آخرین اخبارکارآفرینی

کسب و کارهای موفق ، چراغ راه کارآفرینان

مصطفی یحیایی – ارشد علوم ارتباطات

 

نوشته های مشابه

در چرخه ی تولید و اشتغال هستند کسب و کارهایی که با طی کردن درست مسیر دنیای کارآفرینی و بعد از بارها زمین خوردن، موفقیت خود را تثبیت کرده اند و در زمینه ی تخصصی خود سرآمدند. کسب و کاری که در حوزه ی تولید پوشاک و یا صنعت غذا در چرخه ی تولید وارد شده و توانسته با نبوغ و خلاقیت مسیر جدیدی در این حوزه ایجاد نماید. اما اگر ما به عنوان یک فرد علاقه مند به حوزه های کارآفرینی، چنانچه مو به مو از کسب و کارهای موفق تقلید نماییم ، موفق خواهیم شد و یا باید حتما در حوزه های جدیدی در مسیر کارآفرینی گام برداریم.

این موضوع یک امر متداول در بسیاری از نقاط جهان است.بزرگ ترین رقبای کسب و کارهای موفق آن هایی هستند که با الگو برداری سعی کردند که خود را به تراز کسب و کارهای موفق نزدیک و بعضا از آن ها جلو بزنند.  نمونه های وطنی نشان می دهد که این موضوع تا چه حد در کشورمان پررنگ تر است. اما باید به این موضوع توجه ویژه ای داشت که مرز بین تقلید و الگوبرداری بسیار باریک است و چنانچه الگو برداری صرف تقلید محض باشد تا حدی درصد خطا و شکست در کسب و کار جدیدمان افزایش می یابد.  اگر به عنوان یک کارآفرین جوان به تازگی وارد حیطه ی کسب و کار شده اید، باید بدانید که فضای کسب و کارهای موفق باید الهام بخش افکار و انگیزه های شما باشد و ما زمانی موفق خواهیم بود که خالق اثری منحصر به فرد در کسب و کار خودمان باشیم و یا به عبارتی امضای شخصی خودمان را پای کسب و کارمان داشته باشیم.

بررسی اجمالی استارت آپ های ایرانی صحت این موضوع را تقلید می کند. کسب و کارهایی که زنجیر وار و مقلدانه وارد چرخه کار می شوند و متاسفانه با همان سرعت از چرخه ی کسب و کار خارج می شوند. از اینرو اگر کسب و کاری میل به توسعه ی هر چه بیشتر و کسب موفقیت داشته باشد، باید مبدع و نوآور باشد و با توجه به فضا و سلیقه و نیاز سنجی جامعه ، ایده های نو و خلاقانه را طراحی نماید.

اگر یک سایت به تقلید از آمازون در فروش اینترنتی موفق ظاهر شد، ده ها و صد ها سایت با کپی از آن و طی همان مسیر هرگز نمی توانند موفقیت را کسب نمایند. علت این همه تقلید و کپی برداری از عدم شناخت بسیاری از ظرفیت های موجود در کشور با توجه به بستر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران است. استارت آپ ها و  کارآفرینان جوان برای فرار از این چاله ی تقلید، باید در شناخت هرچه بیشتر نیازها و مشکلات روز کوشا باشند تا بتوانند با توجه به ظرفیت های موجود کسب و کارهایی نو و منحصر به فرد را ایجاد نمایند.

شرایط اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی هر کشور و شهری و در مقیاس وسیع تر ، جوامع گوناگون بر میزان موفقیت کسب و کارها تاثیرگذار است و می تواند مسیرهای متمایزی برای دستیابی به موفقیت طراحی نماید. تمام تاکسی های اینترنتی نمی توانند همچون اسنپ رشد نمایند و تمامی فست فودها باید برای رسیدن به موفقیت طعم های جدیدی را خلق نمایند. اینجاست که با اطمینان می توان گفت ، تنها فکر و ذهن های خلاق کارآفرینان کاربلد است که می تواند ضمانت کننده ی موفقیت در هر کسب و کاری باشد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا