آخرین اخبارعلمی و فناوری

مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک که بهتر است بدانید

  بررسی مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک قبل از خرید خودروهای اتومات میتواند کمک بسیار زیادی در انتخاب شما داشته باشد.

 گیربکس اتوماتیک چیست؟

 

به احتمال زیاد همه‌ی ما نام خودروی اتومات را شنیده‌ایم. در این مدل از ماشین‌ ها گیربکس های اتوماتیک تعبیه شده است و نیازی به تعویض دستی دنده نیست. قبل از بررسی مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک بهتر است با ساز و کار آن آشنا شویم. در این‌ گونه گیربکس‌ها حسگرهایی قرار داده شده است که با توجه به میزان فشار روغن موتور، به طور خودکار دنده را تغییر می‌دهند.

در این حین، گیربکس موقتا از موتور ماشین جدا شده و از طریق مبدل گشتاور هدایت می‌شود. پس در واقع از آن جایی که نیروی لازم برای تعویض دنده به صورت مستقیم از موتور به گیربکس وارد می‌شود، در خودروهای اتوماتیک کلاچ حذف شده است. این مکانیزم یک انقلاب بزرگ در خودروسازی بود. میتوان گفت یکی از معایب بزرگ خودروهای دنده اتومات هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک است که نسبت به گیربکس های دستی بسیار بالاست.

مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک چه مواردی هستند؟

از آن‌جایی که با وجود تولید ماشین‌های دنده اتومات هنوز هم ماشین‌های دنده‌ای تولید می‌شوند، باید مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک را بررسی کرد تا دلایل این امر مشخص شود. زیرا پیش از آغاز این اختراع تصور می‌شد که با وجود چنین پدیده‌ی جدیدی در صنعت خودروسازی، بساط ماشین‌های دنده‌‌ای کاملا برچیده می‌شود.

اما می‌بینیم که این تصور به حقیقت نپیوسته است و تولید خودروهای معمولی دنده‌ای به روال سابق و به موازات خودروهای دنده اتوماتیک ادامه دارد. بررسی معایب گیربکس اتومات می‌تواند در روشن شدن این موضوع ما را یاری کند.

با وجود توضیحاتی که نشان از وجود ضعف‌هایی در سیستم گیربکس اتوماتیک دارد، هرگز نمی‌توان از مزایای گیربکس اتوماتیک چشم پوشید. در واقع این نوآوری سبب شد صنعت خودروسازی یک گام بزرگ و قابل توجه رو به جلو بردارد. وجود نقاط قوت و ضعف در هر کدام از ماشین‌های دنده‌ای و دنده اتوماتیک باعث ایجاد یک سوال جذاب و مهم برای خریداران ماشین می‌شود.

آن‌ها باید بین همه‌ی این آپشن‌ها انتخاب کنند که آیا ماشین دنده‌ای را بر ماشین اتومات ترجیح می‌دهند یا خیر. در ادامه سعی می‌کنیم با بیان مزایا و معایب هر کدام تصویر دقیق و روشنی از آن‌ها را بیان کنیم. بدین ترتیب هر فردی می‌تواند با توجه به نیازها و سلیقه‌ی خود یکی از این دو مدل ماشین را انتخاب کند.

مزایای گیربکس اتوماتیک کدامند؟

مزایای گیربکس اتوماتیک

هر روز بر تعداد مزایای گیربکس اتوماتیک افزوده می‌شود. چرا که کمپانی‌های خودروسازی همواره در حال دریافت فیدبک مشتریان خود هستند. پیشنهادات و انتقاداتی که به ایشان ارائه می‌شود سبب شده است که محصولات جدیدتر، عملکرد بهتر و قابل توجه‌تری از خود نشان دهند. ویژگی‌های ماشین‌های دنده اتومات – از هر برندی که باشند – تا حدود زیادی مشترک است. به طور کلی می‌توان موارد زیر را به عنوان مزایای این خودروها بیان کرد:

  • اولین و برترین مزیت وجود گیربکس اتوماتیک در یک ماشین را می‌توان راحتی بیشتر راننده عنوان کرد. این راحتی به خصوص در شهرهای شلوغ و اماکن پر ترافیک خود را نشان می‌دهد. هر راننده‌ای که تجربه‌ی رانندگی با ماشین دنده‌ای در ترافیک را داشته باشد، به احتمال زیاد گرفتگی عضلات پای چپ را نیز در اثر فشار دادن متوالی پدال کلاچ تجربه کرده است. در ماشین‌های دنده اتومات با حذف کلاچ این مشکل مرتفع شده است.
  • دیگر نیاز نیست دست شما مدام درگیر تعویض دنده باشد. بلکه کافی است فقط یکبار و در هنگام شروع رانندگی دنده را در حالت drive قرار دهید.
  • دیگر مزیتی که یک جعبه دنده‌ی اتوماتیک برای سیستم فنی خودرو به ارمغان می‌آورد این است که فرایند تعویض دنده بسیار به نرمی صورت می‌پذیرد.
  • از دیگر مزایای گیربکس اتوماتیک می‌توان افزایش عمر مفید موتور و کاهش استهلاک آن را برشمرد. این ویژگی بدین دلیل در این دست خودروها وجود دارد که فرایند تعویض دنده کاملا هوشمند و بدون دخالت راننده انجام می‌شود. در نتیجه این اتفاق نه زودتر از زمان لازم می‌افتد و نه دیرتر از آن. بلکه در بهترین زمان ممکن که همان مناسب‌ترین سرعت ماشین است، ماشین خود به خود دنده عوض می‌کند.
  • تعویض دنده در زمان مناسب و دور موتور مشخص، موجب افزایش راندمان خودرو شده و کارایی آن را تا میزان چشمگیری بالا می‌برد.
  • در مقایسه با جعبه دنده‌ی دستی، جعبه دنده‌ی اتوماتیک کمتر و دیرتر دچار استهلاک و خرابی می‌شود.
  • در طراحی گیربکس اتوماتیک توجه ویژه‌ای به فاکتورهایی چون احتیاط در سرعت و ایمنی می‌شود.

معایب گیربکس اتوماتیک کدامند؟

معایب گیربکس اتوماتیک

در مبحث بررسی مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک به بیان مزایای آن پرداختیم. حال نوبت به بیان معایب این مدل جعبه دنده‌ می‌رسد. ممکن است یک ویژگی در تولیدات برندی خاص وجود داشته باشد، اما در ماشین‌های اتوماتیک سایر برندها به چشم نخورد. مثلا در خودروهای جیلی بدلیل کمبود قطعات یا گران بودن آنها تعمیر گیربکس جیلی یکی از دغدغه های اساسی صاحبان این خودرو است.

آن‌چه که در ادامه به عنوان معایب این تولیدات بیان می‌کنیم مواردی کلی هستند و عمومیت دارند:

  • بسیاری از راننده‌ها اذعان می‌کنند که لذت رانندگی در راندن ماشین‌های دنده‌ای است. زیرا در بعضی مواقع خاص کنترل و تسلط بیشتری بر خودرو دارند. مواردی چون سرعت‌های بالا در جاده‌های پر پیچ و خم که در این حالت گیربکس دستی خطای کمتری نسبت به گیربکس اتوماتیک دارد.
  • به عنوان یکی از معایب گیربکس اتوماتیک می‌توان به مصرف سوخت بالای آن اشاره کرد. هر چند این مورد در ماشین‌های جدیدتر کمتر به چشم می‌خورد.
  • مورد دیگری که برای بسیاری از افراد یک ویژگی منفی محسوب می‌شود، قیمت بالای محصول است. به طور کلی قیمت ماشین‌های اتوماتیک نسبت به همتایان معمولی خود بیشتر است.
  • یکی دیگر از معایب این ماشین‌ها را می‌توان هزینه‌ی تعمیر و نگهداری آن‌ها دانست که به مراتب بیشتر از ماشین‌های معمولی است. زیرا این ماشین‌ها سیستم پیچیده‌تری دارند.
  • عمر مفید روغن‌های به کار رفته در ماشین‌های اتومات کمتر از روغن‌های ماشین‌های دنده‌ای است.
نتیجه گیری

خودروهای اتوماتیک دارای مزایا و معایب بسیاری هستند. یکی از معایب بزرگ خودروهای اتومات هزینه بالای نگهداری و مراقبت از آنها است. تعمیرگاه تک گیربکس یکی از مراکز تخصصی تعمیرات انواع گیربکس های اتوماتیک در تهران است. با مراجعه به سایت تک گیربکس (takgearbox.com) میتوانید راهنمایی های لازم برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک را بدانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا