آخرین اخبارعلمی و فناوری

هوشمند سازی کسب و کارها  و الزامات آن

“هوشمند سازی کسب و کارها ” مفهومی با سرعت گسترش بالا، در سراسر جهان است . به گونه ای که تعداد زیادی از افراد کارآفرین به فکر به کار بردن این مفهوم در حیطه ی کاری خود هستند. شاید شما نیز تا کنون در رابطه با این موضوع  اندیشیده باشید .

قبل از بیان علل لزوم هوشمند سازی کسب و کار ها ، لازم است اطلاعاتی در این زمینه کسب نمایید. اصطلاح رایجی که در مقالات مرتبط با این زمینه وجود دارد ، BI می باشد. BI  مخفف کلمه Business Intelligence  موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی است که در سال های اخیر مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است . افراد متخصص در این حوزه از به کارگیری قدرت دیجیتال در این موضوع نیز غافل نشده اند . به طوری که ، دیجیتالی ‌شدن، دیجیتال‌ سازی و تحول دیجیتال، سه مفهوم در ظاهر مشابه در هوشمند ساختن کسب‌ و کار هستند که کارکردهایی کاملا متفاوت را در بر دارند و شما به عنوان یک کارآفرین باید به آن آگاهی کافی داشته باشید.

کسب و کار هوشمند که امروزه با نام دیگری چون هوش سازمانی نیز شناخته می شود ، شامل به کارگیری و استفاده از مجموعه ‎ای از منابع نرم‎ افزاری و سخت‎ افزاری است که با کمک و پردازش داده ‎های یک قسمت می‎توان بهترین تصمیمات ممکن را برای هر حوزه و در نهایت تمام کسب و کار گرفت. به عبارت تخصصی تر در گام اول ذخیره‎ ساختن یکپارچه و منسجم داده ‎ها ، سپس عملیات داده ‎کاوی ، در قدم بعدی نوشتن الگوریتم‎ های خاص جهت آنالیز و مدل‎ سازی آماری  و به دنبال آن به کارگیری سیستم ‎های تصمیم یار ، سامانه‎ های دریافت ریزجزئیات برای بررسی پیشرفت کار و … از جمله مهم ترین و کاربردی ترین ابزارهایی هستند که در هوشمند سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

جالب است بدانید که تمامی ابزارهای BI را می‎توان در دو دسته مهم تقسیم بندی نمود . دسته ی اول شامل به کارگیری دانش دیجیتال در استخراج اطلاعات و داده ها و همچنین تولید علم کافی برای پیشرفت هر چه بهتر کسب و کار است و در دسته ی دوم نیز نظاره گر مدل‎سازی آماری دانش بدست آمده به منظور تحلیل هوشمند و دیجیتالی داده ها هستیم. شاید شما با خواندن این مطلب تصور کنید که این روش ، راهکاری فقط برای کسب و کار های امروزی است و اشتغال سنتی شما نمی تواند از این موضوع بهره ببرد ، ولی باید گفت ، اصلا اینطور نیست ! زیرا هدف و مقصود BI ، علاوه بر رشد کارآفرینی سالیان اخیر ، به فکر تقویت کسب و کارهای سنتی و برطرف کردن و کاهش ضعف‎ها و نقایص آن‎ها می ‎باشد.

مزایای هوشمند سازی کسب و کارها آنقدر زیاد است ، که هر فرد دارای کسب و کار به فکر ایجاد بستری برای پیاده سازی این ابزار در حیطه ی شغلی خود است . چرا که ، هوش کسب و کار به عنوان نیرو محرکه ای برای برتری ، در هرگونه رقابت های ایجاد شده توسط سازمان ها ، فارغ از کوچک و بزرگ بودن آن تلقی می‎ شود .

کسب و کارهای نوظهور و تازه تاسیس می ‎توانند با استفاده و به کارگیری رهنمود های منطقی که برگرفته از BI  می باشد ، مدیریتی درست در پی گیرند و به همین طریق هزینه‎های مازاد را کاهش داده  و سبب افزایش و بهبود سود دهی خود شوند . در نهایت نیز با مدل سازی و پیش ‎بینی نیازهای بازار کسب و کار خود ، محصولات و خدمات پر تقاضای کاربران و متقاضیان خود را ارائه دهند و در زمینه ی بیزینس خود ، از شرکت های رقیب سبقت گیرند.

مزایای هوشمند سازی
مزایای هوشمند سازی

از مهم ترین مزایای هوش سازمانی می توان به افزایش بازده عملکرد و کارایی ،  شناخت و بررسی موشکافانه ی ریسک‎ های پیش رو در رابطه با کسب و کار ، امکان ایجاد و اجرایی کردن برنامه ریزی درست بر روی منابع انسانی و مالی ، بهتر شدن مدیریت ارتباط با مشتری و آگاهی از محصولات مورد نیاز آن ها  و… اشاره کرد. دقت داشته باشید که مخاطب اصلی راهکار BI دقیقا شما هستید . شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید بدانید که مستند سازی تمامی امور انجام گرفته در فضای کاری تان  سبب می‎ گردد تا از تجارب قبلی استفاده ی لازم را انجام داده و از بروز خطا های قدیمی و احتمالی جلوگیری کنید.

به عنوان نکته ی آخر نیز باید یادآور شد که شما نیز قطعا روزی پی خواهید برد که یک کسب و کار هوشمند به مراتب زیرک تر و سریع تر از سایر کسب و کارهاست. این چابکی تنها باعث صرفه جویی در زمان نمی شود بلکه در مصرف انرژی و منابع  نیز اثرات آن دیده شده و در نهایت نیز منجر به رضایت و تایید مشتریان خود خواهید شد.

 

فاطمه یحیایی – مهندس کامپیوتر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا