آخرین اخبارکارآفرینی

تولید ملی ؛ شاه کلید پیشرفت

تولید ملی شکی نیست که راهگشای توسعه اقتصادی است و می تواند گره گشای مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال در کشور باشد. مسلما رشد و پیشرفت در زمینه سرمایه های مادی همان توسعه و پویایی اقتصاد بر محور تولید است ، که جدیت و تلاش در این راستا  استحکام جامعه را نیز به همراه خواهد داشت.امروز باید همه دولتمردان تلاش کنند ، سرمایه ها به جای حرکت به سمت بخش های کم تحرک و کم اثر به سوی تولید گسیل داشته شوند.چون بخش مهمی از رونق تولید به سرمایه گذاری وسیعی توسط دولت و بخش خصوصی بر می گردد .

با تمام مشکلات و موانعی که پیش روی تولید کننده داخلی وجود دارد، مهم ترین باور این است که تحت هیچ شرایطی نباید کیفیت را فدای هیچ امر دیگری  در تولید نمود. چرا که حفظ کیفیت تنها امریست که به برندها اعتبار می دهد. زمانی که می خواهیم یک وسیله برقی و یا حتی سرویس ظروف آشپزخانه خود را تهیه کنیم با این سئوال روبرو خواهیم شد که کیفیت کدامیک بیشتر است و کدام یک دوام و ماندگاری بیشتری دارد. حتی این کیفیت در انتخاب مواد غذایی نیز بارز و ملموس است. کیفیتی که مشتریان وفادار را ملزم به خرید کالاهای وطنی می کند و از سوی دیگر، نیرویی در بازوان تولیدکنندگان کشور ایجاد خواهد کرد. افزایش آگاهی مردم از کیفیت کالاها در کنار علاقه ی تولیدکنندگان به تولید و فروش بیشتر ، سبب توجه همگان به موضوع مهم کیفیت شده است. از اینرو وقتی میزان خرید بیشتر شود، تولید کننده هم وضعیت اقتصادی بهتری پیدا خواهد کرد و این امر نه تنها رونق تولید ملی را در بر خواهد داشت، بلکه می تواند شروع ماراتنی باشد که یکی از نتایج آن رونق اقتصادی و جهش تولید در کشور خواهد بود.

تولید ملی و رشد اقتصادی
تولید ملی و رشد اقتصادی

با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و نوسانات موجود در بازار، عرصه فعالیت کالاهای داخلی بیش از پیش مهیا گشته و مردم خود راغب هستند که استفاده از کالای ایرانی را در اولویت اقلام مصرفی خود قرار دهند. بنابراین نه تنها فرهنگ سازی بلکه شرایط حال حاضر اقتصادی کشور نیز این بستر را فراهم نموده است . ما درعمل بعضا تصمیم برای مصرف کالای ایرانی می گیریم ، در شرایطی که همه می دانیم کالای داخلی چه مشکلاتی دارد و ممکن است ، مردم را برای خرید دچار شک و تردید کند. شنیدن این جمله از سوی مردم که ما با مصرف کالای با کیفیت ایرانی موافقیم ، قابل تامل است ، اما متاسفانه در بعضی موارد تولیدات داخلی بی کیفیت اند و این امر برازنده مصرف کنندگان ایرانی نیست.  بنابراین به جای شعار دادن برای مصرف کالای داخلی و حمایت از تولید ملی بهتر است ، دولت از طریق فراهم نمودن بستر تولید و تسهیلات لازم برای تولیدکنندگان، به فکر بالا بردن کیفیت نیز باشد.

تولید کننده ی ایرانی بویژه شرکت های کوچک و متوسط ، مشکل کمبود نقدینگی دارند و لذا برای توسعه و بهبود خود نیازمند حمایت مالی هستند. از این‌رو دسترسی هر چه راحت تر این بنگاه ها به منابع مالی مورد نیاز و تقویت توان مالی و اقتصادی آنان برای افزایش قدرت و تولید بیشتر، در بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی نیز نقش بسزایی خواهد داشت. حتی اگر مسئولین از واردات بی‌رویه‌ و قاچاق بسیاری از کالاهای مشابه جلوگیری کنند، باز آنچه باعث رغبت مصرف کننده خواهد شد، کیفیت است. تولید ملی ؛ اساس و حلقه ی پیشرفت اقتصادی هر کشوری است که بدنبال خود اشتغال زایی، جذب سرمایه ، امنیت اقتصادی، مقاوم شدن کشور در برابر تهدیدات خارجی و … را به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از افراد جامعه بر این عقیده اند که بودجه مالی‌ شان اجازه نمی دهد که با چند بارخرید کالای بی‌کیفیت داخل، هزینه ی هنگفتی صرف نمایند، در حالیکه نمونه خارجی و با کیفیت آن را خریداری می‌نمایند. رفع مشکلات و ایرادات کیفی، استاندارد سازی کیفیت محصولات و تولید متناسب با استانداردهای جهانی و از همه مهم‌تر، کاهش قیمت تمام‌شده و بهبود خدمات پس از فروش از جمله مواردی است که هر ایرانی را مجاب به مصرف کالاهای داخلی می نماید. تولید جنس با کیفیت و مقرون به صرفه از عناصر بنیادی در حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید ملی است. امیدواریم که حمایت از تولید ملی و مصرف کالاهای ایرانی از شعار تبدیل به عمل شود و همانقدر که از مردم انتظار داریم که کالای ایرانی مصرف کنند ، از تولید کننده ی ایرانی نیز انتظار بالا بردن کیفیت و حفظ آن را داریم تا بتوانیم شاهد رونق تولیدات ایرانی و جهش تولید ملی در این مرز و بوم باشیم.

سیده مینا دیوبند – سردبیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا