آخرین اخباراقتصادی

موفقیت دولت سیزدهم در مدیریت ناترازی گاز زمستان ۱۴۰۰

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس درباره عملکرد وزارت نفت در مدیریت کمبود گاز در زمستان ۱۴۰۰ گفت: مدیریت مصرف گاز بخش خانگی، صنعت و نیروگاه‌ها کار سختی بود که انجام گرفت و یکی از موفق‌ترین اقدامات دولت سیزدهم به عملکرد وزارت نفت باز می‌گردد.

نوشته های مشابه

به گزارش نقش نیوز «احمد علیرضا بیگی» در گفتگو با ایرنا درباره بی توجهی دولت قبل به تولید و کسری روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولیدی گفت: ما نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه بالادست داریم تا بتوانیم گاز بیشتری تولید کنیم مثلا از میادین جدید بهره‌برداری شود و میادین فعلی توسعه پیدا کند، اما به علت عدم وجود اعتبار اقدامی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به بهینه‌سازی در مصرف گاز در کشور گفت: ما ناچار به سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی گاز هستیم، زیرا مصرف گاز در کشور بسیار بالاست و باید برای تولید بخاری کم‌مصرف و استانداردسازی ساختمان ها اقداماتی انجام بگیرد که در این قسمت هم ورود جدی نشده است.

بیگی اضافه کرد: دولت قبل به طور جدی برای بهینه سازی مصرف گاز اقدامی انجام نداد. بنابراین، باید دولت فعلی در این قضیه ورود کند.

وی با اشاره به اینکه از شرایط سخت زمستان ۱۴۰۰ بدون خاموشی و قطعی گاز عبور کردیم، گفت:  ما روزانه در حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز برای مصارف کشور مصرف می‌کنیم. امسال برای جلوگیری از ایجاد بحران و کمبود گاز، بخشی از گاز صنایع و نیروگاه‌ها را قطع کردیم تا بخش خانگی دچار قطعی نشود.

این نماینده مجلس افزود: در بعضی موارد روزانه حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز به غیر از صنایع و نیروگاه‌ها در حوزه خانگی و تجاری مصرف می‌شود. با وجود مصرف بالای بخش های تجاری و خانگی، گاز نیروگاه ها قطع شد و آنها مجبور به سوزاندن مازوت شدند.

بیگی درباره اصلاح الگوی مصرف با بحث تعرفه گذاری مشترکان پرمصرف یا IBT قبل از آغاز سرمای زمستان گفت: طرح تعرفه گذاری پلکانی خیلی اثرگذار نبود چون دیر شروع شد. اگر از آذر یا آبان این طرح شروع می‌شد، اثرگذاری بیشتری داشت، اما در دی و بهمن تبلیغات آن آغاز شد و به همین علت خیلی اثرگذار نبود، اما احتمالا برای سال آینده اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: مدیریت مصرف گاز بخش خانگی، صنعت و نیروگاه‌ها کار سختی بود که انجام گرفت و در نهایت به این مراکز سوخت مایع به جای گاز رسانده شد. ما در نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه نشدیم و این موضوع خیلی مهمی است. قرار است وزارت نیرو صرفه جویی برای برق را هم در سالجاری پیگیری کند و قانون پارسال هم مجددا امسال تمدید شود.

بیگی با اشاره به قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان گفت: قرارداد سوآپ ترکمنستان در گذشته خرید گاز بود ولی قطع شد. سال قبل از ترکمنستان تقاضای خرید گاز کردیم اما آنها امتناع کردند و در نهایت قرار بر تحویل پنج میلیون متر مکعب گاز در هر روز در سالجاری توسط ترکمنستان شد و ایران هم ملزم به انتقال همین میزان گاز به کشور آذربایجان شد.

وی ادامه داد: این حجم گاز برای افت فشار همیشگی شمال کشور هم خیلی مؤثر بود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: انعقاد قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان باعث ارتباط اقتصادی بیشتر با همسایگان از جمله ترکمنستان و آذربایجان می شود و شروع خوبی است و امیدوارم به رابطه اقتصادی بیشتری منجر شود.

بیگی درباره عملکرد وزارت نفت در مدیریت کمبود گاز با استفاده از راهکارهای انجام گرفته گفت: یکی از موفق ترین اقدامات دولت سیزدهم به عملکرد وزارت نفت بازمی گردد و اگر هم بگویم موفق‌ترین عملکرد به این وزارتخانه می‌رسد، هم درست گفته‌ام.

وی ادامه داد: وزارت نفت هم با برنامه است و هم تیم منسجمی دارد و می داند چگونه باید عمل کند. همه این موارد جزو محاسن این وزارتخانه است و تیم منسجم در تراز این دولت، در مجموعه وزارت نفت فعالیت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا