آخرین اخبارکارآفرینی

رشته‌های آینده دار در بازار کار

مهندس فاطمه یحیائی

بسیاری از جوانان که در آستانه ی انتخاب رشته و ورود به بازار کار هستند با بسیاری از رشته هایی که بازار کار بی نظیری دارند ، آشنایی ندارند و هنوز هم طبق روال سال های گذشته به دنبال رشته های مشهوری هستند که متاسفانه تحصیل در آن سرانجامی به جز بیکاری ندارد. بالاخص در چند سال اخیر با روند رو به رشد دانشگاه های مختلف و آمار بالای جذب دانشجو و عدم توجه به آموزش های کیفی بر اساس نیاز بازار کار از جمله مسائلی است که در تشدید این موضوع نقش بسزایی دارد.

در مقابل رشته هایی که می توانند فرصت های کاری بی شماری پیش روی شما قرار دهند، به دلیل عدم شناخت کافی در مقایسه با رشته های معروف تر، افراد کمتری را به خود جذب نموده اند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و تحلیل داده ها از جمله رشته هایی است که بستر قابل توجهی برای رشد و اشتغال دارد. این رشته ها شامل تخصص هایی همچون علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، تحلیل داده ها و هوش مصنوعی می شوند. با توجه به رونق فناوری و افزایش استفاده از داده های بزرگ، توانایی های کاری در این زمینه ها بسیار ارزشمند است.

به عنوان مثال، تحلیلگر داده ها  کسی است که با استفاده از روش های آماری و ریاضی، داده های بزرگ را تحلیل می کند و به دلیل کمبود فرد ماهر در این حوزه، بسیاری از شرکت ها به دنبال افراد متخصص در این زمینه هستند. چرا که این رشته و فرد متخصص به این حوزه می تواند به تنهایی آینده ی تجاری یک شرکت را رقم بزند و نقش تعیین کننده ای در موفقیت و شکست کسب و کارها و تصمیمات اقتصادی آن ها دارد.

مدیریت زنجیره تامین، از جمله رشته هایی که شاید کمتر به گوشتان خورده باشد. این رشته شامل مدیریت فرآیندهای تولید و توزیع کالاها و خدمات است. این رشته در زمینه های مختلفی همچون تولید، حمل و نقل، مالی، حقوقی و… فرصت های شغلی فراوانی را ارائه می دهد. به عنوان مثال، کارشناس فروش و توزیع (Sales and Distribution Specialist) کسی است که برای بهبود مدیریت فرآیندهای فروش و توزیع کالاها و خدمات، بازاریابی و مدیریت مشتریان فعالیت می کند. همانطور که واضح و مبرهن است، این رشته شالوده ی بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه را تشکیل می دهد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در میان رشته های پر طرفدار بازار کار فیزیولوژی و تغذیه بسیار بکر و البته پر رونق است. این رشته ها شامل مطالعه عملکرد سیستم های بدنی و تأثیر تغذیه بر سلامتی انسان هستند. با توجه به افزایش توجه به سلامتی و تغذیه ، آمار رو به رشد چاقی و بیماری های مرتبط با آن ها بالاخص در کودکان و البته افزایش آمار کهنسالی تخصص های مرتبط با این حوزه نیز ارزشمند شده اند. به عنوان مثال، متخصص تغذیه کسی است که مطالعه عملکرد سیستم های بدنی و تأثیر تغذیه بر سلامتی را بررسی می کند و رژیم غذایی مناسب برای هر فرد را تعیین می کند.

مدیریت ریسک و ایمنی هم از جمله رشته هایی هست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این رشته شامل مطالعه و بررسی ریسک های مختلف در سازمان ها و توسعه راه حل های ایمنی برای کاهش این ریسک ها است. با توجه به افزایش اهمیت مدیریت ریسک در سازمان ها و بهبود ایمنی کارکنان، تخصص های مرتبط با این حوزه نیز ارزشمند شده اند. به عنوان مثال، مدیر ایمنی و بهداشت (Health and Safety Manager) کسی است که مسئول تعیین و بررسی ریسک های مختلف در سازمان و توسعه راه حل های ایمنی است. رشته هایی که بطور مثال به پتانسیل بازار کار آن ها توجه شد شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند، و این در حالی است که فرصت های شغلی متعددی را مورد پوشش قرار می دهند. همچنین، با توجه به پیشرفت فناوری و تغییرات در بازار کار، احتمالاً در آینده نیز ارزش این رشته ها افزایش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا