آخرین اخبارکارآفرینی

ضرورت بومی سازی فعالیت های کارآفرینانه

کارآفرینی و گسترش فعالیت های کارآفرینانه همواره به عنوان یک پدیده ی نوین نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها داشته است و می تواند به عنوان عامل تضمین حیات و بقاء کشورها ،بستری برای شکوفایی و رشد نوآوری ها ، ابداعات و خلق محصولات و خدمات جدید ‌باشد. در کنار این تغییر شگرف، کشورهای توسعه یافته، سال هاست  که به اهمیت بومی سازی و بومی کردن تمامی تکنولوژی و فعالیت ها پی برده اند. آن ها به این نتیجه دست یافته اند که بومی سازی دقیقا به معنای توانمند کردن افراد جامعه شان در نگاه خرد و کشورشان در نگاه کلان است.

نقش تاثیر گذار فعالیت های کارآفرینانه بر توسعه

در این میان نقش مهم و تاثیرگذار فعالیت های کارآفرینانه بر توسعه و بالندگی ملت ها ،اسباب آن را فراهم کرده است تا در زیر مجموعه ی اهداف مهم بومی سازی قرار گیرد. بومی سازی کارآفرینی از طریق تقویت فعالیت های کارآفرینانه منطقه ای می تواند گامی مهم در راستای پیشبرد این هدف مهم اقتصادی ، اجتماعی و حتی فرهنگی باشد.

مزایای فعالیت های کارآفرینانه
مزایای فعالیت های کارآفرینانه

در واقع در کارآفرینی بومی، اداره و گسترش  اینگونه فعالیت ها بر طبق نیازهای منطقه ای، شهری و یا روستایی تعریف می شود و حمایت از ایده های بومی منجر به حفظ هویت و صرفه های اقتصادی فراوانی خواهد شد. کارآفرین بومی و بومی کردن فعالیت های کارآفرینانه، هر دو نیاز به فعالیت های تحقیق و توسعه دارند. بومی کردن فعالیت های کارآفرینانه بالاخص در شهرهای کوچک تر و روستا ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بومی سازی فعالیت های کارآفرینانه و اشتغال

وقتی یک جوان روستایی برای یافتن شغل ،صدها کیلومتر از روستای خود به سمت شهرهای بزرگ حرکت می کند و بدنبال آن ده ها و صدها، پیامد اجتماعی، فرهنگی و البته اقتصادی را در پی خواهد داشت. از اینرو بومی سازی آن با هدف ایجاد اشتغال می تواند، امید به زندگی و اشتغال را برای جوانان در شهرهای کوچک و روستاها به دنبال داشته باشد. اگر یک جوان تحصیلکرده کشاورز در یک روستا به دنبال پیاده سازی ایده های کارآفرینی خود در منطقه باشد، چه بسا ارزشمندتر از کار در یک کارخانه ی بزرگ و یک کارآفرین موفق در یک کلان شهر است. روستا های ایران تشنه ی خدمات اند. در حوزه هایی چون دامپروری، کشاورزی و صنایع دستی و البته ده ها بستر دیگر که هریک به عنوان یک بخش مولد می تواند ،ده ها شغل بومی را به آن منطقه تزریق نماید. در واقع هر روستا یک قطب تولیدی و هر جوان روستایی یک تولید کننده خواهد شد. کارآفرینی بومی، به مثابه راهبردی برای تنوع و ایجاد فرصت های وسیع شغلی تلقی می شود که در بعد وسیع تر می تواند تغییرات شگرفی را در آمار اشتغال کشور ایجاد نماید.

توسعه ی کارآفرینی بومی به عنوان سیاستی مبتنی بر باز ساخت جغرافیای مکانی و زمانی در پرداخت به صنایع مختلفی چون صنایع تبدیلی و صنعت گردشگری (توریسم) و ایجاد مشاغلی در راستای تولید محصولات وطنی از مدرن و پیشرفته گرفته تا صنایع دستی تاثیر گذار باشد و البته با ایجاد ساز و کارهای لازم برای توسعه ی هر چه بیشتر در فعالیت های کارآفرینانه نقش مهمی را ایفا نماید.

مزایای بومی سازی فعالیت های کارآفرینانه

در هر صورت ارتقای رشد اقتصادی پایدار و فراگیر، اشتغال مولد و کار شرافتمندانه می تواند از مزایای بومی سازی فعالیت های کارآفرینانه باشد که البته نیاز به تقویت و زیرساخت های بسیاری دارد. در واقع توسعه ی کارآفرینی بومی، کمک به تنوع بخشی و البته فعالیت در حوزه های گوناگون کارآفرینی است که با تقویت آن می توان تحولات عظیمی در شاخه های مختلف کارآفرینی در مناطق مختلف کشور ایجاد نمود.

امید است در این راستا با تدوین برنامه های مهم و اثرگذار، شاهد شکوفایی استعدادهای جوانان این مرز و بوم  و توسعه اقتصادی همه جانبه ایران عزیزمان در عرصه های جهانی باشیم.

مهندس فاطمه یحیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا