آخرین اخباریادداشت

مطبوعات مجاز به استفاده از تبصره ماده 100  نیستند

در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص تبصره 100 ماده ق م م آورده شده با عنایت به شرایط سخت کرونایی حاکم بر مشاغل و کسب‌وکارها در سال 1400 و به ‌منظور تسهیل پرداخت مالیات برای این گروه از مؤدیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از ظرفیت قانونی تبصره ماده 100 کوشیده است تا بخش بزرگی از صاحبان مشاغل بتوانند بدون ارائه اظهارنامه و مستندات مربوط به درآمد و هزینه خود، مالیات عملکرد 1400 را به‌صورت مقطوع بپردازند.

همچنین در این اطلاعیه ذکر شده ، باهدف افزایش دامنه شمول تبصره ماده 100، با اخذ موافقت مرجع قانونی ذی‌ربط مقرر شد ، سقف فروش کالا و خدمت مشمول این تبصره به 100 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم یعنی 48 میلیارد ریال افزایش یابد. بدین صورت کلیه صاحبان کسب و کارها که فروش آن ها کمتر از 48 میلیارد ریال باشد، می‌توانند بدون ارائه اظهارنامه مالیات مقطوع خود را بپردازند.

و اما برای مطبوعات، روزنامه‌ها و انتشارات موضوع به دلیل معافیت مالیاتی ، فعالیت های مطبوعاتی طبق بند ب ماده «۱» دستورالعمل موضوع ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی تبصره (۳) ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب ۲۷/۱۱/۸۰(معافیت موضوع بند(ل) ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون) متفاوت است.

همانطورکه در زمان مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مشخص شده که به جهت ارسال اظهارنامه یا استفاده از تسهیلات موضوع تبصره ماده 100 ق م م مالیات به صورت قطعی محاسبه شده و صاحبان مطبوعات، روزنامه‌ها و انتشاراتی های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صورت استفاده از موضوع مربوطه معافیت خود را استفاده نمی‌نمایند و مشمول مالیات خواهند شد.

به همین دلیل در زمان مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی بایستی حتما گزینه ارسال اظهارنامه انتخاب گردد و صاحبان کسب و کارهای مربوطه با توجه به اعلام معافیت درآمدهای مربوطه خود در قسمت «اطلاعات اختصاصی» نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی مربوطه اقدام نمایند. نکته حائز اهمیت به دلیل برخورداری از معافیت مالیاتی فعالیت های انتشاراتی و مطبوعاتی ورود دقیق، صحیح و کامل کلیه درآمدهای تحقق یافته و مطابقت آن با واریزی ها و وصولی مربوطه در صورتحساب بانکی توسط صاحبان این گونه کسب و کارهاست.

همانطور که مقرر گردیده ، پس از ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد، ممیزان رسیدگی مالیاتی موظف به بررسی درآمدهای مربوطه می‌باشند و در صورت عدم تطبیق درآمدهای اظهار شده توسط کسب و کارهای مربوطه با اطلاعیه‎‌های مالیاتی ارسال شده توسط مشتریان موضوع به عنوان کتمان درآمد مطرح گردیده و کسب و کار مربوطه از هیچ گونه معافیت مالیاتی برخوردار نخواهد شد و مشمول جرائم مالیاتی خواهند شد.

بنابراین توصیه و تاکید می‌گردد ، صاحبان کسب و کارهای مربوطه از ارسال هر گونه اظهارنامه با درآمد صفر یا حتی درآمد تخمینی و برآوردی خودداری نمایند و نسبت به ارسال صحیح و دقیق اطلاعات مربوطه اهتمام ورزند.ضمناً با توجه به مطالب مذکور خاطر نشان می‌گردد ، اعلام فصلی درآمدهای فعالیت های انتشاراتی و مطبوعاتی در گزارشات صورت معاملات فصلی سامانه جامع مالیاتی از الزامات قانونی بوده و در زمان عدم اعلام درآمدهای مربوطه جرائم موضوع ماده 169 ق م م به کسب و کارها تعلق خواهد گرفت.

مطبوعات و مالیات
مطبوعات و مالیات

همچنین مجددا متذکر می‌گردد ، در زمان عدم استفاده از تبصره ماده 100 ق م م برای صاحبان مشاغل و ارسال اظهارنامه مالیاتی به صورت ناصحیح و یا عدم ارائه و عدم تهیه اسناد و مدارک مربوط به اظهارنامه مالیاتی در زمان رسیدگی توسط ممیزان مالیاتی صاحبان کسب و کارهای معاف از مالیات، پیامدهای زیر متوجه ایشان خواهد گردید.

الف- عدم اعطای معافیت مالیاتی سالانه مشاغل موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم .

ب- عدم استفاده از ضریب تعدیل تبصره ماده 100 و محاسبه مالیات با نرخ ماده 131 ق م م که موجب افزایش مالیات درآمد خواهد گردید.

پ- تعلق جریمه کتمان درآمد در خصوص اطلاعات شده در اظهارنامه مالیاتی نادرست .

ت- جریمه عدم وجود دفاتر قانونی برای گروه اول مشاغل .

ث- در تبصره ماده 100 فقط گردش دستگاه پوز بانکی لحاظ شده ، ولی در رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی کل حساب های مورد استفاده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

محمدرضا شهنانی – کارشناس مالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا