آخرین اخبارکارآفرینی

دلایل جذابیت برخی کشورها برای کارآفرینان

مصطفی یحیائی – ارشد علوم ارتباطات

 

شاخص‌های حمایتی از کارآفرینان و کسب و کارهای خلاقانه در تمامی کشورها وجود دارد. اما شدت و ضعف آن ها بسته به وضعیت اقتصادی و میزان توسعه یافتگی ، عوامل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن ها متفاوت است. اما آنچه از شاخص های حمایتی از کارآفرینان و کسب و کارهای خلاقانه در کشورهای توسعه یافته یاد می شود به مراتب قابل تامل و البته الگوبرداری است. چرا که بسیاری از کسب و کارهای کارآفرینانه به دلیل عدم حمایت و وجود زیر ساخت های حمایتی مسیر دشواری را طی می کنند و در نهایت با شکست مواجه می شوند.

یکی از مهم ترین شاخص های حمایتی از کارآفرینان در کشورهای توسعه یافته ، سیاست‌های مالی و مالیاتی است. در کشورهای توسعه یافته، سیاست‌های مالی و مالیاتی ویژه‌ای برای حمایت از کارآفرینان و کسب و کارهای خلاقانه وجود دارد. این سیاست‌ها می‌ توانند شامل کاهش مالیات ‌ها، ارائه تسهیلات مالی، تخصیص بودجه برای برنامه‌های راهبردی و حمایت مالی مستقیم از کسب و کارهای خلاقانه باشد. به نحوی که یکی از سیاست‌های مالی مهم برای حمایت از کارآفرینان و کسب و کارهای خلاقانه، کاهش مالیات ‌هاست.

این موضوع از مجاری کاهش مالیات بر درآمد شخصی و سود شرکت‌ ها، تخفیف مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای خلاقانه، معافیت از مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر مصرف) برای خدمات و محصولات خاص در حال اجراست. البته فاکتور تسهیلات و وام‌های مالی را نباید نادیده گرفت. این تسهیلات می ‌توانند شامل وام‌ های بازپرداخت کم‌ بازده ، وام ‌های بدون بهره یا با بهره کم، تسهیلات بانکی و مالی با شرایط ویژه و حمایت مالی مستقیم از پروژه‌های ارزش‌آفرین باشد.

ارائه امتیازات مالیاتی برای سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت هم شاخص مهمی در حمایت از پروژه های کارآفرینانه است. برخی کشورها امتیازات مالیاتی خاصی را برای سرمایه‌ گذاری‌های طولانی مدت در کسب و کارهای خلاقانه ارائه می‌دهند. این امتیازات ممکن است شامل کاهش مالیات‌های سرمایه‌ گذاری، اعطای مالیاتی برای سرمایه ‌گذاران خارجی و ارائه تسهیلات مالی و امتیازات ویژه برای پروژه‌های بلند مدت باشد. برخی کشورها برای کارآفرینان و احداث پروژه های کارآفرینانه جذاب ترند.

ایجاد مناطق و پارک‌های علم و فناوری هم می تواند بستری برای تقویت و انجام پروسه های کارآفرینانه تاثیر بسزایی باشد. این پارک‌ها معمولاً از زیرساخت ‌ها و تسهیلات مناسب برخوردار هستند و شرایط ویژه‌ای برای راه اندازی و توسعه کسب و کارهای خلاقانه  فراهم می ‌کنند.

کشورهای توسعه یافته عموماً به توسعه زیرساخت ‌های فناوری اطلاعات اهمیت می‌ دهند. این موارد شامل ارائه دسترسی به اینترنت پرسرعت، ایجاد فضای نرم ‌افزاری و همچنین تسهیلات پژوهش و توسعه است. این زیر ساخت‌ها می ‌توانند کارآفرینان و کسب و کارهای خلاقانه را در ایجاد و توسعه فناوری‌های نوآورانه و رقابت ‌پذیری در بازارهای جهانی حمایت کنند. کشورهای توسعه یافته معمولاً سرمایه ‌گذاری قابل توجهی را در حوزه ی آموزش و پژوهش انجام می ‌دهند. ایجاد دانشگاه ‌ها، مراکز تحقیقاتی و برگزاری دوره‌ های آموزشی و کارگاه‌ های فنی و حرفه‌ ای برای کارآفرینان و کسب و کارهای خلاقانه، می‌تواند به ایجاد و توسعه صنایع نوآورانه و افزایش توان رقابتی آنها کمک کند.

حمایت از شبکه‌ های کارآفرینی و همکاری ‌های صنعتی بسیار مهم و حائز اهمیت است. دولت‌ها مکلف هستند  شبکه‌ ها و انجمن‌ های کارآفرینی را حمایت کنند و فضایی را برای تبادل تجربیات و همکاری‌ های صنعتی فراهم کنند. از تشویق تشکیل اتحادیه‌ ها و انجمن‌های حرفه ‌ای، برگزاری رویدادها و کنفرانس‌ های کارآفرینی و ایجاد فضاهای همکاری میان کسب و کارها و صنعت‌ های مختلف است. در هر صورت دولت ‌ها موظف اند با ایجاد قوانین و مقررات مناسب، آسیب‌ پذیری کسب و کارهای جدید را کاهش دهند و به آنها در ورود به بازار کمک کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا