آخرین اخباراجتماعی

عوامل تهدیدکننده حیات تالاب‌ها

یک کارشناس آب گفت: حق‌آبه تالاب‌ها باید پرداخته و آلودگی آن‌ها جدی گرفته شود. تمام تالاب‌های فلات مرکزی بی‌آب و تالاب‌های شمال کشور درگیر آلودگی هستند. به گزارش نقش نیوز ،محسن موسوی، هم زمان با روز جهانی تالاب‌ها (۲ فوریه) در گفت و گو با ایسنا درباره کم‌آبی تالاب‌های فلات مرکزی ایران گفت: تمام تالاب‌های فلات مرکزی همچون تالاب گاوخونی، دریاچه نمک قم و بختگان به‌شدت دچار کم‌آبی هستند و باید حق‌آبه آن‌ها پرداخت شود. در این میان فقط تالاب جازموریان به دلیل بارندگی خوبی که در این نقطه اتفاق افتاد، وضعیت نسبتا مطلوبی دارد.

وی با بیان اینکه در جنوب و شمال کشور، تالاب‌های ساحلی وجود دارد، اظهار کرد: تالاب انزلی در شمال کشور به‌شدت دچار آلودگی است و مسئله اصلی در شمال کشور آلودگی تالاب انزلی و رودخانه‌های زرجوب و گوهررود  است که رئیس‌جمهور هفته جاری از آن منطقه بازدید کرد و دستور داد که آلودگی آن برطرف شود.

این کارشناس آب درباره عامل آلودگی تالاب انزلی گفت: رودخانه‌های زرجوب و گوهررود که از کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرند و شیرابه زباله‌ها وارد آن‌ها می‌شود پس از عبور از مناطق پرتردد، آبی بسیار آلوده را وارد تالاب انزلی می‌کنند و باعث آلودگی می‌شوند.وی اضافه کرد: هم حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها باید پرداخت و هم به آلودگی آن‌ها توجه شود اما در حقیقت تا به امروز ما برای تالاب‌ها هیچ کاری نکردیم و امروزه وضعیت سلامت تالاب‌های شمال کشور بسیار خطرناک است.

موسوی افزود: در ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب به‌صراحت مجازاتی برای بهره‌برداری غیرمجاز از آب در نظر گرفته شده که اجرای آن وظیفه سازمان محیط زیست بوده است و از سال ۱۳۶۱ که این قانون اجرایی شد، تنها بندهایی از این قانون اجرا شد که در جهت توزیع آب بوده است و سازمان محیط زیست قوانین مربوط به در نظر گرفتن مجازات را انجام نداده است.

وی ادامه داد: اگر از ابتدا سازمان محیط زیست ،قوانین را به طور کامل اجرا می‌کرد، مشکلات مربوط به خشکی و آلودگی تالاب‌ها به وجود نمی‌آمد اما سازمان حفاظت محیط زیست در برابر کارخانه‌ها و فاضلاب‌های شهری که وارد رودخانه‌ها می‌شوند ،اعمال قانون نکرد.این کارشناس آب ضمن بیان اینکه فاضلاب‌هایی که وارد تالاب‌ها می‌شوند به شدت آلوده و مهلک هستند، اظهار کرد: در شمال دریاچه نمک قم ،تالابی به نام بند علی‌خان وجود دارد که هرگز حق‌آبه‌ای به آن وارد نشده است و تنها حق‌آبه وارد شده به آن مربوط به پساب شهرک چرم ورامین است.

وی ادامه داد:صنایع چرم به دلیل استفاده از آرسنیک، آلوده‌ترین پساب را دارند که این سم‌های مهلک ناشی از آرسنیک وارد تالاب‌ها می‌شود و رسوب می‌کند و در جنوب تهران و اسلامشهر پراکنده می‌شود.این کارشناس آب، درباره آلودگی‌های تهدیدکننده تالاب‌ها اظهار کرد: برخی آلودگی‌ها از معادن سرچشمه می‌گیرند. برای مثال پساب کارخانه مس ارمنستان وارد رودخانه ارس که در شمال ایران قرار دارد، وارد می‌شود. این پساب یکی از انواع خطرناک است ،چرا که پس از معادن رادیواکتیو و معادن طلا، مس بدترین نوع پساب دارد که وارد رودخانه ارس می‌شود.

موسوی در پایان اظهار کرد: همانقدر که از نظر داخلی نتوانستیم رودخانه‌ها و تالاب ‌ها را کنترل کنیم، متاسفانه در رودخانه‌های مرزی هم ضعیف عمل کردیم و سموم موجود در رودخانه ارس می‌تواند در سلامتی مردم و محصولات کشاورزی این منطقه مشکلات جدی ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا