آخرین اخبارکارآفرینی

توسعه ی فرصت های کسب و کار در فعالیت های کارآفرینانه

دکتر حوریه یحیایی

توسعه فرصت‌های کسب و کار (Business Development) به عنوان یکی از مهم ‌ترین عوامل موفقیت در فعالیت های کارآفرینانه به شمار می آید و از این رو چه برای کسب و کارهای بزرگ و چه کسب و کارهای خرد و کوچک از اهمیت بسزایی برخوردار است. فرصت قلب کارآفرین است و در فرایند کارآفرینی شناخت فرصت های مناسب باعث ایجاد تمایزی بین افراد کارآفرین و غیر کارآفرین می شود. از اینرو امروزه فرصت به یکی از موضوعات اصلی کارآفرینی تبدیل شده است. جستجو و بهره برداری از فرصت های کسب وکار و منفعت بردن از فرصت های ایجاد شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

توسعه ی فرصت‌های کسب و کار را می توان از دو دیدگاه مورد بررسی و بسط و گسترش قرار داد. فرآیندی است که هم به منظور توسعه کسب و کارهایی است که در حال حاضر وجود دارند و هم در راستای راه‌ اندازی کسب و کارهای جدید مورد استفاده قرار ‌گیرد. این فرایند شامل تحلیل بازار، تحلیل رقبا، تحلیل محصول و خدمات، تحلیل مالی و برنامه ‌ریزی است، که تمامی این فعالیت ها در نهایت منجر به افزایش درآمد، سود و رشد کسب و کارها خواهد شد.

نخستین گام در این مسیر، تحلیل بازار است. به عنوان یک کارآفرین چه در ابتدای کار هستید و چه در میانه ی راه ، برای توسعه ی کسب و کارتان باید بازار را به درستی تحلیل کنید تا بتوانید متوجه فرصت‌ هایی شوید که دسترسی به آن ها امکان پذیر است.

شما باید یک بانک اطلاعاتی کامل در مورد بازار، رقبا و مشتریان جمع ‌آوری کنید تا با اشرافیت کامل به حوزه ی کاری خودتان تصمیم گیری نمایید. بررسی رقبا و محصولات و خدمات آن ‌ها، می ‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید بیشتر در مورد فرصت ‌های کسب و کار خود بدانید. باید تحلیلی دقیق از رقبا انجام داده و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بررسی کنید. چه برند یا برندهایی رقیب شما محسوب می شوند و از چه نقاط قوت و ضعفی برخوردارند. چگونه می توانید تولیداتی سرآمد نسبت به آن ها داشته باشید و برای سبقت گرفتن از آن ها به چه استراتژی هایی نیازمندید.

از محصولات و خدمات خود آمار و تحلیل دقیقی داشته باشید و مشخص کنید که چه مزایا و معایبی دارند. سپس باید برای بهبود محصولات خود، به دنبال راه حل ‌هایی باشید. بررسی نقاط قوت و ضعف مالی کسب و کارتان را اولویت قرار دهید. این مورد شامل بررسی درآمد، هزینه‌ها، سود و زمان بازگشت سرمایه است. با داشتن آمار دقیقی در این حوزه می توانید هزینه های اضافی را کاهش دهید و نمودار سود شرکت تان را صعودی نمایید.

در دنیا شرکت های موفق متعددی را می توان مثال زد که با عملکرد درست و به جا، گام های بزرگی در راستای گسترش و توسعه ی کسب و کار خود برداشته اند.  شرکت EPP  یک شرکت بین ‌المللی است که در زمینه تولید و پخش مواد غذایی و خدمات مربوط به آن فعالیت می ‌کند. این شرکت در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده و در حال حاضر در بیش از ۴۵ کشور جهان فعالیت دارد.

توسعه ی فرصت های کسب و کار  از عوامل موفقیت
توسعه ی فرصت های کسب و کار از عوامل موفقیت

شرکت EPP با توسعه فرصت‌های کسب و کار، به یک شرکت بزرگ و موفق در صنعت مواد غذایی تبدیل شده است. شرکت EPP با استفاده از تحلیل بازار، به دنبال پیدا کردن بازارهای جدید برای فروش محصولاتش بوده است. این شرکت با تولید محصولاتی با برند خود، به بازارهای جدید و بین‌المللی فروش محصولاتش را گسترش داد و با همکاری با شرکت‌ های دیگر، به دنبال افزایش فروش و گسترش کسب و کار خود اقدام کرد.

اوبر یک شرکت فناوری است که برای توسعه فرصت‌های کسب و کار، از فناوری جدیدی به نام “اشتراک‌ گذاری سفر” استفاده کرد. این شرکت در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد. ایده اصلی اوبر این بود که با استفاده از یک برنامه کامپیوتری، افراد را به درخواست تاکسی در زمانی که نیاز دارند، متصل کند. اوبر در ابتدا با مشکلاتی مواجه شد، اما با توسعه فرصت‌های کسب و کار، توانست رشد کند و به یکی از بزرگ ترین شرکت‌ های فناوری در دنیا تبدیل شود. اوبر برای توسعه فرصت‌ های کسب و کار خود، از مشارکت با رانندگان حرفه‌ ای، توسعه فناوری‌ های جدید و بهبود روش‌های خدمات ‌رسانی خود بهره برد.

در این حوزه می توان مثال های فراوانی را ذکر نمود، که در توسعه ی کسب و کارشان موفق عمل نمایند. در این میان عده ای بر این عقیده اند که توسعه کسب و کار، تنها برای کسب و کارهای بزرگ، مهم و اساسی است، در حالیکه توسعه فرصت ‌های کسب و کار برای کسب و کارهای کوچک هم می ‌تواند به عنوان یک ابزار بسیار قدرتمند برای رشد و توسعه هر چه بیشتر آنها در بازارهای رقابتی باشد.

در واقع، بهبود فناوری‌های کسب و کار، می ‌تواند به عنوان یکی از روش‌های مهم در توسعه فرصت‌ های کسب و کار برای کسب و کارهای کوچک محسوب شود. با بهبود فناوری‌ها ، کسب و کارهای کوچک می ‌توانند بهبود کیفیت محصولات خود، کاهش هزینه‌ ها و بهبود فرآیندهای تولید خود را تجربه کنند. کسب و کارهای کوچک می ‌توانند با همکاری با سایر شرکت‌ ها، به منابع و تجربیات جدیدی دست پیدا کرده و به بازارهای جدید و گسترده ‌تر دسترسی پیدا نمایند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا