آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

مزایای استفاده از اینورتر در برج خنک کننده

  اینورتر می‌تواند جریان مستقیم را به جریان متناوب با فرکانس قابل کنترلی تبدیل نماید که درتمام دستگاه‌ ها برای کنترل موتور به کار برده می‌شود. با استفاده از این وسیله می ‌توان متناسب با کارایی که از دستگاه انتظار می‌رود، سرعت موتور را تا حدی افزایش یا کاهش داد یا حتی آن را ثابت نگه داشت. در صورتی که اگر از این وسیله در برج خنک کننده استفاده نشود، سرعت موتور دائما ثابت خواهد ماند. پس به طور کلی اینورتر یک نوع مبدل الکتریکی است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند.

برج ‌های خنک کننده جهت خنک‌سازی آب در گردش سیستم‌های سرمایشی نظیر چیلرهای آبی و جذبی و همچنین در خنک‌سازی فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شوند. برج‌ های خنک کننده به دو دسته مدار باز و مدار بسته تقسیم می‌شوند. اما از آنجایی که برج خنک کننده مدار باز دارای راندمان و عملکرد بهتری است، معمولاً این نوع از برج‌ های خنک کننده کاربرد بیشتری دارند.

با توجه به کاربرد گسترده ‌ای که برج ‌های خنک کننده در سیستم ‌های تهویه مطبوع و فرآیندهای صنعتی دارند، بررسی و کنترل مصرف آب و برق آنها دارای اهمیت بسیاری است. یکی از راه‌ های کنترل آب و انرژی مصرفی کولینگ تاورها استفاده از اینورتر در مدار برج های خنک کننده می ‌باشد.

برج خنک کننده

مزایای استفاده از اینورتر در برج خنک کننده هم در افزایش عمر تجهیزات و هم در صرفه ‌جویی مصرف انرژی در سال‌‌ های اخير كاملاً مستند سازی شده است. كنترل كننده‌‌ های دور موتور (اینورترها) قادرند مشخصه ‌های بار را به مشخصه‌ های موتور تطبيق دهند.

اين اسباب توان راكتيو ناچيزی از شبكه می‌كشند و لذا نيازی به تابلوهای اصلاح ضريب بار ندارند. سیستم کنترل هوشمند برج خنک کننده با اندازه‌‌گیری دمای خروجی از برج خنک کننده سرعت دوران فن برج خنک کن تغییر می‌‌ یابد و موجب صرفه ‌جویی در مصرف انرژی می‌گردد.

اینورتر چیست؟

قبل از اینکه به سراغ مزیت‌ های اینورتر در برج های خنک کننده برویم؛ ابتدا باید یک تعریف دقیقی از این بخش را ارائه کنیم. در حقیقت اینورتر می‌تواند جریان مستقیم را به جریان متناوب با فرکانس قابل کنترلی تبدیل نماید که درتمام دستگاه‌ ها برای کنترل موتور به کار برده می‌شود.

با استفاده از این وسیله می ‌توان متناسب با کارایی که از دستگاه انتظار می‌رود، سرعت موتور را تا حدی افزایش یا کاهش داد یا حتی آن را ثابت نگه داشت. در صورتی که اگر از این وسیله در برج خنک کننده استفاده نشود، سرعت موتور دائما ثابت خواهد ماند. پس به طور کلی اینورتر یک نوع مبدل الکتریکی است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند.

مزایای کاربرد اینورتر در برج خنک کننده

مزایای کاربرد اینورتر در برج خنک کننده

استفاده از اینورتر در برج خنک کن مزایایی دارد که در این بخش به بررسی مزایای استفاده از آن می ‌‌پردازیم.

  1. در صورت استفاده از كنترل كننده‌‌ های دور موتور بجای كنترلرهای مكانيكی در كنترل جريان سيالات، بطور مؤثری در مصرف انرژی صرفه‌ جویی حاصل می ‌‌شود. اين صرفه‌‌جویی علاوه بر پيامدهای اقتصادی آن موجب كاهش آلاينده‌‌ های محيطی نيز می ‌‌شود.
  2. كنترل كننده‌‌ های دور موتوری که قادرند موتور را نرم راه‌ اندازی كنند، موجب می‌ شوند علاوه بر كاهش تنش‌ های الكتريكی روی شبكه، از شوك ‌‌های مكانيكی به فن نيز جلوگيری کنند. اين شوك ‌‌های مكانيكی می‌‌توانند باعث استهلاك سريع قسمت ‌‌های مكانيكی، بيرينگ ‌‌ها و كوپلينگ ‌‌ها، گيربكس و در نهایت قسمت ‌‌هایی از بار شوند. راه‌ اندازی نرم، هزينه ‌‌های نگهداری را كاهش داده و به افزايش عمر مفيد محركه‌‌ ها و قسمت ‌‌های دوار منجر خواهد شد.
  3. جریان کشیده شده از شبکه در هنگام راه اندازی موتور با استفاده از درایو کمتر از 10% جریان اسمی موتور است.
  4. کنترل کننده‌‌های دور موتور نیاز به تابلوهای اصلاح ضریب قدرت ندارند.
  5. در صورتی كه نياز بار ايجاب كند با استفاده از كنترل كننده دور، موتور می‌‌تواند در سرعت‌های پایين كار كند. كار در سرعت‌‌های كم منجر به كاهش هزينه‌‌های تعمير و نگهداشت ادوات و تجهیزات خواهد شد.
  6. يك كنترل كننده دور قادر است رنج تغييرات دور را نسبت به ساير روش‌‌های مكانيكی تغيير دور، به ميزان قابل توجهی افزايش دهد. علاوه بر آن از مسائلی چون لرزش و تنش‌‌های مكانيكی نيز جلوگيری خواهد شد.
  7. كنترل كننده‌های دور ساخت جدید، با مقدورات نرم‌افزاری قوی خود قادرند راه‌ حل‌‌های مناسبی را برای كاربردهای مختلف صنعتی ارائه دهند.
  8. کاهش میزان دور پروانه و در نتیجه کاهش جریان هوا در برج خنک کننده به صورت خارق العاده‌ ای موجب کاهش تبخیر آب و در نتیجه صرفه‌ جویی بسیار در مصرف آب خواهد شد.

نحوه کار اینورتر در برج خنک کننده

اینورتر در برج خنک کننده با کاهش یا افزایش دور موتور فن و کنترل جریان هوای در گردش، موجب کاهش مصرف آب و برق و همچنین کنترل دمای یکنواخت در آب می‌گردد.

عملکرد اینورتر در برج خنک کننده مدار باز به این صورت است که در ابتدا دمای محیطی توسط سنسور دما اندازه‌گیری شده و اطلاعات به تابلو برق ارسال می‌گردد. سپس با دستور ارسال شده از تابلو برق به اینورتر برج خنک کننده، در صورت سرد بودن هوا (در ساعاتی از شبانه روز که دمای هوا کاهش می‌یابد مانند عصرها و شب‌ها) دور موتور فن برج خنک کننده متناسب با شرایط موجود کاهش پیدا می‌کند. برعکس با افزایش دمای محیطی نیز دور موتور فن کولینگ تاور افزایش می‌یابد.

در برج های خنک کننده مدار بسته نیز با اتصال اینورتر به فن هوادهی دمای سیال خنک شونده افزایش یا کاهش می‌یابد و این کار موجب کاهش گردش آب و برق در دستگاه می‌گردد.

نکات مهم خرید اینورتر

برای خرید اینورتر در برج خنک کننده باید موارد زیر را در نظر گرفت.

  • توان اینورتر از توان موتور یک رنج بالاتر باشد.
  • باید به برق مورد استفاده در آن منطقه دقت کرد. مثلا اگر برق تک فاز شهری است، باید اینورتری را خرید که ورودی تک فاز ۲۲۰ ولت داشته باشد. برعکس اگر برق سه فاز باشد، باید اینورتر شما از نوع ورودی سه فاز باشد.

قیمت اینورتر برج خنک کننده

قطعاً نمی توان قیمت ثابت و مشخصی را برای این دستگاه‌ ها در نظر گرفت؛ چرا که بسته به عوامل مختلفی تغییر می‌ کند که برخی از این عوامل عبارتند از:

  • ولتاژ ورودی خانه و تک فاز بودنِ آن
  • گزینه های ارتباطی با سایر کنترل‌ های صنعتی
  • توان اینورتر
  • سطح تکنولوژی و امکانات کنترلی

نتیجه گیری

بدون شک بعد از مباحثی که در این مقاله ذکر شد؛ به این نتیجه رسیده ‌اید که برای برج خنک کننده حتماً باید از اینورتر استفاده کرد؛ چرا که همانطور که گفته شد عمر دستگاه را بیشتر کرده و از آسیب جدی جلوگیری خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا