آخرین اخبارکارآفرینی

بیمه و جایگاه مهم آن در ایجاد اشتغال

بیمه ؛ نقش و جایگاه مهمی در ایجاد اشتغال و پایداری مشاغل دارد . در این راستا بطور مثال می توان یکی از اهداف توسعه بیمه‌های زندگی را می توان ایجاد اشتغال نام برد  که در این زمینه بنا به گفته آمار ، تاکنون توانسته اشتغال زیادی به ‌صورت مستقیم ایجاد نماید. مسلما بدون این امر ، کسب و کارها نیز امکان  توسعه و گسترش ندارند و زمانی که کسب و کار رونق پیدا کند، اشتغال نیز ایجاد نمی شود. پس می توان اینگونه مطرح کرد ، نقش اصلی این صنعت در کسب و کارها ، کاهش ریسک است. هر چه احتمال ریسک بالاتر باشد، احتمال اینکه کسب و کار در آن زمینه سرمایه گذاری کند ، کمتر است .

صنعت بیمه یک صنعت بزرگ در کشور است و پتانسیل های فراوانی را چه از بعد حمایت کنندگی در کسب و کارهای نوپا و چه از لحاظ ایجاد مشاغل مرتبط با بیمه داراست. بیمه و شاخه های مرتبط با آن بسترساز بسیاری از مشاغل مختلف اند که می توانند در جامعه ایجاد شوند.در دنیای مدرن امروز ، این صنعت از جمله صنایع مهمی است که نقش موثر و تعیین کننده ای در توسعه و پیشرفت‌ کشورها دارد و توسعه و گسترش هر چه بیشتر آن به عنوان یک شاخص مهم در بهبود وضع اقتصادی و پیشرفت سطح زندگی افراد یک جامعه است و می تواند مشاغل زیادی را بصورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد نماید.

حیطه های شغلی موجود در زمینه مشاغل بیمه بسیار متعدد است. کارگزار بیمه، کارشناس بیمه، مشاور حقوقی، بازاریاب بیمه و ده ها شغل دیگر مرتبط با این صنعت وجود دارد. حتی استارت آپ ها و کسب و کارهای کارآفرینانه ی فراوانی در حوزه ی بیمه در ایران ایجاد شده است. البته جایگاه کارآفرینی در صنایع محتلف بسیار واضح و مبرهن است و توانسته باعث رشد و ترقی قابل ملاحظه ی این صنایع شود. در حالی که هنوز ابعاد فعالیت های کارآفرینانه در صنعت بیمه مستتر مانده و نیازمند تحولاتی اساسی است تا بتواند از پتانسیل این صنعت در گسترش هرچه بیشتر فعالیت های کارآفرینانه استفاده شود.

از خلاقیت و نوآوری در ارائه بیمه ‌نامه‌ ها گرفته تا  استفاده از روش‌های تجارت الکترونیک برای کاهش هزینه ‌ها با حذف واسطه ها در این بازار. البته فروش اینترنتی و غیر حضوری بیمه نامه ها این روزها بسیار متداول شده و استارت آپ ها و اپلیکیشن های متعددی در این حوزه مشغول به فعالیت اند. افزایش تعداد نمایندگی ها و البته به کار گیری افراد متخصص برای افزایش کارامدی در این حوزه ، امری مهم و تعیین کننده در رشد این صنعت است.

بیمه زندگی
بیمه زندگی

ناگفته نماند ، بسیاری از کسب و کارهای مرتبط با این صنعت بزرگ  در ایران هنوز رشد نکرده است و جای فعالیت زیادی دارد. البته در ایران رشد و گسترش صنعت بیمه با چالش های فراوانی روبرو است و عامل اصلی این موضوع ، وجود نگاه سنتی به صنعت بیمه در کشور است. کمبودهای زیربنایی و اساسی در سیستم های حسابداری، بازارهای مالی و چهارچوب های قانونی موجود سبب شده است تا توسعه ی هر چه بیشتر این صنعت را با موانع جدی روبرو سازد. صنعتی که کارآفرینی در آن سهم بسزایی در شکل گیری مشاغل جدید و فعالیت های اقتصادی پیش رو دارد و در شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی جامعه تاثیرگذار باشد.

در کشور نیز در تمامی رشته های بیمه ای، ظرفیت های بالقوه ی زیادی وجود دارد که در صورت شناسایی و تمرکز بر روی آنها می توان جوانان متخصص و آماده به کار فراوانی را جذب بازار کار کرد.

 مصطفی یحیایی – ارشد علوم ارتباطات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا