آخرین اخبارسیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه:آغاز دور جدید گفتگوها در دستورکار مذاکره کنندگان

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران و اتحادیه اروپا در این امر مشترک بودند که این طولانی شدن تنفس به نفع گفت‌وگوها نیست و مناسب است که هرچه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود و این موضوع در دستور کار است.

به گزارش نقش نیوز به نقل از ایرنا، سعید خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی هفتگی خود، ضمن گرامیداشت روز قدر در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان گفت: امیدواریم راهپیمایی روز قدس که از سوی  امام خمینی (ره) بنیان گذاشته شد، توسط ملل آزاده و ملت مسلمان در کشورهای آزاده باشکوه‌تر از هر سال برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت هیات‌های مذاکره‌کننده به مذاکرات، اظهار کرد: در گفت‌وگوها آنچه که مربوط به ایران، اتحادیه اروپا، روسیه و چین بوده تمام شده است. هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها، آنچه را که باقی مانده بین ایران و ایالات متحده را از طریق خود در حال پیش بردن است. البته هر دو طرف ایران و اتحادیه اروپا یعنی آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل، در این امر مشترک بودند که  طولانی شدن تنفس به نفع گفت‌وگوها نیست و مناسب است که هرچه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود.

وی تصریح کرد: هنوز تصمیمی در خصوص اینکه این دیدار در کجا انجام شود و در چه سطحی باشد گرفته نشده ولی در دستور کار است آنچه که مهم است این است که این گفت‌وگو ها از روزی که تنفس برقرار شده متوقف نشده و ادامه دارد.

دوره پنجم گفتگوهای ایران و عربستان برگزار شد

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درمورد دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد، تصریح کرد: دوره پنجم گفتگوهای ایران و عربستان سعودی با تلاش‌هایی که  دولت عراق انجام داده بود و همچنین تمهیدات و مساعدت‌هایی که دولت عمان انجام داد در روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: گفت‌وگوها در چارچوب‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بود رو به جلو است. در این دیدار تمام موارد به صورت جدی مورد گفت‌وگوها قرار گرفت. می‌توان گفت که اگر این گفت‌وگوها به سطح سیاسی درجه یک ارتقاء پیدا کند می‌توان انتظار داشت که به سرعت شاهد پیشرفته جدی در حوزه های مختلف مورد گفت‌وگو در چارچوب این مذاکرات باشیم.

نگرانی جدی ایران در مورد تنش‌ها در مرز دوغارون به هیات حاکمه افغانستان اعلام شد

خطیب‌زاده با اشاره به تنش‌های ایجاد شده میان ایران و افغانستان در مرز دوغارون، بیان داشت: مرزداران غیور ما در مرزهای ایران و افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان ،ناآشنایی احتمالی برخی از مامورین مرزی که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزهای ایران مستقر کرده است با خویشتن داری رفتار کرده است.

وی ادامه داد: البته این موضوع و تکرار این موضوع جای نگرانی دارد؛ ضمن اینکه مرزداران ما دستور و ماموریت دارند که از هرگونه تردد غیر قانونی توسط هر کسی جلوگیری کند. در عین حال ما همواره آمادگی داریم که تعالیم لازم را به مرزداران افغانستان در خصوص شناسایی نقاط مرزی و رفتار حرفه‌ای در مرزها بدهیم. ایران در این زمینه نگرانی جدی دارد و ما این را به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم.

انتقال سانتریفیوژها بعد از خرابکاری، با اطلاع آژانس انجام شد

خطیب‌زاده درخصوص انتقال سانتریفیوژها، گفت: ایران عضو ان. پی. تی است و معاهده عدم اشاعه را پذیرفته و انتقال سانتریفیوژها بعد از خرابکاری با اعلام و اطلاع آژانس، به  محل امنی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: ما در چهارچوب معاهده عدم اشاعه این اجازه را داریم که در چارچوب نیازهای خودمان هر اقدامی را زیر نظر آژانس انجام بدهیم. اجازه بدهید نیازهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تعریف شود و بر اساس آن برنامه ما انجام خواهد شد.

«گروه اقدام سریع و مرکز ملی فضای مجازی» حملات سایبری را ردیابی می‌کنند

وی در خصوص حمله سایبری خنثی شده شب گذشته به ایران، گفت: ما فقدان جدی در خصوص قوانین آمره بین المللی در حوزه سایبری را احساس می‌کنیم. کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است که در این حوزه‌ها برخی قوانین و مقررات را به یک تفاهم‌نامه جهان شمول تبدیل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: متاسفانه روزانه تا چند هزار حمله سایبری به تارنماها و پایگاه ها و موسسات و وزارتخانه‌های مختلف در ایران صورت می‌گیرد والبته واقعیت امر این است که ردیابی آن‌ها کار ساده ای نیست؛ کما اینکه آنهایی که بعضاً ایران را متهم می‌کنند و گمانه‌زنی‌هایی از سر خیالی و طراحی انجام می‌دهند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: ما این موضوع را از طریق گروه اقدام سریع در ایران پیگیری می‌کنیم و مرکز ملی فضای مجازی هم این موضوع را در دستور کار دارد. آنچه که دیشب اتفاق افتاده جدایی از این چندهزار حمله روزانه نیست.

ایران میزبان نشست سه جانبه با ترکیه و آذربایجان خواهد بود

وی درباره سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به باکو بیان داشت: پروژه‌های مشترک زیادی بین ایران و جمهوری آذربایجان طی چند ماه اخیر تعریف شده است سفرها در سطوح مختلف انجام شده و دعوت در سطح روسای دو کشور به صورت متقابل انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ایران میزبان نشست سه جانبه با ترکیه و آذربایجان خواهد بود که در حال پیگیری است.  سفرهای اقتصادی فقط به وزارت خارجه محدود نمی‌شود و توسط وزرا نیز پیگیری شده است.

ایران تحریم‌های یک جانبه علیه روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد

خطیب‌زاده با بیان اینکه موضع ایران در خصوص جنگ اوکراین روشن است ما مخالف جنگ هستیم، گفت: جنگ را راه حل نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم از طریق گفت‌وگو و مسیرهای دیپلماتیک این جنگ باید به پایان برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه وزیر خارجه اوکراین و مقامات اوکراین از روز اول از موضع ایران آگاهی داشتند، گفت: سیاست ایران د رمورد جنگ اوکراین، سیاست جامعی است، ریشه‌های این جنگ به ده‌ها سال قبل بر می‌گردد، ریشه این جنگ توسط ناتو با محوریت آمریکا بر علیه روسیه آغاز شد که باید به آن توجه جدی داشت. جنگ اقتصادی، جنگ اطلاعاتی و جنگ سیاسی ابعاد مختلف این جنگ برخلاف توافق فی‌مابین است.

خطیب‌زاده تأکید کرد: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نمی‌تواند موافق جنگ باشد؛ ضمن اینکه به عنوان کشوری که سال‌ها هدف تحریم‌های یک‌جانبه بوده نمی‌تواند تحریم‌های یک جانبه علیه یک کشور را هم به رسمیت بشناسند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات ناتو در جهان، گفت: ناتو ده‌ها هزار افغانستانی، مردم بی‌گناه و کودکان عراقی را قربانی کرد، وزیر جنگ آمریکا دروغ مبنایی برای حمله به عراق درست کرد؛ اما هیچ کسی در دنیا این کشور را تحریم نکرد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آمریکا نه تنها از گذشته خودش درس نگرفت، بلکه تعرض‌های خود را به کشورها افزایش داده است، اضافه کزد: طبیعی است که آمریکا نمی‌تواند پلیس، قاضی ،هیئت ژوری و همه چیز در دنیا باشد. ایالات متحده خود در دنیا متهم است و نمی‌تواند مبنای سنجش تحولات بین‌المللی باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دیدار بایدن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفت: دولت بایدن از روز اول تمام تلاش خود را کرده است که تمام فرصت‌های دیپلماسی را از بین ببرد این امر نشان می‌دهد که تا چه حد کاخ سفید نسبت به برنامه هایی که در وین ادعا کرده که در حال پیگیری است، سردرگمی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار نیست که شاهد چنین گفت‌وگو و رایزنی‌هایی بین آمریکا و رژیم اشغالگر قدس بوده است.

انتخابات و سیاست داخلی ایالات متحده نمی‌تواند تعیین‌کننده نتیجه مذاکرات وین باشد

وی با اشاره به تلاش آمریکا برای مقصر دانستن سپاه در شکل‌گیری توافق با ایران، گفت: فروکاستن آن چه که بین ما و آمریکا باقی مانده به یک موضوع، تنها و تنها خواسته واشنگتن و رژیم صهیونیستی است. موضوعات ما نه قابل فروکاستن هستند و قابل ساده‌سازی.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: آنچه که بین ایران و ایالات متحده در حال انجام است رویارویی دو دیدگاه است؛ یک دیدگاه حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرد و سعی می‌کند سیاست خود را بر همه موضوعات بین‌المللی حاکم کند و رویکرد تهران و جمهوری اسلامی ایران که معتقد است مذاکراتی که انجام شده امضا شده مهر و موم شده باید محترم شمرده شود.

خطیب‌زاده تأکید کرد: انتخابات و سیاست داخلی ایالات متحده نمی‌تواند تعیین‌کننده نتیجه مذاکرات وین باشد. باید تحریم هایی که ترامپ پایه‌گذاری کرده از بین برود و انتفاع اقتصادی ایران به طور کامل لحاظ شود. اما رژیم صهیونیستی عامدانه این فروکاستن را انجام می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: بین ما و روسیه در خصوص سوریه مراودات بسیار جدی و نزدیکی وجود دارد و همواره در همین مسیر موضوعات خود را از طریق هیئت‌های سیاسی و نظامی پیگیری کردیم و چیز پیچیده‌ای وجود ندارد.

وین معطل پاسخ های ایالات متحده است

وی در مورد تاریخ قطعی برای دیدار حضوری مذاکره‌کنندگان گفت: آقای مورا و آقای باقری هر دو در گفت‌وگوهای منظم و گاه روزانه هستند و با هم در ارتباط دارند. اینکه ملاقاتی فرای این انجام شود توافقی بود که بین آقای امیرعبداللهیان و آقای جوزف بورل انجام شده ولی تا الان تاریخی برای این قضیه مشخص نشده است.

خطیب زاده گفت: روشن است که اگر ایالات متحده پاسخ روشنی داده بود ما الان در وین بودیم. وین معطل پاسخ های ایالات متحده است و متأسفانه واشنگتن در گزارش‌هایی که می‌دهد، تصمیم‌گیری را هر روز به روز دیگری موکول می‌کند، تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی دانیم.

فلسطین موضوع اول جهان اسلام است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی در روزهای اخیر، گفت: آنچه ما امروز شاهد آن هستیم، موضوع اول جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته است. رژیم صهیونیستی با دسیسه و نیرنگ تلاش می‌کند این موضوع اول را به موضوع ثانویه تبدیل کند.

وی افزود: افکار عمومی جهان اسلام به‌رغم دسیسه‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول خود می‌داند. مقاومت سازمان همکاری‌های اسلامی و تمام کشورهای آزادی که در مقابل نژاپرستی ایستاده است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: برقراری روابط با برخی از سران کشورهایی که اشتباه محاسباتی دارند این رژیم را جری‌تر می کند. اعلام می‌کنم که تمام ابعاد مختلف قضیه فلسطین نشان می‌دهد این موضوع همچنان موضوع اول جهان اسلام است و به‌رغم برخی خیانت‌ها امیدواریم که وعده الهی به زودی محقق شود.

اقدامات هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند ناکافی است

وی در پاسخ به سؤالی درباره حق آبه هیرمند خاطرنشان کرد: حق‌ آبه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها پیش وجود داشته و ایران به عنوان یک حاکمیت معقول و ثبات آفرین در منطقه تلاش می‌کند تمامی موضوعات و نکات اختلافی را از طریق مرضی الطرفین و گفت‌وگو و راه‌های دیپلماتیک حل کند و با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نیز این موضوع بارها طرح شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: کمیساران عالی آب با هم دیدارهایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است. امیدواریم در ادامه مسیری که می‌بینیم به یک اقدام قطعی سازنده بینجامد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره هتک حرمت قرآن کریم در سوئد نیز بیان کرد: اقداماتی که در برخی کشورهای اسکاندیناوی مشاهده شد، منزجر کننده بود. وزارت خارجه موضوع را از طریق وزارت خارجه‌های مقابل پیگیری کرده است. وزارت خارجه‌ها اعلام برائت کرده‌اند ولی ما می‌خواهیم به اسم آزادی به مقدسات مسلمانان توهینی صورت نگیرد.

وی همچنین درباره سرزمین‌های اشغالی اظهار داشت:  نباید اجازه دهیم کسی اولویت‌های ما را تعیین کند. اولویت ما در جهان اسلام فلسطین و پایان اشغالگری است. همانطور که رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی به سرنوشتی دچار شد که مجبور شد از آپارتاید فاصله بگیرد، رژیم آپارتاید صهیونیستی باید رفراندوم را با صدای همه مردم اصیل فلسطین بپذیرد و تا آن روز زمان زیادی باقی نمانده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ناتوانی طالبان در تامین امنیت در افغانستان و وقوع انفجارهایی در این کشور بیان داشت: وضعیت افغانستان به شمول تمامی گروه‌های قومی و مذهبی برای جمهوری اسلامی ایران از روز اول مهم بوده است. ما در افغانستان اقلیت نداریم؛ اقوامی داریم که در امروز و فردای افغانستان شریک هستند.

خطیب‌زاده یادآوری کرد: مسئولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان، تامین امنیت همه اقوام در افغانستان است. این هیأت هنوز نتوانسته امنیت را در برخی مناطق برقرار کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تاریخ سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران اظهار کرد: هنوز تاریخی قطعی و نهایی برای سفر اردوغان نهایی نشده است. مقدماتی دارد و جلساتی باید تنظیم شود تا تاریخ سفر قطعی شود.

وی درباره اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر توافق اولیه در خصوص  آزادسازی منابع مالی ایران در یکی از بانک‌های خارجی گفت: توافقی که آقای امیرعبداللهیان گفتند در تهران انجام شده و طی یکی دو هفته گذشته ادامه پیگیری بندهای توافقات بوده است. اجازه دهید جزئیات را بانک مرکزی اعلام کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا