آخرین اخباراقتصادی

شایعات چه تأثیری روی قیمت btc دارند؟

در حال حاضر همهٔ ما بیت‌کوین را به‌عنوان یکی از ارزهای پایداری می‌شناسیم که قیمت آن به ثبات نسبی رسیده‌است. البته این به معنای آن نیست که دیگر هیچ‌گونه نوسان قابل‌توجهی در قیمت بیت کوین اتفاق نمی‌افتد، بلکه هنوز هم می‌توانید نوسانات شدیدی را در قیمت آن مشاهده کنید، اما احتمالاً این موضوع نسبت‌به سال‌های ابتدایی ظهور آن کاهش یافته‌است. موفق‌ترین تریدرها در بازار رمزارز، کسانی هستند که وضعیت فعلی را به‌خوبی مورد بررسی قرار می‌دهند و با مقایسهٔ آن نسبت‌به موقعیت‌های پیشین، تصمیم‌گیری می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند دارایی خود را به‌خوبی مدیریت کرده و نسبت‌به خریدوفروش ارز در زمان مناسب اقدام کنند. تحلیل‌گران علاوه‌بر آن‌که خود نسبت‌به وضعیت موجود و رفتار ارزها در آینده مطلع می‌شوند، سایر تریدرها را نیز از این مسیر آگاه خواهند کرد. حال برای آن‌که تحلیل‌ها به‌درستی انجام شوند، لازم است موارد متعددی را مورد بررسی قرار دهید. یکی از این موارد، اخبار و شایعات مختلفی هستند که در سوشال مدیا منتشر می‌شوند. در ادامه به اثر این شایعات خواهیم پرداخت.

آیا اخبار مختلف بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند؟

سال‌ها دربارهٔ تأثیر اخبار مختلف بر قیمت بیت کوین تحقیقاتی انجام شده و روندها در بازار مورد بررسی قرار گرفته‌اند. امروز می‌دانیم که اخبار گوناگون در هر زمینه‌ای که باشند، می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر قیمت ارزها بگذارند. برخی از این اخبار به‌طور مستقیم با قیمت بیت کوین در ارتباط‌اند. به‌عنوان مثال، ممنوعیت تبدیل بیت کوین یک خبر کاملاً مرتبط است که می‌تواند قیمت ارز را تحت‌تأثیر قرار دهد، اما بسیاری از اخبار نیز بدون آن‌که ارتباط مستقیمی با دنیای کریپتو داشته باشند، آن را دچار تحولاتی خواهند کرد.

اخبار مختلف بسته به مثبت یا منفی بودن آن‌ها از دید کریپتو، تأثیرات مختلفی بر قیمت ارزها خواهند داشت. همهٔ این‌ها به یک موضوع بر می‌گردند و آن هم تغییر میزان عرضه و تقاضاست. عرضه و تقاضا یک قانون کلی است که قیمت ارزها را به تعادل می‌رساند. هر خبری که سبب افزایش میزان تقاضا در مقایسه با عرضه شود، می‌تواند قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را افزایش دهد. در مقابل هرچه که میزان تمایل افراد برای خرید ارز را کم کند، قیمت ارزها را نیز کاهش می‌دهد. این یک اصل بسیار مهم در دنیای کریپتو است که باید به آن توجه داشته باشید.

شایعات نیز بخشی از اخبار هستند

بسیاری از افراد اثر شایعات بر قیمت ارز دیجیتال را نمی‌دانند و بعضاً آن را بی‌تأثیر تلقی می کنند. این در حالی است که شایعات نیز می‌توانند بخشی از اخبار باشند. هیچ شایعه‌ای در ابتدای انتشار، برچسب دروغین بودن ندارد و به‌عنوان یک خبر منتشر می‌شود. از این رو شایعات نیز می‌توانند قیمت btc را دستخوش تغییراتی بکنند. با نگاهی به تاریخچهٔ این ارز دیجیتال نیز خواهید دید که شایعات مختلفی در برهه‌های زمانی گوناگون، سبب تغییر ارزش جهانی btc شده‌اند.

نحوهٔ تأثیرپذیری قیمت btc از شایعات

قیمت ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین در اثر پخش شایعات تغییر می‌کنند و نحوهٔ تغییر آن‌ها به نوع شایعه بستگی دارد. در ساده‌ترین حالت می‌توانیم آن‌ها را در دو دستهٔ مثبت و منفی طبقه‌بندی کنیم. شایعات مثبت مثل یک خبر مثبت عمل می‌کنند و سبب افزایش تقاضا برای خرید ارز دیجیتال می‌شوند. شایعات منفی در نقطهٔ مقابل می‌توانند سبب کاهش تمایل برای خرید ارز دیجیتال شوند حتی ممکن است در اثر انتشار یک شایعهٔ منفی، عدهٔ زیادی از کاربران تصمیم به تبدیل بیت کوین بگیرند در این حالت ارزش کلی بازار بیت کوین و قیمت آن کاهش پیدا خواهند کرد

نکتهٔ مهمی دربارهٔ شایعات وجود دارد و آن هم مدت زمان اثرگذاری آن‌هاست. بررسی بازار پیشین نشان داده‌است که بازار گاوی حاصل از شایعات مثبت، بلافاصله پس از انتشار آن‌ها صورت می‌گیرد؛ نه زمانی که رویداد نهایی اتفاق افتاده‌است. به‌عنوان مثال، اگر شایعه‌ای دربارهٔ افزایش کاربرد یک ارز دیجیتال توسط نهادهای بین‌المللی منتشر شود، افزایش قیمت اصلی بلافاصله پس از انتشار خبر صورت می‌گیرند؛ نه زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد. همچنین شایعات منفی نیز به این صورت عمل می‌کنند. فومو یا ترس از دست دادن سرمایه بلافاصله پس از انتشار شایعه بروز پیدا می‌کنند و عدهٔ زیادی از افراد اقدام به فروش دارایی خود خواهند کرد. در این حالت بازار خرسی شده و افراد به فروش دارایی خود تمایل پیدا می‌کنند.

نمونه‌ای تأثیر شایعات بر قیمت ارزهای دیجیتال را می‌توانید در تاریخچهٔ قیمت ارز verge مشاهده کنید. زمانی که جان مک‌آفی دربارهٔ این ارز توییت زد، قیمت آن تا ۸۰۰ درصد افزایش یافت، اما به فاصلهٔ کوتاه، با انتشار شایعه عدم ارائه آپدیت کیف‌پول آن، تقریباً ۵۰ درصد افت قیمت برای آن اتفاق افتاد. کمی بعد شایعهٔ دیگری توانست تا ۴۰ درصد این قیمت را افزایش دهد. می‌بینیم به غیر از شایعات اثرگذار بر بیت کوین که مؤثرترین آن‌ها را در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مشاهده کردیم، ارزهای دیگر نیز در اثر این شایعات دستخوش تغییر می‌شوند.

چگونه از شایعات سود بیشتری ببریم؟

اغلب گفته می‌شود بهترین حالت کسب سود از شایعات منتشرشده، این است که به محض انتشار شایعهٔ مثبت و آغاز بازار گاوی، شروع به خرید بیت کوین کنید و در فاصلهٔ کوتاهی، به سود حاصل‌شده اکتفا کرده و ارزها را بفروشید، چراکه ممکن است در صورت عدم تحقق شایعه، افت قیمت اتفاق بیفتد. در این حالت اغلب افراد شروع به تبدیل بیت کوین به تومان و سایر ارزهای فیات خواهند کرد که با افت قیمت همراه خواهد بود. نکتهٔ مهم دیگر این است که هیچ تضمینی بر وقوع این اتفاقات وجود ندارد و گاهاً یک شایعه می‌تواند تأثیر چندانی بر بازار کریپتو اعمال نکند.

کلام آخر

شایعات و اخبار گوناگون ممکن است در هر زمانی منتشر شده و قیمت ارزهای دیجیتال را تغییر دهند. از این رو بهتر است تمام ارزهای دیجیتال خود را از یک نوع خریداری نکنید و تمامی جوانب احتیاط را رعایت کنید. خرید بیت کوین اگرچه یکی از سودآورترین انواع سرمایه‌گذاری است، اما باید ریسک‌های آن نیز در نظر گرفته شوند. برای خرید بیت کوین و تبدیل بیت کوین به تومان، حتماً یک صرافی امن را انتخاب کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا