آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

لیستی جامع از غذاهای محلی ساری

 

استان مازندران علاوه‌بر آن که طبیعتی بکر و رویایی و آب‌و‌هوایی روح‌افزا دارد، به سبب داشتن غذاهای خوش‌طعم و لذیذ نیز بسیار محبوب است. از زمانی که وارد استان مازندران می‌شوید، می‌توانید در رستوران‌های محلی طعم بهشتی غذاهای محلی را بچشید و خودتان را به عطر و طعمی بی‌نظیر مهمان کنید. کافیست بلیط قطار ساری را خریداری کرده و سفری به رنگ سبز را آغاز کنید. با عبور از دل جنگل‌ها و دشت‌های سرسبز، نهایتاً به شهر زیبای ساری با خوش‌طعم‌ترین غذاها خواهید رسید. در ادامه این مطلب به محبوب‌ترین غذاهای محلی ساری خواهیم پرداخت.

با خوش‌طعم‌ترین غذاهای محلی ساری آشنا شوید

همه ایرانیان در هر شهری که باشند، با این ادعا موافق‌اند که شمالی‌ها دستپخت فوق‌العاده‌ای دارند و غذاهای خوش عطر و طعمی را طبخ می‌کنند. علاوه بر آن استاد ترکیب طعم و مزه هستند و می‌توانند بهترین ترکیبات را از ساده‌ترین‌ مواد غذایی تهیه کنند. اگر با بلیط قطار ساری خودتان را به این شهر زیبا برسانید، می‌توانید صحت این کلام را خودتان درک کنید. در سفر به مازندران، حتماً غذاهایی که در ادامه معرفی می‌شوند را امتحان نمایید.

ترش سماق

ترش سماق یکی از محبوب‌ترین خورشت‌های شهر ساری و استان مازندران است که هر مسافری را شیفته خود می‌کند. این خورشت علاوه بر آن که بسیار خوش عطر و طعم است، خواص درمانی متعددی نیز دارد و به همین خاطر به فراوانی توسط اهالی مازندران طبخ می‌شود. این خورشت به سبب وجود سماق طعمی ترش دارد و تمام جزئیات هرم غذایی را نیز شامل می‌شود.

پروتئین این غذا توسط مرغ تامین شده و سبزی خورشتی نیز به‌عنوان فیبر در آن استفاده می‌شود. لوبیا قرمز نیز در ترش سماق به‌کار می‌رود تا آن را خوش‌طعم‌تر کند. این خورشت خوش‌طعم را می‌توانید با برنج نوش جان کرده و از آن لذت ببرید. هیچ کس به اندازه یک بانوی مازندرانی و ساروی، ترش سماق را لذیذ و خوشمزه طبخ نمی‌کند؛ بنابراین حتما در زمان حضورتان در مازندران این غذا را میل کنید.

کئی انار

کئی در زبان مازندرانی در واقع همان کدو حلوایی است که طرفداران بسیار زیادی هم دارد. یکی از خورشت‌های خوش‌طعمی که با کدو حلوایی طبخ می‌شود، کئی انار است. البته این خورشت تنها به شهر ساری اختصاص ندارد و در اغلب شهرهای مازندران طبخ می‌شود. ازجمله مواد تشکیل‌دهنده این خورشت می‌توان به انار، کدو حلوایی، لوبیا چیتی، عدس و گردو اشاره کرد. در کنار این مواد، سیر و ادویه نیز استفاده می‌شود تا طعم بهتری به غذا ببخشد. افراد محلی معمولاً این غذا را برای افرادی با مشکل کم خونی توصیه می‌کنند. کئی انار یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای ساروی است که باید حتماً آن را امتحان کنید.

شیشه ناز

شیشه ناز اگرچه اسم عجیبی دارد، اما غذایی لذیذ از مواد غذایی ساده است. این غذا هر شخصی را شیفته خود می‌کند. ترکیب گوشت گوسفندی با دانه‌های انار و آب انار ترش، بی‌نظیر است. به این ترکیب، ادویه و گردو و کنجد نیز اضافه می‌شود تا طعم آن را بهتر کنند. در نهایت پس از آن که غذا پخته شد می‌بایست یک تخم مرغ درسته را روی آن بشکنید و بگذارید تا سفت شود. البته می‌توانید آن را به صورت همزده نیز طبخ کنید و یا به صورت جداگانه سرو کنید. از آنجایی که تخم مرغ نیمرو درون خورشت برای برخی از افراد خوشایند نیست، بهتر است به‌صورت جدا سرو شود.

کدو مسما

همان طور که گفتیم، کدو حلوایی و کدو سبز در مازندران طرفداران زیادی دارند و چندین نوع خورشت با این خوراکی‌های خوش‌طعم طبخ می‌شوند. یکی از خوشمزه‌ترین خورشت‌ها کدو مسما است که با کدو سبز طبخ شده و بین ساری و سایر شهرهای مازندران مشترک است. برای طبخ این خورشت از گوشت گوسفندی یا مرغ، کدو سبز، آبغوره، آبلیمو، ادویه، رب گوجه و پیاز استفاده می‌شود. پس از چند ساعت طبخ آرام و ملایم، در نهایت یک کدو مسمای خوش طعم و لذیذ آماده می‌شود.

اسپناساک

اسپناساک از آن دست غذاهای مقوی و پرخاصیتی است که محلی‌ها برای نوجوانان و کودکان در حال رشد تجویز می‌کنند‌. این غذا از برگ سیر، گوشت گوسفندی، اسفناج، پیاز، نعنا و ادویه تهیه می‌شود. جالب است بدانید برخی از افراد از تخم مرغ به‌جای گوشت استفاده می‌کنند. در این حالت اسپناساک چیزی شبیه به نرگسی می‌شود.

مالابیج

طرفداران غذاهای دریایی به‌هیچ‌عنوان نباید مالابیج را از دست بدهند. این غذا یک غذای محلی مشترک میان مازندران و شهر رشت است که طرفداران زیادی دارد و در اغلب رستوران‌ها طبخ می‌شود. روش اصلی طبخ این غذای دریایی پختن بر روی آتش و زغال است؛ اما می‌توان آن را در فر و مایکروویو نیز طبخ کرد. برای پختن مالابیج باید ماهی سفید را با انواع ادویه‌ها و سبزی‌های معطر طعم‌دار کنید و از گردو و گلپر نیز استفاده نمایید. در نهایت ماهی را روی ذغال کباب کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

بشته واش

پس از آنکه با تهیه بلیط قطار ساری خودتان را به این شهر سرسبز و زیبا رساندید، برای پیش‌غذا یا عصرانه می‌توانید طعم یک آش ساده و مقوی را بچشید. بشته واش یکی از غذاهای محلی ساروی است که علی‌رغم سادگی، طعم بی‌نظیری دارد. این آش از عدس، اسفناج، پیاز، ادویه و سیر تهیه می‌شود.

سفر به ساری و چشیدن طعم خوشمزه‌ترین غذاها با فلای تودی

علاوه‌بر غذاهایی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد، شهر ساری چندین و چند غذای محلی و خوش طعم دیگر نیز دارد که در رستوران‌های محلی می‌توانید آن‌ها را سفارش دهید. پیش از آن برای سفر به شهر ساری می‌بایست به سایت فلای تودی مراجعه کرده و از قسمت قطار، بلیط قطار ساری را خریداری نمایید.

البته وب سایت فلای تودی خدمات دیگری نظیر فروش آنلاین بلیط هواپیما، رزرو آنلاین هتل، اخذ ویزای توریستی، رزرو تور گردشگری و غیره را نیز ارائه می‌کند. به هر کجای دنیا که بخواهید سفر کنید، کافیست ابتدا وارد سایت فلای تودی شوید و اقدامات پیش از سفر را پیگیری نمایید. مزیت اصلی فلای تودی ارائه بالاترین کیفیت و دریافت کمترین هزینه است. با فلای تودی می‌توانید هزینه سفر را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا