آخرین اخباریادداشت

گردشگری کویری ،صنعتی جذاب

کویرهای ایران از جمله زیباترین مناطق گردشگری است.با آغاز فصل پاییز گردشگری کویر همواره از رونق بیشتری برخوردار است.

نوشته های مشابه

با یک ملاحظه ی سطحی نقشه ی ایران به وضوح در می یابیم که کویر و بخش های بیابانی بخش قابل ملاحظه و وسیعی از طبیعت ایران را در برگرفته است. که متاسفانه بخش اعظمی از آن ها بدون استفاده و بدون هیچ بهره برداری به حال خود رها شده است. اگر فرض براین باشد که، ماجرای ثروت‌ زایی، ثروت‌ آفرینی و مجموعه ای از فعالیت های کارآفرینانه تنها در دل مناطق خوش آب و هوا و چشم ‌نواز،  سرسبز و پرنعمت رخ می دهد، قطع به یقین تا به امروز نباید نامی از کشورهای حاشیه ی خلیج فارس و پیشرفت هایشان در حوزه ی جذب توریست و گردشگری باقی مانده باشد.

این روزها صنعت اکوتوریسم در کویر به شکل قابل توجهی در حال رشد و توسعه است. زوایای مختلف این توسعه چه از لحاظ رشد گردشگران به دلیل تازگی، خطرپذیری، راحتی کمتر، خلا و فضا، آرامش و سکون در عین حال هیجان، جز جاذبه های بی نظیری است که تنها در مناطق کویری قابل دریافت و تجربه است.

کشور امارات با وجود اينکه از لحاظ غنای منابع و پتانسيل ها نسبت به ايران برتری قابل توجهي ندارد، اما به دلیل به سياست گذاری و برنامه ريزی مناسب و فراهم آوردن امکانات و زيرساخت های لازم، در توسعه اکوتوريسم پايدار بيابانی موفق عمل کرده است. امارات با داشتن مناطق کویری مشابه اقلیم و اکوسیستم ایران در جذب توریست از مناطقی چون هند، امارات، استرالیا، آمریکا، مصر، آفریقای جنوبی، عربستان، قطر، عمان و چین موفق عمل کرده است و ایران در بازیابی فرصت های گردشگری اش در مناطق کویری و بیابانی به موفقیت چشمگیری دست نیافته است. تورهای کویرگردی و سافاری‌های دبی و ابوظبی در امارات به عنوان یکی از بهترین و جذاب‌ ترین تورهای گردشگری کویری و بیابانی در جهان یاد شده است و ایران با وجود مناطق کویری و بیابانی ، ده ها برابر این کشور نتوانسته به یک هزارم موفقیت های این چنینی دست یابد. شاید کویرها و مناطق بیابانی ایران تشنه ی حضور و فعالیت های کارآفرینان اند تا بتوانند فرصت های بالقوه را بالفعل تبدیل نمایند. بی دلیل نبود که پدر کویر ایران، مرحوم کردوانی بیان می کرد: اروپایی‌ها یکی از بیشترین درآمدهای توریست ‌گردی را از راه توریست کویر بدست می‌آورند ، ولی ایران با وجود کویری که گرم ترین نقطه دنیاست،  تور، هتل و رستوران برای توسعه صنعت گردشگری کویر ندارد.

صنعت گردشگری کویر
صنعت گردشگری کویر

بازاریابی و تبلیغات اکوتوریسم کویر یکی از فاکتورهای مهمی بوده است که متاسفانه در آن موفق عمل نکردیم و این در حالی است که کشوری همچون امارات سال هاست ، فعالیت های بسیار گسترده ای در این حوزه داشته است. راه‌اندازی وب ‌سایت‌های مختلف به زبان های زنده دنیا ، بالاخص انگلیسی زبان و ارائه پکیج‌های متنوع تورهای کویر، ایجاد امکانات بی نظیر و لوکس برای گردشگران خارجی و از همه مهم‌ تر ، فعالیت‌ های گسترده تبلیغاتی، تاثیر زیادی بر جذب اکوتوریست‌ ها داشته است.

عدم سياست گذاری های درست و برنامه ريزی کارآمد توسط متخصصان این حوزه از یک سو و نبود زيرساخت های مناسب و عدم سرمايه گذاری و تخصيص بودجه و توجه خاص به مناطق بيابانی و کويری به عنوان بخشی از سرمايه های اکوتوريستي کشور، از دلايل مهم نقصان های موجود است. ضرورت توجه هر چه بیشتر به پتانسیل های گردشگری و کارآفرینانه نواحی کویری و بیابانی ایران و تمرکز و توجه کارآفرینان و انجام فعالیت های کارآفرینانه و البته حمایت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه می تواند نقطه ی عطفی برای جذب توریست در کویرهای بکر و زیبای ایران باشد.

مهندس امین رشیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا