش محلی، آب‌بندان پله ازنی، یکی از بهترین سفرهایی است که می‌توانید تجربه کنید. شمال و زیبایی‌های آن، زبان‌زد خاص و عام است؛ اما این شاهکار خلقت در کنار جنگل سبز و انبوه آن، تصویری دیگر از زیبایی را به نمایش می‌گذارد. با خرید بلیط هواپیما ساری و سفر به این شهر، کوه‌نوردی و پیاده‌روی در کوه‌های کوهستانی الندان، تجربه‌ای نو و حسی تازه را در شما ایجاد می‌کند. برای اینکه زمان مناسبی را برای رفتن به این منطقه در نظر بگیرید، با طبیعت و زیبایی‌های آن آشنا شوید، ادامه مطلب را با ما باشید.

دریاچه الندان کجاست؟

دریاچه الندان که به آب‌بندان پله ازنی، معروف است از وسیع‌ترین و زیباترین دریاچه‌های شمال ایران محسوب می‌شود. این دریاچه در دل جنگل‌های هیرکانی، یکی از خاص‌ترین و تماشایی‌ترین مناطق طبیعت‌گردی ایران به‌شمار می‌رود که با چشم‌انداز رویایی خود، گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. دریاچه الندان کیاسر با قدمت دیرینه را به دوره کواترنری، نسبت می‌دهند که 2.5 میلیون سال از عمر آن می‌گذرد. جالب است بدانید که آب این دریاچه، از طریق باران‌های فصلی تامین می‌شود و هیچ رودخانه‌ای به آن جریان ندارد. همچنین عوامل دیگری نیز در دوام و تشکیل این دریاچه نقش داشته‌اند که به جنس خاک و نفوذناپذیری آب در الندان، شیب زمین و فرم قرارگیری آن، می‌توان اشاره کرد.

در فصل‌های گرم سال و کاهش بارندگی، وسعت دریاچه الندان به حدود 17 هکتار می‌رسد؛ اما با افزایش بارندگی در فصل‌های سرد سال، حجم آب دریاچه، دو برابر و وسعت آن به 30 هکتار افزایش می‌یابد. با این اوصاف با افزایش بارندگی، امکان ذخیره آب در این دریاچه نیز بیشتر می‌شود و نام‌گذاری آن به آب‌بندان نیز، به همین دلیل است. آب این دریاچه در شالیزارهای روستا اطراف به‌کار گرفته می‌شود و منبعی برای تامین زمین‌های کشاورزی آن‌ها خواهد بود.

فصل مناسب برای بازدید از الندان

با شروع فصل بهار و بارش باران‌های بهاری، گیاهان از خواب زمستانی بیدار می‌شوند و جوانه می‌زنند. دریاچه الندان بهاری فوق‌العاده زیبا و آب‌وهوایی دل‌انگیز دارد؛ اما تابستان با وجود زیبایی‌های غیر قابل انکار، گرم و شرجی است. برای سفر و دیدن زیبایی‌های این دریاچه شگفت‌انگیز، فصل پاییز، بهترین زمان خواهد بود. این فصل با آب‌وهوا خنک و جنگلی مملو از برگ‌های زرد و نارنجی، رویایی به‌نظر می‌آید. زمستان الندان اگر چه سرد و استخوان‌سوز است و آب دریاچه از سرما فراوان یخ می‌زند؛ اما اردک‌های وحشی مهاجر و سطح منجمد دریاچه، دیدنی است.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه الندان

دریاچه الندان از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است؛ درخت‌چه‌های ولیک، تلکا، ازگیل و انواع گیاهان دارویی، گل بنفشه و الزی زیبایی منحصربه‌فردی را در این منطقه ایجاد کرده‌اند. گیاهان دارویی این منطقه را در بهار می‌توانید ببینید و در دیگر فصول سال، کمتر به‌چشم می‌خورند. دریاچه الندان علاوه‌بر پوشش گیاهی، پوشش جانوری متنوعی نیز دارد؛ گونه‌های خاص جانوری این منطقه را در بهار آن می‌توانید ببینید. تماشا اردک وحشی در زمستان الندان نیز، خالی از لطف نیست.

دسترسی به دریاچه الندان

دریاچه الندان در حوالی روستا ازنی از توابع چهاردانگه و در منطقه جنگلی پله ازنی، واقع شده است. برای بازدید از جاذبه‌های این منطقه، باید خود را به روستا ازنی برسانید. این روستا در دامنه ازنی‌کوه در قسمت جنوبی ساری و در فاصله 20 کیلومتری کیاسر قرار دارد. این روستا در 65 کیلومتری ساری واقع شده است؛ پس‌از گذر از شهر ساری به سمت جاده کیاسر، در سمت راست، تابلو الندان را می‌بینید. جاده‌ای که مسیر دریاچه الندان را نشان می‌دهد تا هفت کیلومتر آسفالت است و بقیه راه را باید از جاده خاکی عبور کنید تا به دریاچه الندان برسید.

تفریحات دریاچه الندان

با سفر و بازدید از دریاچه الندان، علاوه‌بر تماشا زیبایی خارق‌العاده و شگفت‌انگیز آن، می‌توانید از تفریحات متعدد دیگر در حوالی دریاچه لذت ببرید. طبیعت بکر و دست‌نخورده این منطقه، گوشه‌ای بهشت را به تصویر می‌کشد؛ اکنون که برای وقت‌گذرانی به الندان آمده‌اید، از تفریحات آن نیز، نهایت استفاده را ببرید.

کوه‌نوردی

کوه‌نوردی در مسیر جنگلی و کوهستانی الندان، تجربه‌ای متفاوت را برای شما رقم می‌زند. بد نیست کفش‌های کوهنوردیتان را بپوشید و صبحتان را با ورزش و کوه‌نوردی، متفاوت کنید. در این مسیر، منظره‌های بی‌نظیری منتظر شما هستند که هرگز ندیده‌اید. هوای تمیزی که ریه‌هایتان را پر می‌کند، طبیعت بکر و تماشایی و … حسی متفاوت و تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای شما رقم می‌زند.

پیاده‌روی

قدم‌زدن کنار دریاچه و جنگل‌های مرموز اطراف آن را هیچ ‌کجا دیگر، نمی‌توانید تجربه کنید. پیاده‌روی در طبیعت بکر الندان با تصویری رنگارنگ از زیبایی‌های خارق‌العاده را در خاطرات سفرتان به ثبت برسانید. برای پیاده‌روی در این منطقه، وسایل مورد نیاز را به‌همراه داشته باشید و دقت کنید از مسیرتان منحرف نشوید.

قایق‌سواری

در بازدید از الندان، امکان قایق‌سواری بر امواج این دریاچه را خواهید داشت؛ قایق‌سورای و لمس آب دریاچه، شما را به وجد می‌آورد. برای قایق‌سواری می‌توانید قایق‌های پدالی یا موتوری را از محلی‌ها اجاره و تجربه‌ای جدید کسب کنید.

عکاسی

منظره فوق‌العاده دریاچه الندان و جنگل‌های اطراف آن، لوکیشنی بی‌نظیر برای عکاسی و ثبت لحظات به‌یادماندنی شما خواهد بود. صبح الندان با نوری فوق‌العاده، سوژه‌ای ناب برای عکس‌های بی‌نظیر شماست.

امکانات رفاهی دریاچه الندان

دریاچه الندان امکانات رفاهی متعددی را فراهم کرده است تا گردشگران بتوانند لحظات خاطره‌انگیزی را تجربه کنند. در این مجموعه سرویس بهداشتی برای استفاده عموم وجود دارد و امکان استفاده برای همه گردشگران فراهم است. در روستاهای اطراف الندان، سوپرمارکت و بوفه‌های کوچکی برای خرید خوراکی و وسایل مورد نیاز گردشگران، وجود دارد. از دیگر امکانات این منطقه می‌توان به آتلیه‌های عکاسی نزدیک دریاچه نیز، اشاره کرد؛ عکاسی با لباس‌های محلی شمالی در فضا زیبا و رویایی الندان را فراموش نکنید.

با فلای تودی دریاچه الندان را پارو بزنید

برای وقت‌گذرانی و تجربه‌ای متفاوت از زیبایی‌های شمال کشور، بلیط هواپیما ساری را رزرو و برای سفر آماده شوید. فلای تودی با ارائه خدمات و امکانات ویژه خود، رزروی آسان و سریع را برای شما فراهم می‌کند؛ کافیست در وب‌سایت شخصی فلای تودی، مبدا و مقصد، تاریخ سفر و تعداد مسافران را درج نمایید. فهرست ارائه‌شده، بلیط‌های موجود در بازه زمانی مورد نظرتان را نشان می‌دهد؛ شما می‌توانید با مقایسه آن‌ها، گزینه مناسبی را انتخاب و بلیطتان را رزرو کنید. در مرحله بعدی و برای خرید بلیط، باید به درگاه بانکی وارد شوید و با استفاده از کارت بانکی عضو شتاب، هزینه تعیین‌شده را بپردازید. در نظر داشته باشید اگر ناچار به لغو سفرتان هستید، می‌توانید فیلدهای بخش استرداد بلیط را تکمیل کنید یا با پشتیبانی 24 ساعته این وب‌سایت تماس بگیرید تا اقدامات لازم برای کنسل‌کردن بلیطتان انجام شود. بر اساس قوانین استرداد، ضمن کنسلی بلیط، هزینه پرداخت‌شده شما، به حسابتان واریز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا