آخرین اخباراقتصادی

بینش سرمایه‌گذاری برای شش ماهه دوم 2023

نوسانات بازار سرمایه: بینش سرمایه‌گذاری برای شش ماهه دوم 2023

سرمایه‌گذاری با استراتژی مناسب می تواند شما را در موقعیت مالی بهتر قرار دهد. حال می خواهیم بدانیم بهترین موقعیت سرمایه گذاری در شش ماهه دوم سال 2023 چه خواهد بود؟

سرمایه‌گذاری یکی از راهکارهای اصلی کسب درآمد و سودآوری در دنیای مدرن محسوب می‌شود. احتمالا جمله معروف ” پول باید برای انسان کار کند ” را بارها به شکل‌های مختلفی شنیده باشید. سرمایه گذاری به شکل‌های مختلف ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا کاری کنید که پول برای شما کار کند.

اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که موقعیت‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. از طرف دیگر سرمایه (هر قدر کلان) محدود است و امکان استفاده از تمامی این موقعیت‌ها با استراتژی‌های گوناگون برای غالب افراد جامعه میسر نیست. از این رو لازم است افراد بر اساس فاکتورهای مختلف و متناسب با زمان، نسبت به انتخاب استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب اقدام کنند. ما در ادامه این مقاله می‌خواهیم بدانیم در شش ماهه دوم سال 2023 بهترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری چیست و در انتخاب این موقعیت‌ها باید به چه فاکتورهایی توجه داشته باشیم.

فاکتورهای موثر در سرمایه‌گذاری

اولین مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، شناخت فاکتورهای موثر در سرمایه‌گذاری است. هدف از سرمایه‌گذاری سودآوری و ایجاد یک گردش سرمایه مناسب است. به طور مثال فردی برای ایجاد یک کسب و کار، سرمایه اولیه خود را وارد چرخه اقتصادی می‌کند. این فرد با ایجاد این گردش پول به دنبال ایجاد سود و افزایش سرمایه است.

بنابراین سرمایه‌گذاری در شکل‌های مختلف چیزی جز ایجاد یک چرخه یا گردش مالی برای سودآوری نیست. حال بر اساس فاکتورهای مختلف می‌توان شکل‌های مختلف برای ایجاد این چرخه در نظر گرفت. در خاطر داشته باشید که سودآوری یک اساس و هدف برای تمامی جنبه‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. از این رو این مفهوم در بین فاکتورهای موثر در سرمایه‌گذاری مطرح نمی‌شود.

زمان یا دوره بازگشت سرمایه را می‌توان یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در انتخاب استراتژی سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. به طور مثال در حالتی از سرمایه‌گذاری امکان بازگشت سرمایه و سودآوری آن یک ساله در نظر گرفته می‌شود و در حالت دیگر به صورت روزانه می‌توان این سرمایه‌گذاری را انجام داد. حال بسته به میزان درصد سود و ریسک موقعیت سرمایه‌گذاری این دوره می‌توان طولانی یا کوتاه شود.

در گذشته این‌گونه عنوان می‌شد که افزایش دوره سرمایه‌گذاری می‌تواند ریسک را کاهش دهد؛ اما امروز مشخص شده است که صرفا بر اساس زمان و طولانی کردن دوره نمی‌توان نسبت به کاهش ریسک اقدام کرد. از طرف دیگر فاکتور زمان وابستگی بالایی به مفهوم تورم و کاهش ارزش سرمایه مرتبط است.

به طور مثال فرض کنیم شما با خرید اوراق قرضه دولتی قرار است به صورت سالانه 20 درصد سود به دست بیاورید. این در حالی است که میانگین تورم سالانه 40 درصد بوده است؛ بنابراین در واقعیت سرمایه‌گذاری شما نه تنها با سود همراه نبوده، بلکه این سرمایه با کاهش 20 درصدی طی یک سال مواجه شده است. در کشورهایی مانند ایران که سیستم اقتصادی تورمی به عنوان سیستم اصلی مورد استفاده قرار گرفته باید از استراتژی‌های محافظت از تورم استفاده کرد.

فاکتورهای موثر در سرمایه‌گذاری در سال 2023

بینش سرمایه‌گذاری برای شش ماهه دوم 2023

حال بر اساس فاکتورها و عوامل توضیح داده شده می‌خواهیم بدانیم در شش ماهه دوم سال 2023 بهترین روش سرمایه گذاری چیست؟ آیا نوسانات بازار سرمایه این قدرت را دارند که بتوانند سودی بالاتر از تورم سالانه داشته باشند؟ آیا موقعیت‌های جدید سرمایه‌گذاری مانند هوش مصنوعی می‌تواند یک موقعیت جذاب سرمایه‌گذاری محسوب شود؟ افزایش نرخ بهره بانک‌های جهانی و همچنین بانک‌های داخلی چه تاثیری در انتخاب این موقعیت‌ها خواهد داشت؟

به طور کلی بیش از یک سال است که بیماری کرونا در جهان کنترل و نابود شده است؛ اما همچنان تاثیرات این بیماری در اقتصاد مشهود است. این بیماری به نوعی روند اقتصاد و دیدگاه‌های سرمایه گذاری را به طور اعجاب انگیزی تغییر داده است. پیش از بیماری کرونا عمده جریان سرمایه‌گذاری در سمت بازارهای سرمایه‌ای مانند بازار سهام (بورس)، طلا و ارز بود؛ اما بعد از کرونا صندوق‌هایی مانند صندوق درآمد ثابت و همچنین اوراق قرضه بانکی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

در سال 2023 نیز دولت‌ها با افزایش نرخ بهره بانکی سعی کرده‌اند همچنان این روند را حفظ کنند. به بیان ساده‌تر بانک‌ها با افزایش نرخ بهره سعی دارند جریان سرمایه ایجاد شده طی سه سال گذشته را حفظ کنند. چرا که با کاهش اثرات کرونا طی سال‌های آتی عملا احتمال بازگشت جریان سرمایه به سمت بازارهای سرمایه‌ای وجود دارد. از طرف دیگر ظهور انقلاب هوش مصنوعی و پرورش ده‌ها و صدها شرکت مختلف در این حوزه عملا موقعیت جدیدی برای سرمایه‌گذاری در شش ماهه دوم سال جاری و سال‌های آتی ایجاد کرده است.

 

پنج روند محبوب سرمایه‌گذاری برای شش ماهه دوم سال 2023

به طور کلی بازارهای سرمایه‌ای مانند بازار سهام، بازار طلا، بازار ارز (دلار یا فارکس) و همچنین بازار ارزهای دیجیتال همواره از محبوب‌ترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری طی این سال‌ها بوده و هستند. از این رو پیش‌بینی می‌شود که همچنان این موقعیت‌های سرمایه‌گذاری بتوانند طی شش ماهه دوم سال جاری نیز سرمایه خوبی را سمت خود جذب کنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که افزایش نرخ بهره طی سال جاری به نوعی جنبه تبلیغاتی دارد. اگر بخواهیم ساده‌تر کنیم به نظر می‌رسد که بانک‌ها با افزایش نرخ بهره در جهت کنترل تقاضا در بازار و کاهش تورم هستند. از طرف دیگر این افزایش به دنبال حفظ جریان سرمایه در مسیر صندوق‌های ثابت و اوراق قرضه است.

مسئله بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که افزایش نرخ بهره در کشورهایی مانند آمریکا می‌تواند تأثیر بسیار عمیق‌تری نسبت به افزایش نرخ بهره در ایران داشته باشد. همان‌طور که گفتیم کشورهای مبتنی بر مالیات عملا دچار افزایش تورم شدید نشده و این نرخ بهره می‌تواند ارزش سرمایه را حفظ کند؛ اما در ایران نرخ بهره این قدرت را ندارد که بتواند ارزش سرمایه جذب شده را حفظ کند؛ بنابراین نمی‌توان اوراق قرضه و یا سپرده‌های بانکی را در لیست 5 زمینه محبوب سرمایه‌گذاری در سال جاری دانست. حال سوال اینجاست در شش ماهه دوم سال 2023 چه موقعیتی را می‌توان به عنوان پنجمین روند محبوب سرمایه‌گذاری در ایران و جهان دانست؟

سرمایه‌گذاری تضمین‌شده بر روی طرح‌های اقتصادی

سرمایه‌گذاری تضمین‌شده بر روی طرح‌های اقتصادی

سرمایه‌گذاری امروز جنبه‌های مختلفی به خود گرفته است. سرمایه‌گذاران همواره به دنبال کسب سود با بازگشت سرمایه به صورت تضمین شده هستند. در کلام ساده‌تر هر سرمایه‌گذاری دوست دارد سودی را به دست بیاورد که ریسک کمتری داشته باشد. همانطور که گفتیم با وجود افزایش نرخ بهره، خرید اوراق قرضه و یا سپرده‌های بانکی نمی‌تواند ارزش سرمایه را حفظ کند.

در این بین موقعیت سرمایه‌گذاری تحت عنوان سرمایه‌گذاری جمعی یا کرادفاندینگ وجود دارد. در این روش نسبتا نوین یک طرح اقتصادی توسط یک نهاد یا شرکت تجاری ارائه می‌شود. این طرح در پلتفرم‌هایی مانند “دونگی” در ایران بر اساس ضمانت‌های معتبر مبتنی بر بازگشت اصل سرمایه عنوان می‌شود.

بدین ترتیب سرمایه‌گذاران با بررسی طرح‌های متنوع و سودهای ارائه‌شده طی مدت زمان مشخص می‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها اقدام کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که این فرصت های سرمایه گذاری غالبا با سودی بیش از نرخ تورم ارائه می‌شود. به طور مثال طرحی ممکن است برای دوره یک ساله سود 45 درصدی به سرمایه‌گذاران خود اعطا کند.

از طرف دیگر با توجه به این که این نوع سرمایه‌گذاری در پلتفرم کرادفاندینگ دونگی مبتنی بر بدهی است، شرکت یا نهاد تجاری موظف است در دوره مشخص شده سود و اصل سرمایه را به سرمایه‌گذار پرداخت کند. در این حالت شرکت تجاری نیز مالکیت خود را بر تمام سهام خود حفظ کرده و آن را از دست نخواهد داد.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

از این رو گفته می‌شود که کرادفاندینگ به عنوان یک مسیر جدید و البته تضمین شده در حوزه سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود که به واسطه آن شرکت‌های سرمایه پذیر امکان توسعه و اجرای طرح‌های خود را به دست آورده و سرمایه‌گذار نیز می‌تواند در بازه زمانی تعیین شده اصل و سود سرمایه خود را به شکل تضمین شده با کمترین ریسک ممکن دریافت کند. این روش سرمایه‌گذاری را می‌توان پنجمین روند و استراتژی سرمایه‌گذاری محبوب طی سال جاری دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا