استان هاخراسان جنوبیویژه

تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل می شود

خراسان جنوبی – رضا بهنام – مصطفی بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان‌جنوبی در نشست خبری، اظهار کرد: هدف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه زیرساخت‌ها است.وی افزود: توسعه ارتباطات مجموعه تلاش بخش خصوصی و دولتی است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان‌جنوبی بیان کرد: در حال حاضر در ۳۰ شهر استان اینترنت پر سرعت نسل ۳ و ۴ را داریم.
بهی با بیان این‌که وضعیت اینترنت ثابت و همراه رو به رشد است، عنوان کرد: در شرایط کنونی با توجه به بحث کرونا و آموزش های غیر حضوری با استفاده از اینترنت، حوزه زیرساخت‌های ارتباطی اهمیت زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد دانش آموزان خراسان جنوبی به شبکه شاد دسترسی دارند و ۱۵ درصد مابقی مربوط به روستاهایی است که به شبکه ملی اطلاعات متصل نشده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان‌جنوبی گفت: از ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان ۶۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و تلاش می‌شود سایر روستاهای بالای ۲۰ خانواری که به شبکه ملی اطلاعات متصل نیستند را به شبکه ملی اطلاعات وصل کنیم.

وی افزود: ابتدای دولت ۱۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات وصل بودند و در حال حاضر این درصد افزایش داشته و از ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان، ۶۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به این‌که تکلیف قانونی برای اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات داریم اما تلاش می‌کنیم این اقدام تا پایان دولت انجام شود.

بهی با بیان این‌که هر چند اقداماتی انجام شده اما مشکلاتی در روستاها وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به زیاد بودن وسعت استان و پراکندگی روستاها، اقدامات انجام شده با تاخیر و صرف هزینه‌های زیاد صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: جمعیت روستاهای بالای 20 خانوار استان ۸۹ هزار و ۱۵۲ خانوار است و بیش از 65 هزار خانوار از شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند هستند همچنین جمعیت روستاهای کمتر از 20 خانوار استان پنج هزار و ۵۴۷ خانوار است که از این تعداد نیز بیش از دو هزار خانوار از شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۷۸ درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و در مجموع 65 درصد روستاهای استان از شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند شدند.
بهی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات شبکه داخلی و بستری امن است، تصریح کرد: تمامی اقداماتی که در این بستر انجام میشود بر بستر شبکه ملی اطلاعات بوده و یکی از کارکردهای آن اتصال به اینترنت جهانی است.

وی اظهار کرد: از ابتدای دولت تا کنون در بحث توسعه دکل‌های تلفن همراه شهری و روستایی با رشد دو برابری تعداد سایت های نسل دو، سه و چهار تلفن همراه رو به رو هستیم.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان‌جنوبی گفت: ضریب نفوذ تلفن همراه در استان ۸۸ درصد است و در بحث اینترنت نیز ضریب نفوذ اینترنت پهن باند تلفن همراه را تا ۸۰ درصد شاهد هستیم.

بهی افزود: ضریب نفوذ اینترنت ثابت در استان ۱۱ درصد است و برآورد ما این است که تا پایان دولت ضریب نفوذ مشترکین اینترنت ثابت افزایش داشته باشد.

وی با بیان این‌که ۱۹۳ روستای خراسان‌جنوبی دارای اینترنت ثابت است، عنوان کرد: پهنای باند اینترنت ورودی به استان 1۲۰ گیگا بیت است که در حال حاضر ۷۰ درصد آن قابل بهره برداری است و چنانچه متقاضی برای افزایش پهنای باند اینترنت داشته باشیم آماده واگذاری بوده و مشکلی نداریم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در پیک کرونا حجم اینترنت استفاده شده ۳۵ گیگا بیت بر ثانیه رسیده است.

بهی خاطرنشان کرد: طول شبکه فیبر نوری شبکه زیرساخت در استان را چهار هزار و ۴۸۵ کیلومتر است که نسبت به ابتدای دولت یک هزار کیلومتر رشد داشته است.
وی از اتصال ۱۴۰۰ مدرسه خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: ۸۰۰ مدرسه روستایی و ۶۰۰ مدرسه شهری از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی وصل شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان‌جنوبی عنوان کرد: هوشمند سازی مدارس گام مهمی در راستای عدالت آموزشی است برای مدارس روستایی که به شبکه ملی اطلاعات وصل نشده برنامه ریزی شده در صورت اتصال روستا به شبکه ملی مدارس نیز متصل شود‌.
بهی عنوان کرد: در بحث توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری نیز اجرای ۲۶۸ کیلومتر تخصیص گرفته ایم که ۱۴۰ کیلومتر انجام شده است.

وی افزود: در بحث اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات ۱۵۰ سایت نسل چهار را در دست اقدام داریم که درصدی از کار انجام شده و با اتمام این تعداد سایت صد درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان‌جنوبی به بحث اعتبارات اشاره کرد و گفت: تا پایان سال گذشته مجموع اعتبارات خصوصی و دولتی سرمایه گذاری در استان ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که ۶۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی و مابقی اعتبارات بخش خصوصی بوده است.

بهی خاطرنشان کرد: در دهه فجر سال گذشته ۶۹ میلیارد تومان افتتاح و هفته ارتباطات امسال ۲۲ میلیارد تومان افتتاح داشتیم.
وی اعتبار پروژه‌های آماده بهره ‌رداری در سال جاری را ۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در بحث توسعه پوشش همراه روستایی ۷۷ سایت را تخصیص گرفتیم که ۴۹ سایت انجام شده و ۲۸ سایت باقی مانده را در دست اقدام داریم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از ۱۸۰۰ روستای استان بیش از ۱۳۰۰ روستا تحت پوشش تلفن همراه هستند. در بحث پوشش تلفن همراه جاده‌ای نیز ۹۵ درصد جاده‌های اصلی خراسان‌جنوبی دارای پوشش تلفن همراه است. پوشش تلفن همراه در جاده‌های غیر اصلی و روستایی نیز تامین می‌شود و در مجموع ۷۸ درصد جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی استان دارای پوشش همراه است.

بهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان ۹۶ دفتر پیشخوان و ۱۴۰ باجه پست بانک در روستاها داریم.
وی از پرداخت تسهیلات با نرخ کم به ایده پردازان از محل وام وجوه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان‌جنوبی افزود: سامانه 195 سامانه رسیدگی به شکایات مردم است؛ مردم می‌توانند نظرات، پیشنهادات و شکایات خود را از طریق این سامانه اعلام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا