آخرین اخبارکارآفرینی

کسب و کارهای کوچک و نوپا ، موتور محرکه اقتصاد

مهندس فاطمه یحیائی

کسب و کارهای کوچک و نوپا امروزه در همه جوامع در حال گسترش است . چون به نوعی در دنیای امروز با افزایش نیروی متخصص، معضل بیکاری به یکی از دغدغه ها و چالش جوانان تحصیل کرده تبدیل شده است.در واقع باید گفت : کسب و کارهای نوپا، به شرکت‌های جوانی اطلاق می شوند  که با هدف تولید محصولات یا ارائه‌ی خدمات خاصی تاسیس و شروع به کار می نمایند.

 هنگامی که رهبرمعظم انقلاب ، سال جدید را با نام مهار تورم و رونق تولید مزین نمودند، تاکید چند ساله ی ایشان بر کلید واژه ی رونق تولید نشان از نقش مهم تولید در بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و البته سیاسی کشور دارد. ایشان همواره در بیانات خود در راستای رونق تولید به بخش خصوصی سازی و تقویت بخش خصوصی تاکید دارند و حمایت از کسب و کارهای کوچک و نوپا را پیش شرط این امر می دانند. چرا که در واقع ایجاد اشتغال و توسعه ی صنایع وظیفه ای نیست که دولت به تنهایی از عهده ی آن برآید و باید برنامه ریزی های صورت گرفته در این حوزه به سمتی پیش رود که دولت بسیاری از امور را به بخش خصوصی بسپارد و خود به طور غیر مستقیم ، نقش حمایت کننده از کسب و کارهای کوچک را عهده دار باشد.

کسب و کارهای کوچک و نوپا ، موتور محرکه اقتصاد هر کشوری اند و به عنوان راهکاری برای افزایش تولید ملی، خودکفایی و از همه مهم تر ایجاد یک اشتغال پایدار از ارزش بسزایی در توسعه اقتصادی برخوردارند. اما از آنجایی که بنگاه های کوچک بر خلاف بنگاه های بزرگ ، توان دستیابی به انواع روش های تامین مالی و نفوذ لازم برای تامین اعتبارات خود را دارا نیستند، نیازمند حمایت های همه جانبه از سوی نهادهای دولتی و حاکمیتی می باشند و بدون این همراهی نمی توانند مسیر توسعه را به درستی و سلامت طی نمایند.

مصداق این موضوع را می توان در ورشکستگی های بسیاری از شرکت های خصوصی و کسب و کارهای نوپا دانست که اولین مرکز آسیب پذیر در فراز و نشیب های اقتصادی بوده اند.حمایت هایی از جمله ایجاد بستر رقابتی مناسب و کمک به آموزش نیروهای ذبده و توسعه این بنگاه ها با حمایت های مالی نهادهای متولی، تخفیف های مالیاتی و اجازه ورود به پروژه های پیمانکاری دولتی تنها بخشی از حمایت ها و تسهیلات در نظر گرفته برای سرمایه گذاران شرکت های خصوصی و نوپاست.

متاسفانه در طی این سال ها ، عمده ی سیاست های حمایتی در زمینه حمایت از کسب و کارهای نوپا و تولید کنندگان کوچک نشان می دهد که در ایران عمده سیاست ها یکنواخت و متکی بر تزریق منابع است و بدون توجه به تفاوت بنگاه ها صورت می پذیرد. در حالی که سیاست های اعتباری در دنیا بصورت یکنواخت توزیع نمی گردد و بسته به اعتبار بنگاه ها اقدام به تخصیص منابع می کنند. بی شک مطالعه قوانین ویژه و نهادهای حمایتی دولتی که متولی این سیاست ها بوده اند و همچنین بررسی و استفاده از تجربیات مالی بنگاه های کوچک و نوپا در کشورهای توسعه یافته می تواند ره گشای بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه باشد.

قطع به یقین ، رونق تولید تنها گره گشای وضعیت کنونی اقتصاد کشور است و حمایت از کسب و کارهای نوپا و تولید کنندگانی که با کمترین حمایت و امکانات ، بخش اعظمی از اقتصاد و صنعت کشور را به دوش می کشند، می تواند در این مسیر تاثیر گذار باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا