آخرین اخباریادداشت

چگونه کسب و کارمان را از بحران نجات دهیم ؟

سیده مینا دیوبند - سردبیر

بحران از نگاه همه کارشناسان عبارت است از هر حادثه با وضعیتی که حالتی فوق العاده دارد و مسلما باید برای برطرف کردن آن نیاز به یکسری از اقدامات اضطراری، اساسی و فوق العاده است. بحران احتمال دارد ، منشای جهانی و یا داخلی به دلایل متفاوتی شامل کسب و کاری در یک بازه زمانی خاص باشد.در هر صورت نیاز داریم که درست بیندیشیم و درست تصمیم بگیریم.

نوشته های مشابه

صحبت از نجات کسب و کارها آن هم در شرایط اقتصادی حال حاضر، خیلی دور از انتظار نیست. کسب و کارهایی که بیش از دوسال با بحران کرونا دست و پنجه نرم کرده اند. بحرانی که بزرگ ترین شرکت های کسب و کار را در دنیا به زانو درآورده بود. بحران های مالی هر لحظه و هر جا در انتظار ما و کسب و کارمان است و این ماییم که با انتخاب یک استراتژی درست بتوانیم ، کسب و کارمان را نجات دهیم و به سرمنزل مقصود برسانیم.

قدیمی های بازار می دانند در دنیای تجارت ، بحران های متعددی لحظه لحظه ی کسب و کارمان را و البته به ویژه کسب و کارهای کوچک را تهدید می کند. در واقع این ویژگی اصلی بازار است که هیچ وقت آرام و قرار ندارد و باید همچون ناخدای یک کشتی برای هر شرایطی راه حل منحصر به فردی را جستجو کرد.

اگر چه درهمه جهان ، بحران های مختلفی وجود داشته و دارد، اما همه می‌دانیم که کشور ایران، در سال‌های اخیر، درگیر بحران‌های مختلفی بوده است. از بحران‌های طبیعی گرفته تا بحران‌های سیاسی و اجتماعی. در بحران های مربوط به کسب و کار ، چند نکته ی مهم را همیشه به یاد داشته باشید تا با عمل کردن به آن ها بتوانید از شرایط سخت و بحرانی گذر کنید.

سعی کنید ، همیشه نقدی کار کنید. البته بسیاری از افراد بر این عقیده اند که خرید و فروش شرایطی و غیرنقدی ذات بازار است و اگر به این قانون های نانوشته تن ندهید ، هرگز در بازار موفق نخواهید شد. اما یادتان باشد ، جریان نقدی همچون شریان ها ، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای زنده نگه داشتن کسب و کارتان هستند و همواره تضمین کننده ی بقای کسب و کارتان به حساب می آیند. ضمنا توصیه می شود ، اگر اکنون در شرایط بحرانی قرار دارید ، هر چه سریع تر لیستی از هزینه های اضافی خود تهیه کنید و تا می توانید به دنبال کاهش هزینه ها باشید. دفتر کار بزرگ تان را کوچک کنید. کارمندان اضافی را مرخص کنید و بدنبال بهینه سازی تمام شرایط موجود باشید. بدون اینکه کیفیت یا خدمات را کاهش دهید به دنبال کاهش هزینه های جاری باشید.

بر روی توانمندی هایتان تمرکز کنید. اگر می توانید دامنه ی فعالیت تان را گسترش دهید تا ورودی های مالی تان افزایش یابد. یادتان باشد ، گاهی کسب و کارهای کوچک جانبی ، نجات بخش کسب و کارهای بزرگ و عریض الطویل می شوند. به خاطر داشته باشید ، هرگز تخم مرغ هایتان را در یک سبد قرار ندهید و سعی کنید ، همیشه جوانب مختلف کار را بسنجید. برای هر کسب و کاری ، بسترهای مختلف فعالیت را کشف و برای داشتن آن‌ها ایده هایتان را پرورش دهید.

به یاد داشته باشید ، اولویت همیشه با مشتری است. در زمان های بحرانی برای این اولویت ارزش بیشتری قائل باشید. مشتری های قدیمی تان را حفظ کنید. مدام از خودتان انتقاد کنید و عملکردتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. بزرگ ‌ترین کاری که برای جلوگیری از بروز آشفتگی و بحران در کسب و کارتان می ‌توانید انجام دهید ، این است که همواره طرح ‌های کسب ‌و کارتان  را بازبینی کنید، تا نقاط ضعف و قدرت آن را بیابید. با هر تحولی همانند بحران رفتار کنید و اگر ذهنیت‌ تان متوجه بحران نباشد، زمانی متوجه حضور بحران خواهید شد که دیگر هیچ سودی نخواهد داشت و جبران شرایط بسیار سخت خواهد بود.

مدیریت بحران
مدیریت بحران

در سخن آخر در بحران های حوزه های گوناگون کسب و کار، به هیچ عنوان از هزینه های مرتبط به تبلیغات و بازاریابی کم نکنید. بسیاری از کسب و کارهای کوچک دچار این اشتباه می‌شوند که بودجه بازاریابی یا تبلیغات شان را خیلی کاهش می‌دهند و حتی آن را کاملاً حذف می‌کنند و این موضوع دقیقا به بحران های درگیر دامن می زند و آخرین تیشه را به ریشه ی کسب و کارها وارد می سازد. چرا که زمان‌های بحرانی دقیقاً همان زمان‌هایی هستند که کسب‌ و کار کوچک شما به بازاریابی نیاز دارد تا بتواند خود را به یک موقعیت پایدار و با ثبات تر نزدیک نماید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا