آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

آشنایی با محله خاوران تبریز

 

شهرک خاوران، یکی از مدرن‌ترین شهرک‌های ایران واقع در حوزه استحفاظی منطقه 9 شهر تبریز است. این شهرک با بافتی متفاوت و امکانات بسیار زیاد، به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین محله‌های تبریز نیز شناخته می‌شود. در این مطلب، شما را با محله یا همان شهرک خاوران تبریز و پروژه‌های اجرایی و در دست‌ساخت آن آشنا می‌کنیم. اگر دوست دارید سفری متفاوت به تبریز، شهر اولین‌های ایران، داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم خرید بلیط قطار خاوران (تبریز) را خریداری کنید. رزرو بلیط در زمان پیش فروش بلیط قطار آسان‌تر و با قیمت بهتری در دسترس است.

ویژگی‌ها و امکانات محله خاوران تبریز

پروژه ساخت شهرک خاوران تبریز در 15 آذرماه سال 1389 به‌صورت رسمی آغاز شد. این شهرک در زمینی به مساحت 820 هکتار و در ارتفاع 1700متری از سطح دریا قرار دارد. زمین‌های محله خاوران تبریز، از 350 هکتار خود شهرک، 320 هکتار آذران و 120 هکتار از اراضی فتح‌آباد تشکیل شده است. روستای فتح‌آباد در داخل شهرک قرار دارد. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های شهرک خاوران، اشراف کامل به بافت شهر تبریز است.

براساس پیش‌بینی‌های عاملین پروژه خاوران تبریز، این شهرک باید گنجایش اسکان 160 هزار نفر را داشته باشد که البته در ادامه روند شهرسازی، با مشکلاتی مواجه شده است. الگوی ساخت شهرک خاوران با بافت کلی شهر تبریز تفاوت‌های چشمگیری دارد. در این محله، واحدهای مسکونی در متراژهای بالای 320 متر و به‌صورت ویلایی احداث شده‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته شهرک خاوران، اجرای تونل مشترک، جهت استفاده شرکت‌های آب، برق، گاز و مخابرات است که برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود.

برخلاف اصول شهرسازی تبریز که تعداد طبقات برحسب عرض‌گذر، فضای باز و تأمین پارکینگ تعیین می‌شود؛ در شهرک خاوران، مساحت قطعه تعیین‌کننده تعداد طبقات است. در شهرک خاوران، گذر زیر 12 متر وجود ندارد.

موقعیت شهرک خاوران تبریز

شهرک خاوران تبریز از شمال به جاده باسمنج و از جنوب به بزرگراه تبریز- تهران متصل می‌شود و در شرق و غرب آن به‌ترتیب جاده زرنق و آزادراه کسایی و پیامبر اعظم واقع شده‌اند.

پروژه‌های شهرک خاوران تبریز

از زمان آغاز ساخت شهرک خاوران تاکنون، پروژه‌های متعددی در آن اجرا شده است و هرسال بر تعداد این پروژه‌ها افزوده می‌شود. انبوه‌سازان اتاق بازرگانی استان آنتالیای ترکیه، در این شهرک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کمربند سبز خاوران

کمربند سبز یکی از پروژه‌های محله خاوران است که توسط شهرداری منطقه 9 تبریز در اردیبهشت سال 1390 در مساحتی نزدیک به 10 هکتار آغاز به‌کار کرد. مشابه هر کمربندی دیگری، کمربندی محله خاوران نیز، راهکاری برای مهار گردوغبار است.

پارک آبی شهرک خاوران تبریز

شهرک خاوران نیز همانند تمامی شهرک‌های مدرن، از مجموعه تفریحی برخوردار است. در دی‌ماه 1394، پروژه مجموعه تفریحی و اقامتی دنیای موج خاوران توسط سرمایه‌گذار تبریزی، آقای مهندس شفاعی، در زمینی به مساحت 400 هزار متر‌مربع آغاز به کار کرد. این مجموعه در کنار آزادراه پیامبر اعظم واقع شده است. در فاز اول طرح مجموعه تفریحی خاوران تبریز، یک پارک آبی در فضایی به مساحت 3 هزار متر‌مربع و به‌صورت سرپوشیده احداث شد.

آسمان‌خراش خاوران

بلندترین برج ایران در 65 طبقه با ارتفاع 190 متر و زیربنای تقریبا 59 هزار مترمربع، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهرک خاوران تبریز است. این آسمان‌خراش کاربری تجاری، خدماتی، رفاهی، هتل، شهربازی و پارکینگ دارد و توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی احداث شده است.

سایر پروژه‌های محله خاوران

شهرک خاوران، به‌عنوان مدرن‌ترین شهرک مسکونی کشور، پروژه‌های بزرگ متعددی را در‌برمی‌گیرد که برخی از آن‌ها هنوز هم به مرحله تکمیل‌شدن نرسیده‌اند. در فهرست زیر، چند مورد از این پروژه‌های محله خاوران تبریز را نام برده‌ایم.

  • مسجد آبی

  • اجرای هایپرمارکت کارفور (شامل پردیس سینمایی و شهربازی سرپوشیده)

  • ساخت پل خلعت‌پوشان برای اتصال میدان بسیج به محله خاوران

  • دهکده سلامت

  • مرکز همایش‌های بین‌المللی (شامل سالن 1500 نفری، 2 سالن کنفرانس و آمفی‌تئاتر، 2 کلاس آموزشی)

  • بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودک

  • ورزشگاه 40هزارنفری با نقشه‌ای شبیه به ورزشگاه‌های اروپایی

  • بیمارستان تأمین اجتماعی با ارزش بالغ‌بر 5 هزار میلیارد

  • مجتمع فرهنگی-تفریحی (متشکل از فرهنگسرا، سالن ورزشی، استخر، سالن بدن‌سازی و …)

  • مجتمع آموزشی-خدماتی (شامل پردیس سینمایی، سالن‌ها و کلاس‌های آموزشی و خدماتی)

اجرای چهل پروژه در شهرک خاوران تبریز به‌صورت هم‌زمان

به گفته هادی بدری حامد، شهردار تبریز در آبان 1402، محله خاوران تبریز به کارگاه و شهرک بزرگ عمرانی تبدیل شده و از زمان آغاز پروژه تاکنون، تلاش برای شروع و به اتمام‌رساندن پروژه‌ها در آن مشهود بوده است. در‌حال‌حاضر، 40 پروژه هم‌زمان در این شهرک در‌حال اجرا و بهره‌برداری است. چند مورد از پروژه‌ها را در فهرست زیر بیان می‌کنیم؛ سپس، بهترین مرجع خرید بلیط قطار خاوران (تبریز) را توضیح می‌دهیم.

  • تکمیل طرح شبدری بلوار شهدای غواص

  • ادامه پایه‌گذاری و اجرای شمع‌گذاری برای پل خلعت‌پوشان

  • تکمیل نواقص مرکز همایش‌های بین‌المللی

  • احداث سوله بحران

  • انجام پروژه آسفالت محله‌ها و معابر شهرک خاوران

  • احداث ساختمان جدید اداری معاونت فنی و عمرانی

  • احداث ساختمان معاونت خدمات شهری و اجرایی

  • احداث خانه مادر و کودک

  • آماده‌سازی اراضی فاز یک، احداث پارک خانواده

  • تکمیل کانال فرامنطقه‌ای

  • احداث گلخانه

  • تلاش برای آماده‌سازی اراضی فاز دو

  • اجرای پروژه اتصال فاضلاب شهرک خاوران به شبکه فاضلاب تبریز

محله‌های شهرک خاوران تبریز

به‌طورکلی، شهرک خاوران به دو محله خاوران و اذران تقسیم می‌شود. محله اذران دارای 5 محله شامل علوم پزشکی یک، علوم پزشکی دو، تبلیغات یک، تبلیغات دو و کارکنان دولت است. از‌لحاظ مرغوبیت محله خاوران، علوم پزشکی یک در درجه اول، کارکنان دولت در درجه‌دو، علوم پزشکی دو در درجه سه و محله‌های تبلیغات یک و دو در درجه چهارم قرار می‌گیرند.

فلای تودی؛ به‌روزترین سایت فروش و پیش فروش بلیط قطار

تبریز به شهر اولین‌های ایران شهرت دارد و با‌توجه‌به اهمیت آن در دوره‌های مختلف تاریخی، شهری غنی و پربار از آثار و مکان‌های مهم تاریخی و مدرن است. در‌صورت خرید بلیط قطار خاوران (تبریز)، می‌توانید با هزینه کم و درعین‌حال سفری امن و راحت به این شهر تاریخی و مهم ایران بروید. شما می‌توانید در زمان رزرو بلیط قطار سایت فلای تودی، بلیط یا بلیط‌ های مورد‌نیاز خود را به‌موقع و با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. فلای تودی، بزرگ‌ترین آژانس گردشگری ایران است که خدمات متنوع سفر از رزرو و پیش فروش قطار گرفته تا رزرو پروازهای داخلی و خارجی، رزرو هتل، درخواست ویزا و فروش تور و صدور بیمه‌های مسافرتی را به‌صورت اینترنتی ارائه می‌دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا