آخرین اخباراقتصادی

اولین ال‌سی شبکه بانکی ایران در روسیه استارت خورد

در حالی‌که در سال‌های گذشته به‌دنبال تحریم‌های ترامپ در آمریکا، فرصت گشایش ال‌سی خارج از کشور برای ایران از دست رفته بود، اکنون در چارچوب توافق‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اولین ال‌سی شبکه بانکی ایران در روسیه ایجاد شده که می تواند زمینه این امر را با دیگر کشورها فراهم کند.

به گزارش نقش نیوز ، محمدرضا فرزین – رئیس کل بانک مرکزی ایران – روز گذشته با هدف افزایش همکاری‌های پولی و بانکی و تقویت مناسبات در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به روسیه سفر کرد.

به‌دنبال رایزنی‌ها و عملیاتی‌سازی بسترهای پولی و بانکی و مذاکرات فنی بانک مرکزی، اولین ال‌سی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور در روسیه توسط بانک سپه گشایش شد؛ ارزش این LC که از امروز مورد استفاده قرار گرفته، برای شروع مبلغ ۱۷ میلیون یورو است و با شرط پرداخت مدت‌دار جهت واردات استفاده می‌شود.

همچنین در جلسه‌ای با حضور فرزین و مدیران بانک ازبر روسیه و بانک ملی ایران، یک خط اعتباری به ارزش ۶.۵ میلیارد روبل برای واردات کالاهای اساسی از روسیه برای ایران ایجاد شد.

به نقل از ایسنا ،این گشایش اعتباری اولین گام مهم در راستای توسعه همکاری ایران و روسیه بعد از امضای تجارت آزاد با اوراسیاست؛ در حالی‌که در سال‌های گذشته و به‌دنبال تحریم‌های ترامپ در آمریکا، فرصت گشایش ال‌سی خارج از کشور برای ایران از دست رفته بود.

چرا گشایش خط اعتباری اهمیت دارد؟

اعتبار اسنادی روشی برای تضمین پرداخت بهای کالا و خدمات است که به موجب آن، بانک تعهد می‌کند مبلغ معینی به فروشنده کالا یا خدمات پرداخت کند؛ اما چرا گشایش خط اعتباری اهمیت دارد؟ زمانی که اخبار برجام و توافق ایران و آمریکا مطرح بود، گشایش خط اعتباری یکی از روش‌های تامین اعتبار برای پروژه‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شد؛ هرچند به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران، این فرصت تا امروز برای ایران میسر نبود و به همین دلیل است که ایجاد یک خط اعتباری جدید برای ایران اهمیت دارد.

در واقع به گفته کارشناسان، لازمه اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی در ایران، گشایش خط اعتباری فاینانس است، بنابراین کشورهایی که قصد انجام پروژه‌های عظیم اقتصادی در ایران را دارند، باید نسبت به گشایش خط اعتباری فاینانس اقدام کنند.

در عین حال به گفته جلیل جلالی‌فر – فعال اقتصادی در بازار روسیه – در حالی‌که یکی از مشکلاتی که در تجارت با روسیه داشته‌ایم نحوه پرداخت و تسویه مالی بود، اکنون با وجود بانک‌ها و همکاری بانکی و گشایش‌های LC، گردش مالی به‌گونه‌ای خواهد شد که به‌جای گردش اسکناس یا حواله، اسناد اعتباری تبادل می‌شود. یعنی به واسطه بانک‌های دو طرف، اعتماد متقابل به وجود می‌آید و این موضوع تاثیر گسترده‌ای در تجارت خواهد داشت، به طوری که یک جهش بزرگ در تجارت با روسیه به وجود خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا