یادداشت

فروختن یا نفروختن سهام عدالت ؟!

به گزارش نقش نیوز ، سهام عدالت ،نوعی یارانه است که در دولت نهم زیرنظر رئیس جمهور وقت و از طریق شرکت های تعاونی عدالت استانی بهمشمولان واجد شرایط واگذار شد. هدف از راه اندازی سهام عدالت، گسترشسهم بخش تعاون در اقتصاد ایران بود که بخشی از سهام شرکت های دولتیمعین، به قشرهای کم درآمد فروخته شود. ارزش این برگه ها در ابتدا 500 هزارتومان  بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. در 9 اردیبهشت ماه سالجاری ،رهبر معظم انقلاب اسلامی با در خواست حسن روحانی، رئیس جمهورمبنی بر آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد.

نوشته های مشابه

بر اساس آمارها، ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر صاحب سهام عدالت هستند  که۳۵ میلیون نفر ارزش سهام ۴۸۰ تا ۵۳۰ هزار تومان و مابقی سهام یک میلیونتومانی دارند. در یک مرحله زمانی، ۴۰ هزار تومان سود سهام عدالت برایبرخی پرداخت شد و اما برای برخی دیگر به سهام آنها اضافه شد؛ بنابراین درسال ۹۵ ،میزان ارزش سهام یک میلیون تومانی به ۵۳۰ و ۴۹۰ تقسیم شد. افراد صاحب سهام می‌توانند از طریق دو روش مستقیم و غیرمستقیم براینحوه مدیریت آن تصمیم گیری کنند. افراد با انتخاب روش مستقیم می‌توانند بهصورت مستقیم تا 30 درصد برای سهام خود تصمیم گیری کنند. روشغیرمستقیم مدیریت آن توسط مدیریت استان‌ها انجام می شود. دارندگان سهامعدالت هم می‌توانند از۱۰ خرداد تا ۱۳ خرداد ماه سال جاری با مراجعه بهبانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، درخواست سفارش فروش سهام خود راارائه دهند. بسیاری از صاحبان سهام عدالت بر این تصور هستند که آزادسازی و انتخاب روش مستقیم به معنای تشویق فروش نیست بلکه دارندگانسهام عدالت با نگهداری از آن، می‌توانند از منافع آن در آینده نهایت استفادهرا ببرند.

بسیاری از سهامداران به دنبال فروش سهام خود هستند و این امر کمینگرانی‌ها را در بازار بورس دو چندان کرده است در صورتی که سهامتخصیص داده شده به فرد، سبدی از چندین شرکت است و می تواند بخشیاز هزینه‌های زندگی را پوشش دهد. شرکت هایی که در سبد سهام عدالتهستند از منافع زیادی برخوردار هستند و سهامداران هم از این شرکت ها بهدلیل سود سهام با افزایش سرمایه رو به رو خواهند شد. بسیاری ازکارشناسان معتقدند که اکثر مردم نسبت به بازار سرمایه و بورس آگاهی کافیندارند و با آزاد سازی 30 درصدی سهام عدالت می خواهند ،سهام خود را بهفروش برسانند تا به سرمایه مورد نظر برسند ،در صورتی که این اقدام سببتشکیل صف فروش و کاهش قیمت سهام می شود. همچنین این صف فروش،سبب می شود، دارندگان سهام به پول کمتری دسترسی داشته باشند. سهامدارانی که یک میلیون تومان سهام عدالت دارند، ارزش آن 16 میلیونتومان است و افرادی هم که ارزش اسمی سهام آنها 500 هزار تومانی است،بالغ بر 8 میلیون تومان دریافت می کنند.

متفاوتی بازار بورس باعث می شود که اشتباه سهامداران سبب افزایش یاکاهش سهام شود. در بازار بورس، صف خرید قیمت افزایش پیدا می‌کند و درصف فروش آن قیمت کاهش میابد. افرادی که به صورت مستقیم سهام خود رامدیریت می‌کنند، بهترین روش نگه داشتن آن است ،زیرا با فروش احتمالا باضررهایی مواجه می شوند.البته 80 درصد افراد روش غیر مستقیم را انتخابکردند و همین امر سبب می شود که سهام دار کمتری در صف فروش قرارگیرند؛ در نتیجه بازار روال تعادلی خود را در پیش می گیرد. با آزاد سازیسهام عدالت، دولت خواهان حمایت بازار سرمایه است و از طریق رشد سرمایه،مردم هم به سودی بیشتری می‌رسند. با توجه به روزهای خوب بورس، احتمالادر ماه‌های آینده شرکت‌ها هم رشد خواهند داشت. اکثر افرادی که سهامعدالت دارند از قشر ضعیف جامعه هستند و با توجه به شرایط اقتصادیاحتمال فروش سهام عدالت توسط این قشر بسیار زیاد است. سهام عدالتبراساس آمارها در 26 شرکت سهامدار است و سهام افراد بر اساس روندسودهی شرکت‌ها متفاوت است و به همین دلیل مبالغ واریزی افراد متفاوتخواهد بود.

بازار بورس، روزهای خوبی را سپری می‌کند و با نگه داشتن سهام می توانیداز سود و بازار خوب بورس نهایت استفاده را ببرید. این احتمال وجود دارد کهسهام عدالت شامل سهام شرکت هایی باشد که هم در بورس حضور دارند وهم هنوز وارد بورس نشدند و این فرصت طلایی برای سهامداران است که ازسود حاصل شرکت‌ها نهایت استفاده را ببرند. این نکته را باید در نظر گرفت کهبا آزاد سازی سهام عدالت 300 هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایهمی شود و دارندگان کد بورسی هم افزایش میابد و حضور افراد در بازاربورس سبب می شود تا گردش در سرمایه افزایش یابد و این آشنایی اکثر مردمبا بورس سبب می شود که بازار بورس به نقطه اوج برسد. همچنین شرایط اینبازار با افزایش مراجعه کنندگان ثابت باقی می‌ماند. بسیاری از سهامدارانعدالت ،علاقه بسیاری دارند که سهام خود را بفروشند اما اگر حداقل یک سالصبر کنند با افزایش سود مواجه خواهند شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا