آخرین اخباراقتصادی

مزیت‌های ترانزیت بار عربستان و روسیه از مسیر ایران

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل با بیان اینکه عبور بار ترانزیتی بین عربستان و روسیه به‌صورت طبیعی برای ایران مزیت دارد، گفت: حسن ترانزیت کالا از ایران این است که صرف نظر از مسائل مالی، ساختارهای ما را در معرض قضاوت از بیرون قرار می‌دهد.

 عباس قربانعلی‌بیک در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عبور قطار روسیه، عربستان از خاک ایران و در پاسخ به اینکه ترانزیت کالا از این مسیر در چه شرایطی ادامه‌دار خواهد بود، بیان کرد: این موضوع هم به خود روسیه برمی‌گردد و هم به ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و شرایطی که ما برای آنها فراهم می‌کنیم، به‌ویژه از نظر زمان و هزینه حمل‌ونقل.

وی با بیان اینکه ادامه عبور این قطار به بخش خصوصی بستگی دارد، گفت: تصمیم‌ سیاسی هم به بخش خصوصی کمک می‌کند، اما در نهایت باید منافع و خواسته‌های بخش خصوصی در این مساله تامین شود که مهم‌ترینش مساله زمان سیر و هزینه است؛ امنیت هم در این مسیر اهمیت زیادی دارد که البته از نظر امنیت در این مسیر ما وضعیت خوبی داریم.

این کارشناس حوزه حمل‌ و نقل خاطرنشان کرد: از نظر کریدور شرقی دریای خزر و کریدور غربی در شرایط فعلی ارتباط خوبی با آذربایجان برقرار کرده‌ایم و در سفر وزیر راه به آذربایجان هم به نظر می‌رسد که نتایج مثبت بوده است و این حرکت می‌تواند کمک کند که فورواردر یا بخش خصوصی صاحب بار، به این مسیر بیشتر ترغیب شود.

قربانعلی‌بیک با بیان اینکه عبور بار ترانزیتی بین این دو کشور به‌صورت طبیعی برای ایران مزیت دارد، گفت: البته باید توجه کرد که مزیت درآمدی این مسیر برای ایران خیلی زیاد نیست، اما منافع دیگری دارد، از جمله بهبود ساختارهایی که ممکن است به‌صورت عادی کار را آهسته کند. وقتی ما با یک مشتری خارجی سروکار داریم، باعث می‌شود سازوکارهایی که در این مساله دخیل هستند، چه در شرکت راه‌آهن و چه ساختارهای نقاط مرزی، گمرک و بنادر، به‌طور طبیعی بهبود پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: این ساختارها پس از مدتی دچار فرسودگی و کندی می‌شوند، حسن ترانزیت کالا از ایران این است که صرف نظر از مسائل مالی، ساختارهای ما را در معرض قضاوت از بیرون قرار می‌دهد. ترانزیت این بار در صورتی‌که دو طرف مبدا و مقصد رضایت داشته باشند ادامه پیدا می‌کند و امیدواریم که ساختارهای داخلی ما در این خصوص اصلاح شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا