آخرین اخباراجتماعی

مشاوره و نقش آن در رشد کسب و کار

میترا  اکبری

 

نوشته های مشابه

عده ای تصور می کنند همین که ایده ای را دارند برای راه اندازی یک کسب و کار کفایت می کند و اگر مقداری پس انداز و سرمایه ای داشتند، بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر شروع به کارکردن می کنند. اما نکته ای که اینان فراموش کرده اند تجربه است. البته منظور این نیست که چون شما دارای تجربه نیستید پس انجام ایده خود را رها کرده و به کار دیگری مشغول شوید ، بلکه باید بدانید اگر تجربه لازم را ندارید می توانید از تجربیات دیگران استفاده کنید و با استفاده از نظرات آنها ایده ی خود را پرورش دهید.

ایده به تنهایی کافی نیست بلکه خام و و نپخته است. اگر می خواهید در آینده به فردی تبدیل شوید که از کسب و کارش درآمد فراوانی به دست می آورد باید به نقش مشاوران و تاثیر بسزایی که آنها در ایجاد و توسعه کسب و کار دارند  ، توجه لازم را داشته باشید.

موضوع این مطلب : چگونه مشاوری امین و با درایت برای آغاز کسب و کار و همچنین توسعه کسب و کار خود بیابیم . مشاور کسب و کار، تخصصی است که با تکیه بر برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، خلاقیت و تفکر استراتژیک می‌کوشد به صاحبان و مدیران کسب و کارها کمک کند که اشکالات کسب و کار خود را درک و حل و فصل کنند.

مشاوره کسب و کار، تخصصی است که به شما  در زمان  شروع  یک  کسب و کار مشاوره داده و می تواند نقاط ضعف و قوت طرح شما را نمایان کند. مشاور کسب و کار در زمینه‌های مختلفی مثل : مدیریت کسب و کار، حسابداری و موضوعات مالی، قوانین مربوط به هر زمینه شغلی، منابع و نیروی انسانی، بازاریابی و غیره  به صاحبان کسب و کار ارائه دهد.

متخصص مشاوره کسب و کار با استفاده از دانش و تخصص خود می تواند شما را در امر راه اندازی و اداره کسب و کار راهنمایی کند . همچنین می توانید  در وقت و هزینه های مربوط به کسب و کار خود صرفه جویی کرده و ادامه مسیر را روشن کنید  و با اتکا  به  مشاور از  سرمایه های مالی خود محافظت کنید.  مشاوران کسب و کار می‌توانند در دو شکل داخلی، درون سازمان، تشکیلات یا تجارت شما و خارجی، خارج از تشکیلات شما استخدام شده و به شما مشاوره بدهند.

مشاوران کسب و کار همواره از فرصت های پیش روی شما صحبت می کنند و برای چالش هایی که در زمینه کسب و کار دارید راهکار ارائه می دهند و می‌توانند به شما کمک کنند تا بر ارزش جایگاه اقتصادی و تجاری کسب و کار خود بیفزایید. اگر در آغاز کار هستید ، بهتر است از تجربیات دیگران استفاده کنید و کتاب هایی به این منظور تهیه کرده و از آن استفاده کنید .از نقش تجربه در فرایند کار غافل نشوید بسیاری از افرادی که قبلا کسب و کار خود راه اندازی کرده اند حاضرند تجربیات باارزش خود را در اختیار شما بگذارند اما گر می خواهید کار خود را توسعه بدهید بهتر است از یک مشاوره کسب و کار استفاده کنید .

این مشاوران  به طور معمول به صورت قراردادی یا دائمی با شرکت‌ها کار می‌کنند و مدیران را به سمت اهداف سوق می دهند. البته در نظر داشته باشید که فرد مورد نظر، تخصص لازم جهت راهنمایی و هدایت شما را داشته باشد. یک مشاور حرفه ای  باید به روش مدیریت مدیران موفق و به طور کلی به روش‌های موفقیت و توسعه کسب‌وکار مسلط باشد.

البته مشاوران حرفه ای وظایفی هم دارند که در اینجا به بخشی از آن اشاره می کنیم . – کمک به شرکت‌ها برای دریافت وام یا بودجه –  شناسایی موقعیت‌هایی برای بهبود ارتباطات و رویه‌ها – بررسی داده‌ها و اطلاعات بازار – ایجاد روش‌های آموزشی مؤثر برای کمک به مشتریان.

مشاوره کسب و کار باید مهارت های مختلفی از جمله:  مهارت‌های رهبری قوی، توانایی آموزش به مدیران، مهارت مدیریت زمان. توانایی حل مسئله و ارائه راهکار های متنوع و نو در رابطه با چالش ها و خلاقیت را داشته باشد. مشاور کسب و کار با توجه به کسب و کار مهارت ها و تجربیات متفاوتی دارند اما در کل این مشاوران باید از مهارت سازمانی بالا و تفکر واگرا برخوردار باشند و توانایی مدیریت پروژه های مختلف با چالش های گوناگون را داشته باشند. نکته ای که همواره باید در نظر داشته باشید ، مشاوران اگرچه باید دارای تفکر واگرا و خلاق باشند اما باید توانایی به اجرا درآوردن ایده ها و افکار نو را نیز داشته باشند و صرف خلاق بودن کافی نیست. از دیگر ویژگی یک مشاور خوب سازگاری هر چه سریع تر وی با محیط جدید است. این ویژگی به آنان در پیدا کردن بهترین و مناسب ترین نقش کمک می کند.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا