آخرین اخبارکارآفرینی

مزایای بهره گیری از استراتژی رقابت همسان

مهسا صالحی - ارشد مدیریت مالی

 

استراتژی رقابت همسان (Competitive Parity Strategy) یکی از استراتژی‌های مورد استفاده در فعالیت‌های کارآفرینانه است که به دلیل کاربردها و مزایای بی نظیرش بهره مندی از آن در فعالیت های کارآفرینانه بسیار حائز اهمیت است. استراتژی رقابت همسان به معنای رقابت مستقیم با رقبای موجود در بازار است. در این استراتژی، هدف اصلی کارآفرینان ، با ارائه محصولات و خدماتی که مشابه و یا در حد با کیفیت و قیمت مشابه با رقبا هستند، سهم بازار را از آنها بگیرند. به عبارت دیگر، کارآفرینان تلاش می‌کنند با رقیبان خود به طور مستقیم رقابت کنند و با توجه به مزایای خود (مانند کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش ، تحویل به موقع و…)، مشتریان رقبا را جذب کنند.

حفظ استحکام بازار مهم ترین و اصلی ترین مزیت بهره گیری از استراتژی رقابت همسان در فعالیت‌های کارآفرینانه است. با رقابت مستقیم با رقبای موجود در بازار، کارآفرینان می ‌توانند جلوی از دست دادن سهم بازار خود را از رقبا بگیرند و استحکام خود را در بازار تثبیت کنند. همچنین با ارائه محصولات و خدماتی که مشابه محصولات رقبا هستند، کارآفرینان می‌توانند مشتریان رقبا را جذب کرده و سهم بازار آنها را افزایش دهند. استراتژی رقابت همسان به کارآفرینان این امکان را می‌دهد تا با بهینه‌ سازی فرآیندها، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی، با قیمتی مشابه یا کمتر از رقبا رقابت کنند. به بیان دیگر با ارائه گزینه‌ های مشابه یا بهتر از رقبا، کارآفرینان می ‌توانند مشتریان فعلی خود را در برابر جذب رقبا محافظت کنند و در از دست دادن آنها جلوگیری کنند.

برای پیاده‌ سازی استراتژی رقابت همسان در کسب و کارتان کافی است مراحل زیر را طی نمایید. در گام اول تحلیل رقبا را جدی بگیرید. همواره باید رقبا و جایگاه آن‌ها در بازار به دقت مورد بررسی قرار گیرد. باید اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات رقبا، قیمت‌ها، استراتژی‌های بازاریابی و مزایای رقابتی آن‌ها جمع‌ آوری شود. همچنین باید مزایای رقابتی خود را در کسب و کارتان مشخص کنید. این مزایا می‌تواند شامل کیفیت بالا، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش عالی، برند قوی و موارد دیگر باشد. با توجه به تحلیل رقبا و مزایای رقابتی خود، باید استراتژی قیمت‌ گذاری و بازاریابی مناسب را تعیین کنید. از تعیین قیمت مناسب، تبلیغات جذاب گرفته تا استفاده از روش‌های بازاریابی موثر باید به کار گرفته شود.

برای تقویت مزایای رقابتی کسب و کارتان تحلیل SWOT را مند نظر داشته باشید. این تحلیل شامل بررسی نقاط قوت (Strengths)، نقاط ضعف (Weaknesses)، فرصت‌ها (Opportunities) و تهدیدها (Threats) است. با تحلیل داخلی و خارجی سازمان خود، می‌توانید نقاط قوت خاص خود را شناسایی کنید. در این راستا بازخورد مشتریان از محصولات یا خدمات شما می ‌تواند راهنمایی خوبی برای شناسایی مزایای رقابتی باشد. از روش‌های مختلفی مانند نظرسنجی، مصاحبه با مشتریان ، تحلیل ارتباطات اجتماعی و استفاده از پلتفرم‌های آنلاین برای جمع ‌آوری بازخورد مشتریان استفاده کنید.

در این راستا در صورت لزوم، می ‌توانید از کارشناسان و متخصصان صنعت خود درخواست مشاوره کنید. آن‌ها می ‌توانند با تجربه‌ ی خود و دانشی که دارند، به شما راهنمایی کنند.

برای رقابت با رقبا، باید به بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود توجه کنید. همچنین، بهینه ‌سازی فرآیندها و بهبود عملکرد سازمانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از مشتریان خود مراقبت و البته محافظت نمایید. محافظت از مشتریان فعلی و جلب مشتریان جدید نیز بخشی از استراتژی رقابت همسان است. برای دستیابی به این مهم، باید خدمات پس از فروش عالی، ارتباط مستمر با مشتریان و ایجاد روابط مستحکم با آنها را در نظر بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا