آخرین اخبار

مهم ترین نیازهای ثبت جهانی اورامانات

سرپرست پایگاه جهانی اورامانات به تشریح مهمترین نیازهای این منطقه ثبت جهانی شده پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز ، سیف الله رنجبر در گفت‌وگو با ایسنا، بااشاره به دو سالگی ثبت جهانی اورامانات ، اظهارکرد: هرچند طی دو سال گذشته اتفاقات خوب و مثبتی در این منطقه جهانی شده رخ داده، اما نیازهایی در این منطقه داریم که باید رفع شود.

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین نیازهایی که در این منطقه وجود دارد، تامین و تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای و نیز مراکز اقامتی، پذیرایی و … است که رفع این مشکلات از عهده پایگاه جهانی خارج است و سایر دستگاه‌های اجرایی باید پای کار بیایند.

سرپرست پایگاه جهانی اورامانات تصریح کرد: در کنار اینها در خود پایگاه هم باید اقداماتی همچون راه‌اندازی سایت پایگاه جهانی، ارائه آموزش به جوامع محلی و کودکان و نوجوانان به عنوان وارثان اصلی این میراث جهانی، حفاظت و حراست از فرهنگ اصیل هورامان و اجرایی شدن ضوابط میراثی بافت و معماری روستاها را انجام دهیم که امیدوارم این امر با هماهنگی و مساعدت اداره کل امور پایگاه‌های وزارتخانه ، میراث فرهنگی استان و انجمن های مردم نهاد محقق شود.

وی اضافه کرد: در این راستا در نظر داریم مانند برخی از پایگاه‌های جهانی دیگر در کشور، یک سایت رسمی داشته باشیم و در قالب این سایت بتوانیم یک معرفی کامل را از منطقه اورامانات، مطالعات و پژوهش های انجام گرفته توسط خود پایگاه، فعالان حوزه فرهنگ و ادب و هنر هورامان، انجمن های گردشگری فعال منطقه در آن و… داشته باشیم.

رنجبر با بیان اینکه زیبایی های منطقه اورامانات، اعم از فرهنگ و آداب و رسوم، آیین های دینی و مذهبی، رویدادهای فرهنگی، صنایع دستی و قابلیت های میراث فرهنگی و گردشگری در قالب این سایت به تصویر کشیده می شود، گفت: تلاش می شود تا این سایت در گام بعدی دو زبانه شود تا گردشگران خارجی هم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی در ادامه به وجود مرز رسمی شوشمی در منطقه اورامانات اشاره کرد و گفت: طی ماه‌های گذشته مرز شوشمی پس از سالها برای تردد مردم بازگشایی شد و اکنون این امکان فراهم شده تا گردشگرانی از اقلیم کردستان عراق برای بازدید از منطقه اورامانات از طریق این مرز وارد کشورمان شوند.

مدیرپایگاه جهانی اورامانات لازمه جذب بیشتر گردشگران عراقی به اورامانات را بروزرسانی دفاتر گردشگری ، مراکز اقامتی و گردشگری در این منطقه عنوان کرد.

وی  در ادامه یکی دیگر از اقدامات مورد نیاز برای منطقه اورامانات را ارائه آموزش ها به جوامع محلی عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم مردم این منطقه فرهنگ خود را از طریق گردشگران صادر کنند و نه اینکه با ورود سیل گردشگران، فرهنگ خود را به فراموشی بسپارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا