آخرین اخبار

۵ هکتار از مناطق حفاظت‌شده هرمزگان در طعمه آتش/علت مرگ گربه‌ماهی‌ها در دست بررسی

به گزارش نقش نیوز حبیب مسیحی تازیانی صبح امروز(۱۹ خردادماه) در جمع خبرنگاران، بیان کرد: بی‌شک از سه دهه پیش تاکنون استان هرمزگان در مسیر توسعه با سرعت وجهش مثال‌زدنی قرارگرفته است اما توسعه‌ای می‌بایست شتابش و ضابطه‌اش با توسعه پایدار زیست‌محیطی همراه باشد.

وی اظهار کرد: حفظ منابع و توان اکولوژیک آن برای بارگذاری یک توسعه می‌بایست قابل قیاس باشد که این مهم بی‌شک با همدلی و همکاری کلیه علاقه‌مندان به محیط‌زیست، ارگان‌ها و همه دلسوزان محیط‌زیست استان در حال رصد مداوم است.

مسیحی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانیم استان هرمزگان دارای دو اکوسیستم خشکی و دریایی است که اکوسیستم خشکی آن به وسعت ۷۲ هزار کیلومتر و اکوسیستم دریایی یا آب‌های سرزمینی ما به وسعت ۳۵تا ۳۷ هزار کیلومتر است که همکارانم با همین تعداد کم تمامی مناطق تحت مدیریت استان را محافظت می‌کند.

وی در خصوص اهم اقدامات این اداره کل در سال گذشته و دو ماه نخست سالجاری اظهار کرد: به‌طورکلی ۵۵۰۰ پایش زیست‌محیطی در سال ۹۸ توسط همکاران ما انجام‌شده است که ۲۵۰۰ پایش از تعداد کل پایش های مذکور فقط در حوزه معاونت انسانی صورت گرفته است.

این مقام مسئول عنوان کرد: بالغ‌بر ۱۰۷ واحد صنعتی بزرگ و متوسط  فعال به‌طور مستمر در استان پایش شدند.سال گذشته، ۱۸ واحد آلاینده  در استان معرفی شدند و بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی جهت رفع آلایندگی اخطار گرفتند.

وی در خصوص پایش آلودگی در دریا و ساحل افزود: ۲۳ نقطه در استان  براساس شاخص‌های دریایی و سواحلی، هرساله مورد پایش قرار می‌گیرد و آلودگی‌ها آن منطقه سنجیده  می‌شود.

مسیحی از پایش حدود ۱۷ شناگاه غیررسمی و رسمی نیز در این ویدئو کنفرانس خبرداد و عنوان کرد: قرار بود تا پایان فروردین‌ماه تصفیه‌خانه شهرک ولیعصر نیروی دریایی به بهره‌برداری برسد ولی به علت شیوع کرونا، این عملیات به تعویق افتاد و در حال حاضر مشغول اتمام پروژه هستند که هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد. با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه  تا حدودی از آلودگی دریا کاسته می‌شود .

وی ادامه داد: در بخش مدیریت پسماند این اداره کل موفق به برگزاری شش کارگروه مدیریت پسماند با بررسی موضوع طرح جامع مدیریت پسماند استان شده است، توانسته‌ایم طرح جامع را برای شهرهای ساحلی به تصویب رسانده وهم اکنون منتظر تأمین اعتبار از سوی وزارت کشور برای انجام طرح مذکور ( تفکیک از مبدأ) هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان اضافه کرد: در برخی از شهرهای کوچک و متوسط استان شروع‌شده و حتی برخی از آن‌ها در مرحله بازیافت زباله اقدام کرده‌اند. در بندرعباس تفکیک زباله به‌طور بخشی و محله‌ای شروع‌شده است.

مسیحی تازیانی اضافه کرد: در حوزه طبیعی این اداره کل متأسفانه طی دوماهه اخیر در ۵ مورد آتش‌سوزی، ۲۵ هکتار از مناطق حفاظت‌شده خسارت وارد کرد. با تلاش آتش‌نشانان، نیروهای مردمی، کوهنوردان و هلال‌احمر کمتر از نیم روز از شروع  آتش‌سوزی‌ها اطفا شد.

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان به دستگیری شکارچیان متخلف اشاره کرد و گفت: در طی فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری، مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط‌زیست استان موفق به دستگیری ۲۸ متخلف شکارچی شدند و آن‌ها را تحویل مقامات قضایی دادند.

مسیحی تازیانی افزود: از  این افراد ۱۴ قبضه  اسلحه مجاز، ۱۰ قبضه اسلحه غیرمجاز و جنگی به دست آمد و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شد.

وی در خصوص ماجرای رهاسازی گربه‌ماهی‌ها در سواحل جاسک، افزود: جمعه گذشته، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن لاشه تعداد زیادی از گربه‌ماهی‌ها در سواحل شهرستان جاسک مشاهده شد.

به گفته مدیرکل محیط‌زیست  هرمزگان، این آبزیان در تور برخی از صیادان به دام افتادند که به علت غیر مصرفی بودن و عدم ارزش‌افزوده، در دریا رها شدند و امواج آن‌ها را به ساحل رسانده است.

مسیحی تازیانی خاطرنشان کرد: صبح همان روز یک تیم تحقیقاتی از اداره کل محیط‌زیست استان برای بررسی علت مرگ آبزیان در این شهرستان اعزام شدند. در برآورد اولیه مقدار این گربه‌ماهی حدود یک تن بود.

وی با بیان اینکه رسیدگی به این‌گونه تخلفات بر عهده شیلات است و بهتر است از لاشه این‌گونه ماهی‌ها استفاده بهتری شود، تصریح کرد: گزارش رسمی این حادثه به اداره شیلات جاسک داده‌شده است که در این رابطه تحقیقات لازم صورت گیرد و ما پی گیری این تخلف هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا