آخرین اخباراقتصادی

کارگران بخش مهم منابع انسانی در تولید

آرش حسینی

از مشخصه‌های اصلی جهانی شدن، اتکای بیش‌تر به نظام بازار، خصوصی‌سازی، بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، افزایش کارایی و بهره‌وری، دسترسی به سرمایه، دسترسی سریع‌تر به تکنولوژی و نوآوری‌هاست، تحول در بازار کار، اقدامی ضروری در اقتصاد کشورمان محسوب می‌شود.

سطح و ساختار اشتغال، ترکیب شاغلان، دستمزد نیروی کار، رفاه کارگران ، کارایی و بهره‌وری نیروی کار، مهاجرت کارگران، تقاضای بازار برای نیروی کار ماهر و غیرماهر و موقعیت کار کارگران باید جزء نگرانی‌ها و دغدغه‌های مسوولان کشورمان باشد. از آنجایی که ایران هم جزء کشورهای در حال توسعه است ، لذا رشد فزاینده نیروی کار طبیعی است. دولتمردان باید فرصت‌های شغلی چشمگیری را ایجاد کنند تا با عرضه مناسب نیروی کار بتوانند از معضل بیکاری در میان اقشار مختلف به ویژه تحصیلکرده و دانشگاهی جلوگیری کنند.

آموزش عالی به منظور تربیت نیروی کار و کارگر ماهر امری اجتناب‌ناپذیر است. رشد و توسعه انسانی و اقتصادی از شاخصه‌های مهم توسعه ملی و منطقه‌ای به شمار می‌رود. بهبود شرایط زندگی کارگران و افزایش توانایی‌های اجتماعی آنان، نیاز به برنامه‌ریزی و توسعه دارد و باید حل مسایل و مشکلات و تامین نیازهای کارگران در راستای تعدیل نابرابری‌های موجود باشد ، لذا باید فرصت مشارکت، پشتیبانی و تصمیم‌گیری برای نیروی کار انسانی افزایش یابد. آنچه برای کارگران که بخش مهمی از مردم را تشکیل می‌دهد و مساله‌ای بنیادین محسوب می‌شود این است که از یک زندگی مطلوب همراه با تندرستی برخوردار باشند تا با دانش و توانایی و با دستیابی به منابع بتوانند سطح مناسب زندگی را برای خود و خانواده‌شان فراهم کنند.

متاسفانه راهبردهای متداولی در بین برخی مسوولان دیده می‌شود که به جای سرمایه‌گذاری بیش‌تر در امر سرمایه انسانی از جمله سرمایه کارگری، درصدد هستند از سرمایه‌گذاری در سرمایه مادی از جمله وسایل مصنوعی تولید، نظیر ماشین‌آلات و زیربناهای مادی و ساختمان‌ها و بهره‌برداری از منابع طبیعی پیش  بروند چه بسیار است که مسوولان به سرمایه انسانی و نقش کلیدی کار و کارگران توجهی ندارند از این رو مداخله دولت‌ها در انجام کارهایی که به منظور نیل به اهداف توسعه انسانی است باید ضروری دانسته شود تا کاهش فقر و توانمندسازی کارگران را در برداشته باشد.

منابع انسانی از جمله کارگران باارزش‌ترین منبع در فرایند خلق ثروت می‌باشند، کارگران یکی از عوامل مهم و موثر در امر تولید می‌باشند. پرورش نیروی کار ماهر اعم از آموزش، به کارگیری استعدادها و توانمند‌سازی کارگران باید جدی گرفته شود. با توجه به اینکه یکی از بزرگ‌ترین حربه‌های دشمنان در مقابل موج خروشان ملت ایران، تحریم‌های متعددی است که به مرحله اجرا گذاشته‌اند برای مقابله با این تحریم‌ها، تولید ملی یکی از بهترین راه‌های موجود است که می‌تواند امید دشمنان را تبدیل به یاس و نومیدی کند. کارگران مومن و انقلابی و خلاق و توانمند به عنوان مهم‌ترین عنصر تولید ملّی نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد اهداف و سیاست‌های کلان کشور دارد. شکی نیست یکی از کامیابی‌های انقلاب اسلامی زنده کردن نگاه ملی و استقلال‌طلبی و خودباوری و به‌کارگیری نیروی کار ماهر در عرصه‌های اقتصاد و دانش است.

اهمیت تولید و کارگر در روایات مختلف بیان شده از سوی ائمه هدی (ع) و آموزه‌های دینی دیده می‌شود تا جامعه اسلامی تحت سلطه بیگانگان قرار نگیرد پس برای اینکه بیگانگان سیطره‌ای به جامعه اسلامی نداشته باشند باید به مرحله‌ای از اهمیت تولید و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برسیم که تمام کالاهای مورد نیاز جامعه در کشور تولید شود و نیازی به کشورهای بیگانه برای واردات محصولات مختلف نداشته باشیم.

جامعه‌ای که با وجود دارا بودن نیروی انسانی ماهر، دارا بودن امکانات و استعدادهای فراوان به امکانات دیگران چشم داشته باشد این جامعه نمی‌تواند از عزت کافی برخوردار باشد و برای بهره‌وری از امکانات دیگران باید در برابر آنان سر تعظیم فرود آورد و خضوع و خشوع کرد که این با اهداف جامعه اسلامی متضاد است از این رو نیروی فکری و جسمانی ملت راه مهم در رشد و ترقی است لذا کارگران به عنوان بخش مهم منابع انسانی و کار به عنوان عامل اول تولید در تولید و رشد اقتصادی کشورمان محسوب می‌شود.

منبع: روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا