آخرین اخباریادداشت

زنان و توسعه اقتصادی

زنان درهمه جوامع از مهم ترین سرمایه های انسانی و به عبارتی از شاخصه های مهم تولید بشمار می روند و در همه کشورها به نوعی نیمی از جمعیت تاثیرگذار در سنین کار را تشکیل می دهند. شاید برای همین است که نقش آنان در جامعه و فعالیت‌های اقتصادی به موضوعی غیرقابل انکار مبدل شده است.یکی از شاخص‌ها ،جهت بررسی نقش زنان در اقتصاد «نرخ مشارکت زنان نیروی کار» است.بنابراین مشارکت بالای زنان در نیروی کار می‌تواند تاثیر شگرفی در شکوفایی و افزایش رشد اقتصادی و به عبارتی بخش بزرگی از درآمد ملی را شامل شود.

تاثیر اشتغال زنان در پویایی و بالندگی جوامع

يکي از مباحث مهم و اساسي در زمينه توسعه و پیشرفت، ميزان بهره گيري درست و منطقي از توانايي ها و استعدادهاي منابع انساني هر جامعه است. نقش اشتغال و ایجاد کسب و کار در پويايي و بالندگی زندگي انسان انکارناپذير است و مي توان آن را کانون ارتباطات انساني و اجتماعي هر کشوری تلقي نمود.در زمان حاضر،اشتغال برای آنان خصوصا با توجه به تحصیلات بالای دانشگاهی آنان به یک مطالبه اقتصادی برای تعداد زیادی از آنان در دهه های اخیر شده است. در دنیای پیچیده امروز توجه به مساله اشتغال زنان اجتناب‌ناپذیر است.

نقش کلیدی زنان درپیشرفت جوامع

نیروی کار زنان و مشارکت آنها بدون تردید و بی شک ،نقش کلیدی درپیشرفت جوامع کشورهای پیشرفته و صنعتی دارند، به همین دلیل، اگر توجه کافی به وضعیت اشتغال آنان و نیروی بالقوه و توانمند آنان، راهکارهای مناسب و شایسته ایی در جهت هدایت آن ها به بازار کار فراهم شود، مطمئنا آن جوامع پله های ترقی را زودتر طی خواهند نمود.

اشتغال زنان

بنا براین اشتغال این قشر فرهیخته و توانمند از جمله سیستم های مهم پیچیده اقتصادی و اجتماعی است که سیاست گذاری صحیح و موثر می تواند درجهت تقویت هرچه بیشتر نرخ مشارکت این قشر عظیم نیروی کار ایفا نماید و بالتبع اثرات و بازخوردهای مثبت آن کاملا در جامعه محسوس خواهد شد.

پیچیدگی اقتصاد و تاثیرگذاری نقش زنان

با گذشت زمان و حرکت به سمت جلو،پیچیدگی اقتصاد و تاثیرگذاری نقش آنان از سایر زمینه‌ها بیشتر خواهد شد. با وجود این همه اهمیت و نقش موثر آنان در تمامی زمینه ها از لحاظ اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی،متاسفانه هنوز، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در بازار کار پایین و نرخ بیکاری آنها بالا است.البته در گذشته با وجود محدودیت‌هایی که برای آنان وجود داشت ،به نوعی باعث شده بود که بیشترین گرایش شغلی به سوی سازمان‌های آموزشی باشد، اما خوشبختانه امروزه هیچ دلیلی مبنی بر محدودیت زنان در ورود به بازار کار وجود ندارد. به همین دلیل شناسایی موانع ورود زنان و فرصت های شغلی برای آنان به بازار کار از شاخصه های مهم و اثرگذاری است که سیاست‌گذاران و دولتمردان باید نسبت به آن توجه ویژه ایی داشته باشند و این امر مهم را مورد هدف قرار دهند.

اشتغال زنان و توسعۀ پایدار

از حیث اشتغال، براساس مطالعه ۲۰۲۱ صندوق بین‌المللی پول، ایران در میان سه کشور اول قرار دارد که به دلیل نرخ پایین مشارکت زنان در اقتصاد (در سال ۲۰۱۹) ، بیشترین هزینه اقتصادی را متحمل می‌شود.فراهم کردن زمینه مشارکت زنان و برداشتن موانع از سر راه آنان باعث بهبود وضعیت سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی  و فرهنگی این قشرعظیم در جامعه می‏شود و این امر و توجه به آن می‏تواند، زمینه‏ ساز رشد و توسعۀ پایدار ازتمامی لحاظ باشد،چون همیشه  یکی از بارزترین و مهم ترین معیارهای قابل توجه و سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتبار ویژه ایی  است که زنان در آن کشور برخوردار هستند.به عبارتی اگر جامعه ایی از نقش پویا و اثرگذار زنان خود به عنوان نیروی فعال و سازنده از همه جهات غفلت نماید و آنگونه که باید و شاید توجه ننماید ،به طور یقین و مطمئنا ،خللی در روند توسعه و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه ایجاد خواهد شد که ضررهای آن غیرقابل جبران خواهد بود.

ضرورت اشاعه ی فرهنگ کارآفرینی در بین زنان

واما سخن آخر این که ،در سال های اخیر، سهم آنان در کسب و کارهای خصوصی به اندازه کارهای دولتی روند رو به رشدی را طی کرده است.طبیعتاً کارآفرینی زنان همواره با مسائل فزاینده ای روبه رو است. فرایند کارآفرینی زنان را می‏ توان ازابعاد متنوعی بررسی کرد وآن را متأثر از مجموعه عوامل فردی، محیطی و سازمانی دانست.با توجه به شرایط حساس در زمان حاضر و ضرورت اشاعه ی فرهنگ کارآفرینی در بین زنان و شناسایی کارآفرینان ، ضروت دارد،در اولین فرصت با ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع از طریق جمع‌آوری و شناسایی اطلاعات مرتبط با کارآفرینی و زنان کارآفرین، گام مهمی در جهت برنامه‌ریزی عملیاتی برای اشتغال این قشر فرهیخته و اثر گذار در عرصه های مختلف برداریم.

امید است که دولت جدید نیز به مطالبات زنان که اصلی‌ترین آن داشتن امنیت شغلی و اجتماعی و … است، با تدوین برنامه ها و راهکارهای اثرگذار ،بیش از پیش اهتمام و توجه نماید.

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا