آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

همدان برازنده جهانی شدن است

همدان- هگمتانه با سابقه تاریخی درخشان یکی از آثار برجسته‌ محسوب می‌شود که برازنده جهانی شدن است، جهانی شدنی که با خود شتاب قطار گردشگری را به همراه دارد.به طور قطع با جهانی شدن هگمتانه توجه دنیا به همدان جلب می‌شود و هگمتانه باستانی که تاکنون آنطور که باید و شاید به جهانیان و حتی به ایرانیان معرفی نشده، جاذبه مهمی برای گردشگران خواهد بود.

نوشته های مشابه

جهانی شدن هر اثر، فرصتی بی‌بدیل برای نیل به اهداف مهمی مانند رشد متوازن و توسعه پایدار در بستر گردشگری است و تاریخ باشکوه هگمتانه باستانی شایسته درخشیدن بر تارک تاریخ دنیا است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در رابطه با اهمیت ثبت جهانی و تأثیر آن بر گردشگری به خبرنگار مهر گفت: ثبت میراث‌فرهنگی و مزایای گردشگری ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی سبب می‌شود علاوه بر محافظت و نگهداری و معرفی ارزش‌های آن به جهانیان به عنوان هدف اصلی، نوعی تبلیغات برای مقصد محسوب شود که به‌واسطه آن فعالیت‌های گردشگری در محوطه نیز افزایش می‌یابد.

به گفته محسن معصوم‌علیزاده زمانی که فعالیت‌های گردشگری به خوبی برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شوند، می‌توانند منابع مالی مهمی را برای محوطه و نیز برای اقتصاد محلی به ارمغان آورند.

وی خاطرنشان کرد: با سرازیر شدن گردشگران برای بازدید از یک اثر که ثبت میراث جهانی شده، ممکن است زیرساخت‌های مقصد نیز در ابعاد اقامتی، پذیرایی، ارتباطی و جاده‌ای و حمل و نقل زمینی یا هوایی بهبود یابد و کسب و کارهای کوچک و بزرگ محلی مرتبط با خدمات گردشگری به این واسطه شکل گیرد و افزایش اشتغال را به همراه داشته باشد.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: از این طریق می‌توان امیدوار بود با توزیع درآمد، بهبود کیفیت زندگی مقصد در جنبه‌های اقتصادی و بهداشتی ممکن شود. از طرف دیگر با مشارکت جامعه محلی و توانمندسازی آنها با آموزش در فرآیند نظام گردشگری، مراقبت و نگهداری از آثار نیز به خوبی اجرایی می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز ، اظهار کرد: با ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به عنوان ۲۷ اثر در سازمان ملی یونسکو نام همدان در سامانه جهانی یونسکو درج شده و گردشگران بین‌المللی همدان را بیش از پیش می‌شناسند.

سیدمجتبی حسینی ادامه داد: با جهانی شدن همدان، این شهر به عنوان مقصد گردشگری انتخاب و متناسب با اتفاقات فرهنگی سبب معرفی بیشتر همدان شده و ثمرات و برکات اقتصادی فراوانی برای همدان خواهد داشت.

وی اضافه کرد: استاندار عزم جدی برای ثبت جهانی دارد و کمیته‌هایی در استان تشکیل و تمام سازمان‌ها و شهرداری بسیج شدند تا این امر مهم را با همیاری به سرانجام برسانند.

حسینی با بیان اینکه یکی از ثمرات اقتصادی ثبت جهانی حضور گردشگران خارجی در همدان است، عنوان کرد: افزایش گردشگران خارجی سبب احیای فرودگاه در همدان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قطعاً جامعه محلی از ثبت جهانی منتفع خواهند شد، گفت: به لحاظ رویکرد اقتصادی نیز با توجه به ذهنیتی که در مخاطبان به ویژه جامعه محلی هر اثر ثبت شده ایجاد می‌شود محرکی برای رونق اقتصادی خواهد بود.

شتاب گرفتن قطار گردشگری همدان با ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی

حسینی درباره وضعیت زیرساخت‌های گردشگری همدان هم بیان کرد: زیر ساخت ریلی در همدان وجود دارد و با مساعدت نماینده مردم همدان در مجلس و حمایت استاندار در حال توسعه آن هستیم و اتفاقات بهتری رقم می‌خورد.

وی اضافه کرد: برای احیای فرودگاه به دستور استاندار در سه مبادی مختلف در حال مذاکره و پیگیری برای ایجاد بستری برای برخورداری هواپیما در فرودگاه همدان هستیم.

حسینی افزود: عمده نگرانی که در گذشته برای عدم استقبال از پرواز وجود داشت این بود که پرواز با پایه همدان وجود نداشت و پرواز عمدتاً در ساعات غیرمتعارف در همدان می‌نشست که این موضوع مورد نظر مذاکرات فعلی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: یکی از مجموعه‌های خصوصی در حال خرید هواپیما برای فرودگاه همدان است.

رابطه ثبت‌های جهانی و توسعه گردشگری مورد مهمی است که بر کسی پوشیده نیست و هگمتانه نیز از این قانون مستثنی نیست. در تمام اسناد بالادستی همدان، گردشگری جایگاه خاصی دارد و با جهانی شدن می‌تواند در این مسیر قرار گرفته و جامعه محلی را نیز درگیر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا