آخرین اخبارعلمی و فناوری

هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جامعه

مهندس فاطمه یحیائی

 

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)  و اینترنت اشیا (Internet of Things) دو گرایش متفاوت در تکنولوژی و فناوری است که در سال های اخیر ، رشد چشمگیری داشته است. این دو موضوع ، در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد و باید به‌گونه‌ای تعریف شود که یک ماشین بتواند آن را به راحتی اجرا کند و وظایفی که بر آن محول می‌شود را به درستی اجرا کند.  از سوی دیگر ، اصطلاح اینترنت اشیا به ارتباط بین دستگاه‌های محاسباتی، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتال در بستر اینترنت بدون نیاز به دخالت انسان اشاره دارد.

کاربرد اینترنت اشیا بسیار گسترده و متنوع است و محدود به یک یا دو مورد نمی باشد. برای مثال امروزه ، استفاده از  اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در حوزه هایی چون صنعت ، کشاورزی ، درمان ، محیط زیست ، خودروسازی ، ساختمان سازی و مدیریت مصرف انرژی افزایش یافته ، به گونه ای که می توان گفت ، ذهن بسیاری از علاقمندان به این گرایش را به خود مشغول کرده است .

نکته ی قابل توجهی که در این میان وجود دارد ، وجود تمایل شدید انسان ها به استفاده از این فناوری های نوظهور در ایجاد و بالا بردن میزان رفاه اجتماعی است که به عنوان نمونه ، می توان به کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف بیش از اندازه انرژی‌های پایان پذیر که همواره یکی از چالش‌های اصلی است، اشاره کرد. به همین سبب ، تمامی راه حل ها و  راهکارهایی که به منظور صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی معرفی می‌شوند بسیار حائز اهمیت هستند.

حال تصور کنید، بتوان به کمک اینترنت اشیا ، تمامی فرآیند های مورد نظر را به صورت خودکار مدیریت کرده و با سازماندهی مناسب برای کنترل و نظارت از راه دور باعث کاهش مصرف انرژی شد! شما با این تصور ، با مفهومی به نام خانه هوشمند آشنا شده اید. خانه هوشمند به خانه ای گفته می شود که ساکنین آن بتوانند تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی خانه خود را از راه دور و نزدیک تنظیم و کنترل کنند و بتوانند برنامه های مختلف و سناریوهای متنوعی را برای آن تجهیزات تعریف و اجرا نمایند. به طور کلی برای پیاده سازی ساختمان هوشمند شما بایستی در ابتدا زیر ساخت های لازم برای این امر را ایجاد نمایید که غالبا این زیر ساخت که به نحوی تجهیزات خانه هوشمند تحت کنترل را به مرکز کنترل مرتبط می نماید.

به عنوان مثال می‌توان با قرار دادن نوعی حسگر در نقاط مختلف محل سکونت خود، داده‌های مربوط به دما را جمع آوری کرد و دمای هر قسمت را متناسب با شرایط موجود تغییر داد. به عنوان نمونه ، شما در قسمتی از خانه ی خود مشغول پرورش گیاه هستید ، به همین منظور ، دما و میزان رطوبت آن منطقه می بایست با سایر نقاط خانه متفاوت باشد . این کار علاوه بر بهینه کردن مصرف انرژی، باعث خواهد شد تا دستگاه‌های تهویه مطبوع دما را بهتر  و  هوشمندتر کنترل کنند و کاربران احساس آسایش و راحتی بیشتری داشته باشند.

حال که با مفهوم خانه هوشمند و تکنولوژی اینترنت اشیا تا حدی آشنا شده اید ، شاید برای شما نیز این سوال مطرح شود که چرا باید خانه خود را به خانه ای هوشمند تبدیل کنید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ، مزیت های خانه هوشمند بسیار زیاد است به گونه ای سبب افزایش کارایی ساختمان شما ، بالا بردن ایمنی و امنیت شده و از طرف دیگر ، بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی نیز از دیگر موارد قابل اهمیت آن است.

در نهایت می توان گفت ، اینترنت اشیا در آینده‌ای نه چندان دور، در جهان و زندگی انسان تغییرات بسیار مهم و کلیدی  ایجاد خواهد کرد. از طرف دیگر ترکیب IOT با هوش مصنوعی باعث تحول بزرگی در دنیای کسب و کارها خواهد شد. به نحوی که قطع به یقین شغل‌های جدیدی بوجود خواهند آمد و بسیاری از کسب و کارهای امروز از بین خواهند رفت و بسیاری از کار هایی که تا به امروز فقط و فقط توسط انسان ها انجام می گرفت ، توسط سنسور ها و ماشین ها مدیریت خواهند شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا