آخرین اخبارکارآفرینی

فرصت ‌های جدید برای کسب و کارهای اجتماعی

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

 

راه‌اندازی کسب و کارهای اجتماعی به معنای تأسیس و راه‌اندازی یک کسب و کار با هدف رفع مسائل اجتماعی و حل مشکلات اجتماعی است. این نوع کسب و کارها در کنار اهداف اقتصادی، به دنبال تأثیرگذاری مثبت بر جامعه و محیط زیست هستند. نسل جوان امروزی علاقه زیادی به ایجاد تأثیر اجتماعی مثبت دارند و به دنبال کسب و کارهایی هستند که به رفاه اجتماعی و محیط زیست کمک کنند. این تمایل نسل جوان فرصت‌ های بی‌نظیری را برای راه‌اندازی کسب و کارهای اجتماعی فراهم می‌کند.اما کارآفرینان جوانی که وارد این حوزه می شوند عموما با چالش ها و فرصت هایی روبرو خواهند شد که شناخت هر چه دقیق تر این شرایط می تواند هدف را شفاف تر و مسیر را هموارتر نماید.

یکی از مهم ترین چالش های پیشروی این قبیل از کسب و کارها پیدا کردن تعادل بین هدف‌ های اجتماعی و هدف ‌های مالی است. این کسب و کارها باید توانایی تأمین منابع مالی را داشته باشند، در حالی که همزمان نیازمند ایجاد تأثیر اجتماعی مثبت هستند. تعادل بین این دو هدف می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند. کارآفرینان جوان باید به جذب منابع مالی توجه ویژه ای داشته باشند. برخلاف کسب و کارهای سنتی، جذب سرمایه برای کسب و کارهای اجتماعی ممکن است دشوارتر باشد. بسیاری از منابع مالی معمولاً به دنبال بازدهی مالی بالا هستند و گاهاً از تأمین منابع مالی برای کسب و کارهای اجتماعی انصراف می ‌دهند.

از سوی دیگر اندازه‌گیری و ارزیابی تأثیر اجتماعی یک کسب و کار اجتماعی می ‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. شناخت معیارهای مناسب برای سنجش تأثیر اجتماعی و بهینه‌ سازی عملکرد اجتماعی آن ها بسیار حائز اهمیت است. کسب و کارهای اجتماعی برای رسیدن به هدف اجتماعی خود نیازمند رشد و توسعه پایدار هستند. اما در عین حال، باید توجه ویژه ‌ای به اشتغال ‌زایی و ایجاد فرصت ‌های شغلی برای جوانان و افراد آسیب ‌پذیر داشته باشند.

مزایای کسب و کار اجتماعی
مزایای کسب و کار اجتماعی

با وجود تمامی  چالش ها دنیای امروز به شدت از کسب و کارهای نوآورانه و کارآفرینانه با رویکرد اجتماعی استقبال می شود . نیاز رو به افزایش به حل مسائل اجتماعی به شدت در حال افزایش است. از اینرو با گسترش مسائل اجتماعی مختلف، فرصت‌ های زیادی برای راه‌ اندازی کسب و کارهای اجتماعی وجود دارد. این کسب و کارها می ‌توانند با ارائه راهکارهای نوآورانه به مسائل اجتماعی، تأثیر مثبتی در جامعه ایجاد کنند و در عین حال به عنوان یک کسب و کار پایدار عمل کنند. با افزایش آگاهی افراد از مسائل اجتماعی و محیط زیست، تقاضا برای محصولات و خدمات اجتماعی و پایدار نیز افزایش می ‌یابد. این موضوع فرصت ‌های جدیدی را برای کسب و کارهای اجتماعی به ارمغان می‌آورد.

امروزه، مردم و سازمان‌ ها به دنبال این هستند که به جامعه کمک کنند و تأثیر اجتماعی مثبتی داشته باشند. بنابراین، کسب و کارهای اجتماعی می‌توانند از تأیید اجتماعی و حمایت بیشتری برخوردار شوند. در این میان برخی از کسب و کارهای اجتماعی می ‌توانند با سازمان‌ های غیرانتفاعی و دولت همکاری کنند تا بهترین راهکارها را برای حل مسائل اجتماعی پیدا کنند. این همکاری ‌ها می ‌توانند فرصت‌ های جدیدی برای توسعه و ارتقای کسب و کارهای اجتماعی به ارمغان بیاورند.

در نهایت ، راه‌اندازی کسب و کارهای اجتماعی با چالش‌ها و فرصت‌های خاص خود همراه است. برای موفقیت در این حوزه، اهمیت دارد که مسائل اجتماعی مورد نیاز جامعه را به‌خوبی شناسایی کنید و راهکارهای نوآورانه و پایدار برای حل آنها ارائه دهید. همچنین، برنامه‌ریزی مالی و مدیریت منابع به‌ درستی و انتخاب مدل کسب و کار مناسب نیز از عوامل مهم موفقیت در این حوزه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا