آخرین اخبارکارآفرینی

چالش های تعاملات کاری کارآفرینان

دکتر حوریه یحیایی

روزهای نخست شروع هر کاری سخت است و روزهای اول فعالیت های کارآفرینانه سخت تر. چرا که  کارآفرینان در روزهای اول فعالیت کارآفرینانه معمولاً با چالش‌ها و معضلاتی روبرو خواهند شد که بعضا آن ها را با دلسردی و یاس روبرو خواهد ساخت. کسب مهارت های لازم با رویارویی با این چالش ها به افراد و کارآفرینان جوان کمک می کند تا بتوانند این روزها را راحت تر پشت سر بگذارند و موفقیت خود را در ماه ها و حتی سال های آتی فعالیت خود بیمه نمایند.

یکی از اصلی ‌ترین معضلات روزهای اول کارآفرینان ، کمبود منابع مالی است. در واقع مدیریت دخل و خرجشان در عمل با آنچه می اندیشیدند یکسان نبوده و همین موضوع فعالیت آن ها را با بحران روبرو می سازد. چرا که در روزهای نخست بسیاری از هزینه ها پیش بینی نشده بود و همین امر سبب می شود که گردش مالی سود و سرمایه شما دچار اختلال شود. از سویی جذب سرمایه گذار و راضی نگه داشتن در طول پروسه ی کاری تان ، کار ساده ای بنظر نمی رسد. مجموع این عوامل شما را با یکی از بزرگ ترین بحران های روزهای اول کسب و کارتان قرار می دهد. این مشکل را می‌توان با جذب سرمایه از منابع مختلف دیگری همچون وام‌های بانکی هم تا حدی کاهش داد.

البته در آغاز کارآفرینی، کارآفرینان ممکن است با مشکلات مدیریتی روبرو شوند. این مشکلات شامل برنامه ‌ریزی نامناسب، نظارت ضعیف بر فرایندها، مدیریت منابع انسانی و مشکلات سازمانی است که البته با گذشت زمان و کسب تجربه می توانید بر این مشکل فائق بیایید. برای حل این مشکلات، مهارت‌های مدیریتی خود را بهبود دهید و در صورت لزوم از کمک مشاوران و متخصصان مدیریت استفاده کنید.

در بسیاری از حوزه‌های کسب و کار، رقابت بسیار زیاد است و کارآفرینان باید با شرکای رقیب روبرو شوند. در روزهای اول، برقراری و تثبیت جایگاه در بازار به ‌طور معمول نیاز به استراتژی‌های متنوع و خلاقانه دارد. بالاخص اینکه رقبای هوشیار هم در این روزها بیکار نمی نشینند و سعی می کنند از طریق راهکارهای متنوع در همان روزهای اول شما را از میدان به در کنند. برخورد حساب شده ی شما در همین روزهای نخست گذر از این مرحله را میسر می سازد. البته در این بین باید پذیرفت که در برخی صنایع و حوزه‌های نوظهور، شکل‌ گیری بازار و تعیین مشتریان با چالش های متعددی همراه است. کارآفرینان باید با تحلیل بازار، تشخیص نیازها و تمایلات مشتریان، استراتژی توسعه بازار را تعیین کنند. برای برخورد با رقبا، لازم است استراتژی‌ های مناسب رقابتی، ارائه خدمات منحصر به فرد، نوآوری و ارتقای مستمر کیفیت را در نظر بگیرید.

نکته ی مهم بعدی که باید به یاد داشته باشید ، این است که در آغاز فعالیت های کارآفرینانه، ممکن است محصول یا خدمات ارائه شده توسط کارآفرینان نقص ‌هایی داشته باشد. این مسئله می‌تواند منجر به افت اعتماد مشتریان شود و بر توسعه کسب و کار تأثیر منفی بگذارد. بهبود محصول و خدمات از طریق بازخورد مشتریان و بهبود مداوم آن بالاخص در روزهای اولیه ی فعالیت برندتان از ضروریات است. چالش استقرار در بازار هم به خودی خود می تواند کسب و کارتان را دچار بحران نماید. شناخت مشتریان هدف، تعیین نیازها و تمایلات آن‌ ها، ایجاد ارتباط با مشتریان و ارائه محصول یا خدمات با ارزش برای آن‌ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استراتژی بازاریابی و تحقیق در بازار می‌تواند به کارآفرینان کمک کند تا بهتر درک کنند که چگونه محصول یا خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند. فشار روانی و تنهایی که در روزهای اول فعالیت تان احساس می کنید امری بسیار طبیعی است. به خود این فرصت را بدهید تا با گذشت زمان و اشرافیت کامل تان بر شرایط ، کمی بر اوضاع تسلط یابید.

طراحی و پیاده ‌سازی سیستم ‌ها و فرآیند های مدیریتی و ایجاد ساختارهای منظم و مؤثر کمک می ‌کند تا عملیات روزانه کسب و کار به بهترین شکل انجام شود. استفاده از سیستم‌ های اطلاعاتی مدیریتی مناسب، مانند نرم‌ افزارهای مدیریت منابع ارتباط با مشتری، نرم‌افزارهای مالی و حسابداری و سایر ابزارها، به شما کمک می ‌کند تا اطلاعات مربوط به مشتریان، مالی، فروش و عملکرد کسب و کار خود را به خوبی مدیریت کنید. به عنوان کارآفرین، به مهارت‌ های مدیریتی خود اهمیت دهید. مهارت‌ هایی مانند برنامه ‌ریزی، سازماندهی، رهبری، ارتباطات، حل مسئله و تصمیم ‌گیری بسیار حائز اهمیت است. با ارتقای این مهارت‌ها، قادر خواهید بود بهترین تصمیمات را بگیرید و منابع و نیروی انسانی را بهینه استفاده کنید.

در دنیای کارآفرینی از یادگیری مداوم برای بهبود مشکلات مدیریتی استفاده کنید. همواره در حال یادگیری و به روزرسانی دانش و مهارت‌های خود باشید. مطالعه کتب، شرکت در دوره‌های آموزشی، استفاده از تجارب دیگران و ایجاد ارتباط با افرادی که در صنعت شما فعالیت می‌کنند، می‌تواند به شما کمک کند تا روز به روز بهترین روش‌ها و راهکارهای مدیریتی را فرا بگیرید. با استفاده از این راهکارها، شما می‌توانید مشکلات مدیریتی را در روزهای اول کارآفرینی خود بهبود ببخشید و به سرعت در مسیر موفقیت پیش بروید. البته باید توجه داشته باشید که هر کسب و کاری دارای چالش‌ ها و مشکلات منحصر به فرد خود است و باید راهکارهایی را انتخاب کنید که با شرایط خاص کسب و کارتان تناسب داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا