آخرین اخبارکارآفرینی

شهرکارآفرین ؛ بستر ایجاد اشتغال

مصطفی یحیایی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات

شهرکارآفرین به شهری گفته می شود که دارای استراتژی‌های خلاقیت رقابت اقتصادی بوده و این امر را از طریق دیگر شهرها حفظ نموده و در راه گسترش و افزایش آن کوشش می نماید.به عبارتی مسئولان یک شهر کارآفرین ، مباحث مطروحه در راستای کارآفرینی را می پذیرند و آن را عرضه می کنند.

تولید و اشتغال در یک شهرکارآفرین با وجود طیف وسیعی از تخصص ها و بسترهای کارآفرینی امری بدیهی است، چرا که در بستر چنین شهری ، هزینه های تولید و اشتغال به طرز چشمگیری کاهش می یابد و کارآفرینی شهری، واژه جدیدی است که هنوز جایگاه مشخصی در اقتصاد نیافته ، ولی با ورود اولیه خود توانسته ، بستر تولید فرصت‌های شغلی فراوانی را مهیا سازد وهزینه‌های تولید و اشتغال نیروی کار جامعه را کاهش دهد و توانمندی شهروندان را برای استفاده از نوآوری و خلاقیت در راس امور قرار خواهد داشت.

نگاهی به شهرهای توسعه یافته در دنیا نشان می دهد که ثروتمند ترین شهرها ؛ آن‌هایی هستند که زایش دائمی کارآفرینی را در خود پرورش داده اند و از هر فرصت خلاقانه ای برای رشد و توسعه ی شهری بهره می برند. بستر این قبیل فعالیت ها بنگاه های زود بازده، کسب و کارهای کوچک و استارت آپ های جوان تشکیل می دهند و با یک برنامه ریزی مناسب حداکثر استفاده از پتانسیل های نیروهای انسانی جوان و نخبه خواهد شد. متاسفانه با نگاه اجمالی به مدیریت شهری در طول این سال ها می توان خلاء بسیاری از برنامه ریزی ها و استفاده از پتانسیل های خاموش جوانان شهری دید. جوانانی جویای کار و با ایده های بکر که اگر به مرحله ی ظهور و بروز هم برسند ، آنقدر گرفتار بروکراسی های پیچیده ی شهری می شوند که جایی برای رشد نحواهند داشت.

اشتغال در شهر کارآفرین
اشتغال در شهر کارآفرین

در یک شهرکارآفرین ، تمامی نهادهای دولتی بالاخص شهرداری ها، دارای پتانسیل فراوانی برای برقراری تعاملات کارامد و فراوان بین اجتماع و دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی و سیاست گذاری‌های توسعه کارآفرینی را ایفا می کند و با تصویب طرح‌های نو، قدم بزرگی در این زمینه بردارند. البته در این راه موانع زیادی وجود دارد. چرا که نظام و بروکراسی های پیچیده ی اداری در ایران به سختی اجازه ی تخصیص بودجه های این چنینی را می دهد و ما در برهه ی کنونی نیازمند مدیران شهری جوان و خلاق و البته با قدرت چانه زنی بالا هستیم تا بتوانیم با قرار دادن امتیازات این چنینی در پیشبرد اهدافمان درست و دقیق عمل نماییم.

با ارائه هر خدمت جدید شهری، افراد بسیاری وارد بازار اشتغال شده و می توانند سهم بسزایی در این انباشت سرمایه داشته باشند. البته در این بین ، نقش سازمان های خصوصی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نهادهای مردمی  بویژه سازمان‌های غیردولتی بسیار حائز اهمیت است. برون سپاری بسیاری از خدمات به بخش خصوصی و ایجاد مکانیزم های نو و کارآمد در طی این سال ها در بسیاری از کلانشهرهای ایران، نمونه ی بارزی از این رشد در راستای بهبود سطح زندگی و تامین خدمات مورد نیاز طیف وسیعی از مردم بوده است. واگذارکردن بخشی از بافت های قدیمی شهری به بخش خصوصی و تحولی نو در جذب توریست با ایجاد انواع اقامت های بومگردی شاید یکی از هزاران تصمیمات جزئی مسئولین شهری در راستای ایجاد فرصت های شغلی جدید و توسعه ی شهری است.

برپایی بازارچه های سنتی با هدف ترویج تولید ملی و شاخص‌های فرهنگی ، کارگاه های کوچک، واگذاری مکان های  بلا استفاده ی شهری به استارت آپ های جوان با خلق ایده‌ها و فرصت های نو، ظرفیت‌های جدیدی را در بخش‌های خصوصی و سازمان‌های غیردولتی و تعاونی‌ها ایجاد می کند، که نقش بسزایی در اشتغالزایی و تولید ثروت در جامعه دارد. البته ایجاد فرصت‌های شغلی تنها بخشی از ماجراست، ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ بخش اعظم یک جامعه است که می تواند جوانان یک جامعه را پویا و زنده نگه دارد و امید را در آن ها زنده نگه دارد تا از دل ویرانه‌های کهن، بنای رفیع آبادانی و پیشرفت را برای شهر‌ها به ارمغان داشته باشد.

ایجاد ساز و کارهای مناسب و رفع پیچیدگی‌ها و موانعی که بر سر راه کارآفرینان قرار گرفته در حمایت هرچه بیشتر ازخلاقیت و نوآوری ، ایجاد صندوق‌های جسورانه و توسعه‌ی منابع مالی خطرپذیر، فراهم نمودن محیط‌های عمومی برای کارآفرینان جوان و حمایت از فعالان و کارآفرینان اقتصادی پیشکسوت در تمام تصمیم گیری های سازنده ی یک شهر کارآفرین مشخص و بارز است. مطالعات نشان می دهد که اقدامات کارآفرینانه در محیط شهری، تضمین کننده بهبود عملکرد شهری است و باید بطور ویژه مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد تا با یک برنامه ریزی سیستماتیک فعالیت های کارآفرینانه شهری را تقویت نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا