آخرین اخبارکارآفرینی

مشاغل خانگی و ایده های پولساز

پول درآوردن و راه‌اندازی کسب و کار در منزل که از آن به عنوان مشاغل خانگی یاد می شود ، یکی از هوشمندانه‌ترین روش‌های درآمدزایی است چون با این روش ، خیلی ازهزینه‌ها کاهش و در وقت هم صرفه‌جویی می‌شود و فرصت های شغلی زیادی برای افراد بیکار ایجاد می شود.

وقتی صحبت از شغل و کارآفرینی می شود، آنچه درون ذهن اکثریت افراد نقش می بندد، کارخانه هایی عظیم الجثه با ده ها هزار نیروی کار است که افراد خود را در کسوت موسس آن می دانند و یا به عنوان نیروی کار در آن مشغول به کارند. غافل از آنکه ، بخش اعظمی از نیروی کار در جهان دریافته اند که می توان پول را در خانه طلب کرد. بله درست است ، صحبت ما از بسترعظیم مشاغل خانگی در حوزه ی کار و کارآفرینی است. بسیاری از کشورها به این باور رسیده اند که دولت هایشان به تنهایی توانایی ایجاد شغل گسترده برای همه جوانان تحصیل کرده را ندارد و در این راستا، مشاغل خانگی البته با حمایت شان و ایجاد تسهیلات می تواند ، پیرامون کاهش بیکاری راهگشا باشد، البته در گسترش و ایجاد مشاغل خانگی، همواره مشکلات و چالش هایی نیز وجود دارد و باید آن ها را حل نمود.

همانگونه که دربالا نیز اشاره شد ، مشاغل خانگی یکی از راهکارهای مبارزه با بیکاری و البته راهی مناسب برای افزایش منبع درآمد بسیاری از دوشغله هاست. به همین علت بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران کسب و کار یکی از مهم ترین مزایای مشاغل خانگی را کاهش بیکاری و افزایش سطح درآمد خانوارها می دانند و بر این عقیده اند که با تشویق و ترغیب خانواده ها به مهارت آموزی و راه اندازی مشاغل خانگی می توان سهم بزرگی در اقتصاد خانواده ها را پوشش داد. بالاخص در دوران بحران اقتصادی و تورم کمرشکن این روزها توجه به  مشاغل خانگی می تواند تا حدودی از مشکلات مالی خانواده های ایرانی را بکاهد. البته یک باورغلط در شهرهای بزرگ وجود دارد که مانع از روشن شدن ابعاد تاثیرگذار مشاغل خانگی می شود. چرا که در باور عموم ، مشاغل خانگی مختص جوامع عقب مانده و یا روستایی است. غافل از آنکه در بسیاری از اقتصادهای موفق جهان از جمله  ایتالیا ، کره جنوبی ، تایوان ، هنک کنگ و حتی ژاپن ، توجه خاص و ویژه به مشاغل و مهارت های خانوادگی می شود و دولت با حمایت های مختلف سعی در ترویج بیشتر این مشاغل دارد.

جمله ی پول را در خانه طلب کنید در یک کلام به تمام مزیت های مشاغل خانگی اشاره دارد. از نبود اجاره ی ملک و فضا برای راه اندازی گرفته تا بسیاری از مجوزهای  دست و پاگیر و پرداخت مالیات تنها بخشی از مزایای مشاغل خانگی است. مشاغل خانگی می‌توانند برای افرادی که به هر دلیلی نمی ‌توانند هر روز مسیر زیادی را از خانه تا محل کار بروند، بسیار مناسب باشد و حتی می‌تواند تبدیل به یک شغل پردرآمد برای بسیاری از افراد گردد. البته در نظرگرفتن شغل خانگی به عنوان شغلی پردرآمد برای بسیاری از افراد شاید دور از تصور باشد، ولی باید گفت که مشاغل خانگی با ویژگی‌های خاص خود حتی به افراد کمک می‌کند تا در شرایط یک شغل پردرآمد در وضعیت بهتری قرار گیرند.

یکی دیگر از باورهای مرسوم غلط در این حوزه، اختصاص مشاغل خانگی به بانوان است. غافل از آنکه به دور از این نگاه عوامانه، در کشورهای پیشرو در این حوزه و دارای مشاغل خانگی ، بیشتر مردان مشغول به کار هستند و باید تصور جامعه نسبت به این دیدگاه عوض شود. شاید در لیست فواید مشاغل خانگی باید عدم وجود تبعیض جنسیتی را نیز اضافه کرد که این بستر فراهم است که مرد و زن در کنار یکدیگر می توانند در خانه اقدام به راه اندازی مشاغل مدنظرشان کنند.

این روزها که مدارس به اتمام رسیده است، شاید یکی از بهترین فرصت ها برای استارت یکی از انواع مشاغل خانگی در خانه هاست. متاسفانه یک فرهنگ غلط در میان ما ایرانیان وجود دارد و آن هم کار را برای فرزندان خانواده عار می دانند و با این کار تنها فرزندانی متوقع و به دور از کار و تلاش تربیت خواهد شد. مشاغل خانگی درست در تقابل این دیدگاه قرار دارد و اعضای خانه و خانواده را به سمت فرهنگ کار و تلاش رهنمون می سازد. در این روش از کسب درآمد انعطاف پذیری بالایی وجود دارد و همه چیز در دستان شماست. کافی است هر کسی به مهارت ها و علائق خود رجوع کند تا بتواند با حداکثر توانمندی اش، بهترین نتیجه را از آن خود بسازد. افراد زیادی هستند که با کمترین سرمایه در اتاقی از خانه شروع به راه اندازی کسب و کار کردند و امروزه در کارشان موفق هستند. مثال نام آشنا در این حوزه جف بزوس – بنیانگذار فروشگاه بزرگ آمازون و ثروتمندترین مرد کنونی جهان در سال ۱۹۹۴ میلادی از یک اتاق کوچک کارش را شروع کرد و به این حد از ثروت و شهرت رسید.  پس کافی است که به این باور رسیده باشیم که محدودیتی برای کسب پیشرفت وجود ندارد و می توان در خانه نشست و پول را طلب کرد.

مهندس امین رشیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا