آخرین اخبارکارآفرینی

صنعت ورزش ، منبع عظیم ایجاد اشتغال

مهندس امین رشیدی

 صنعت ورزش علاوه بر ارزش ‌های سلامتی و تندرستی، یک منبع عظیم ایجاد اشتغال و درآمد برای کشورها به شمار می آید. از اینرو توسعه زیرساخت‌های ورزشی می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت تاثیر شگرفی در اشتغالزایی و توسعه ی اقتصادی کشورها داشته باشد. از ساخت و تعمیر ورزشگاه‌ ها، باشگاه ‌ها، سویمینگ پول‌ ها، زمین‌های ورزشی و تجهیزات ورزشی، علاوه بر ارائه فضاهای مناسب برای تمرین و مسابقات ورزشی، باعث ایجاد اشتغال در صنعت ساخت و ساز و تولید تجهیزات ورزشی می‌شود.

برای توسعه ی هرچه بیشتر این بستر دولت‌ ها می ‌توانند از طریق ارائه حمایت‌ های مالی و مالیاتی به تیم ‌ها و ورزشکاران کمک کنند. این حمایت‌ ها می ‌تواند شامل اعطای وام‌ های بانکی با شرایط مناسب، ارائه سرمایه در قالب یک صندوق ورزشی، تسهیلات مالی و مالیاتی و تخصیص بودجه‌های عمومی به ورزش باشد.

همواره کشورهای توسعه یافته درصدند که  صنعت تجارت ورزشی را توسعه دهند. ایجاد یک زیرساخت تجاری قوی برای ورزش، شامل فروش بلیت ‌ها، محصولات ورزشی، پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی و تبلیغات ورزشی، ایجاد فرصت ‌های کسب و کار و اشتغال در حوزه تجارت ورزشی را ایجاد می‌کند.

توسعه گردشگری بی تردید یکی از مزایای بی نظیر رونق رویدادهای ورزشی است. ورزش‌های گردشگری می‌توانند باعث جذب گردشگران و درآمدزایی برای کشورها شوند. تشویق به برگزاری رویدادهای ورزشی بین ‌المللی، ایجاد تسهیلات گردشگری ورزشی مانند سوئیت‌ ها، هتل‌ ها و رستوران‌ها، ترویج مقاصد گردشگری ورزشی و ارائه بسترهای مناسب برای تمرین ورزشی به گردشگران، از راهکارهایی هستند که بسیاری از کشورهای توسعه یافته به این راهکارها روی آورده ‌اند و با استفاده از ورزش، اشتغال ، درآمد زیادی را ایجاد کرده‌ اند.

مثال‌های موفق در این زمینه شامل کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، کانادا، استرالیا و برزیل است که با سرمایه ‌گذاری در زیرساخت‌های ورزشی، حمایت از تیم‌ ها و ورزشکاران، توسعه صنعت تجارت ورزشی و ترویج گردشگری ورزشی، به ایجاد اشتغال و درآمد قابل توجهی رسیده‌اند.

سرمایه‌ گذاری در ایجاد مراکز تمرین و آموزش ورزشی می ‌تواند اشتغال و درآمد را ایجاد کند. ایجاد این مراکز باعث ایجاد فرصت‌ های شغلی در حوزه تدریس ورزش، مربیگری و مدیریت ورزشی می‌شود. همچنین کشورها می ‌توانند ورزش‌های محلی و سنتی را ترویج داده و حمایت کنند. این موارد شامل ارائه حمایت ‌های مالی و مالیاتی به تیم ‌ها و ورزشکاران محلی، برگزاری رویداد ها و مسابقات ورزشی محلی، تشویق به ایجاد انجمن‌ها و انجمن ‌های ورزشی محلی و ارائه بسترهای مناسب برای تمرین و توسعه ورزش‌های محلی است.

این توجهات به ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف مرتبط با ورزش محلی، ارتقای فعالیت‌ های فرهنگی ورزشی و حفظ میراث و فرهنگ محلی کشورها کمک شایانی می نماید. برگزاری مسابقات ورزشی بین‌ المللی مانند المپیک ، جام جهانی، جام ملت ‌ها و لیگ‌ های برتر، باعث جذب گردشگران و توسعه صنعت گردشگری ورزشی و آموزش و پژوهش در حوزه ورزش می ‌شود.

کشورها می‌ توانند ورزش را به عنوان یک بخش مهم از برنامه‌های آموزش و پرورش در مدارس و دانشگاه‌ ها قرار دهند. ایجاد برنامه‌های منظم تربیت بدنی در مدارس و دانشگاه‌ها، ایجاد فرصت ‌های شغلی در حوزه تدریس ورزش، توسعه استعدادهای ورزشی و ترویج فرهنگ ورزش در جوامع محلی را تسهیل می‌کند. تدابیر و راهکارهایی از این دست به همراه سیاست ‌های حمایتی دولتی و کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم به صنعت ورزش ، به کشورها کمک می‌کند تا از ورزش به عنوان یک منبع ایجاد اشتغال و کارآفرینی بیشتر بهره برداری نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا