آخرین اخبار

روزهای خوش تجار ایران در اوراسیا

با گذشت نزدیک به دو سال آغاز عضویت موقت ایران در اتحادیه اوراسیا، آمارها از بهبود نسبی تراز تجاری ایران در تجارت با اعضای این اتحادیه حکایت دارد.

به گزارش نقش نیوز به نقل از ایسنا، بررسی تجارت مشترک ایران و اوراسیا در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که ایران توانسته بخشی از تراز تجاری منفی خود در سال‌های گذشته را جبران کند و در عین حال صادرات به بعضی از کشورهای این اتحادیه نیز رشد کرده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، در چهار ماهه ابتدایی ۱۴۰۰، ایران حدودا از روسیه ۴۲۸ میلیون دلار کالا وارد کرده و در مقابل ۱۸۶ میلیون دلار نیز صادر کرده است. به این ترتیب همچنان تراز تجاری کشور در تبادل با روسیه منفی باقی مانده، هر چند نسبت به سال قبل بهبودی نسبی را نشان می‌دهد.

در میان سایر کشورها از ایران دست بالا را دارد. صادرات به قزاقستان حدودا ۵۳ میلیون دلار بوده و واردات ۲۸ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. صادرات به ارمنستان نیز ۶۲ میلیون دلار بوده و واردات کمتر از ۱۰ میلیون دلار است. در تجارت با قرقیزستان و بلاروس نیز صادرات ایران بسیار بیشتر از واردات بوده است.با این وجود اما با توجه به حجم بالای واردات از روسیه تراز مجموع هنوز در اوراسیا منفی است. ایران در مجموع از این کشورها ۴۷۲ میلیون دلار کالا وارد کرده و در عوض ۳۳۳ میلیون دلار صادر کرده است.

در میان اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا، میوه‌های خشک سهمی ۳۸ درصدی را دارند و در این میان پسته با پوست تازه بیشترین سهم را داشته است. مواد پلاستیکی، سبزیجات و نباتات، چدن، آهن و فراورده‌های سبزیجات مانند رب گوجه فرنگی نیز دیگر کالاهای ایران در سبد صادراتی اوراسیا را شامل می‌شود.در میان کالاهای واردات روغن‌های حیوانی یا نباتی با محوریت روغن دانه آفتاب گردان، بیشترین سهم را داشته و پس از آن گندن، چوب، راکتور هسته‌ای، دیگ‌های بخار و سبزیجات و نباتات مانند عدس اصلی‌ترین کالاهایی بود که ایران از این کشورها وارد کرده است.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، مقدمات آزادسازی تجارت مشترک میان ایران و اوراسیا پیگیری شده و احتمالا در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا