آخرین اخبار

ریسک ، آری یا نه؟

همه ما ناخودآگاه  به ‌محض شنیدن کلمه ریسک به یاد خطر می افتیم و تا جایی که امکان دارد از آن دوری و پرهیز می کنیم. هیچ کس نمی تواند بطور کامل مدیریت ریسک را نادیده گرفته و یا آن را در کسب و کار خود حذف کند. اگر می خواهیم در حین انجام ریسک جز افراد پیروز در این میدان باشیم ، باید دیدگاه مثبتی راجع به ریسک داشته باشیم. نترسیم و ریسک را دوست خود بدانیم.

در ذات ریسک پذیری ، تردید، اشتباه و گاها شکست وجود دارد. از اینرو نمی توان هرگز ریسک پذیری در تصمیمات را ، امری ساده و بدون عواقب پنداشت. همانطور که بسیاری از کسب و کارها، موفقیت امروزشان را مدیون ریسک های ادوار گذشته در کسب و کارشان هستند، اگر پای صحبت کسب و کارهای شکست خورده نیز بنشینید، ریسک های اشتباه کم ندارند. بنابراین اگر به عنوان یک کارآفرین خواهان موفقیت در کسب و کارتان هستید، باید به این موضوع واقف باشید که چگونه ریسک کنید تا موفق شوید.

البته افراد به فراخور فاکتورهای متعددی چون سن، گذشته، شخصیت اجتماعی و حتی میزان تحصیلات از میزان ریسک پذیری متفاوتی بهره می برند. عموما افراد در سنین پایین تر ، راحت تر ریسک می کنند و هر چه سن انسان بالاتر می رود و تعلقات زندگی شان بیشتر می شود ، تمایل کمتری برای به خطر انداختن حاشیه ی امن زندگی خود دارند. شخصیت افراد نیز به شدت مرتبط با میزان ریسک پذیری آن هاست. افرادی با اعتماد به نفس قوی، مهارت های ارتباطی سالم و البته شخصیت اجتماعی مستقل تمایل بیشتری به ریسک پذیری های حساب شده در کسب وکار خود دارند. اما چگونه می توانیم یک ریسک موفقیت آمیز در کسب و کارمان داشته باشیم و میزان درصد خطاهایمان را در تصمیمات کاری تا حد ممکن کاهش دهیم؟

اول از همه قابل ذکر است که ما هیچ راهکار دقیقی برای موفقیت آمیز بودن ریسک بطور قطعی نداریم. اما می توانیم با بررسی های شرایط محیطی و فاکتورهای تاثیرگذار با یک ریسک پذیری درست و به جا تا حد ممکن میزان خطا و اشتباه را کاهش دهیم؟ گام اول اینکه ، چرا می خواهیم مرتکب این امر شویم و در پی این تصمیم گیری چه عواقب مثبت و منفی در انتظار ماست ؟ سعی کنید ، تمام جوانب را بررسی کنید. هر چه اطلاعات ما بیشتر باشد ، درصد شکست ما ناشی از ریسک پذیری در تصمیمات اخذ شده ، کاهش بیشتری می یابد. زندگینامه افراد و کارآفرینان موفق مملو از تصمیمات توامان با ریسک پذیری بوده که آینده ی کاری و شخصی آن ها را دگرگون ساخته است. آغوش تان را برای فرصت های جدید باز کنید و بدانید عاملی که سد موفقیت بسیاری از کسب و کارهاست، ریسک پذیری و ترس از تغییر است.

اگر تغییر و پدیرفتن این امر برایتان دشوار به نظر می رسد، از ریسک پذیری در موضوعات کوچک کار خود را آغاز کنید. لیستی از ریسک های کوچکی که علاقه مند به انجام آن هستید ، تهیه کنید و روزانه انجامشان را متصور شوید. هر چه بیشتر اهداف خود را به یاد آورید، تمایل بیشتری برای دنبال کردن آن ها خواهید داشت. منعطف باشید و خود را از منطقه ی امن زندگی خود خارج کنید. افرادی که همیشه به آب باریکه ی کارمندی خود اکتفا می کنند وعلی رغم علاقه به فعالیت های کارآفرینی هرگز به این حیطه وارد نمی شوند، دقیقا همان افرادی هستند که از به هم خوردن حاشیه ی امن زندگی خود به شدت وحشت دارند.

چرا ریسک؟
چرا ریسک؟

یادتان باشد ، تغییر زمانی ترسناک خواهد بود که تنها نگاه شما به نقاط منفی تصمیم گیری هایتان باشد. نیم نگاهی به عواقب مثبت تصمیم گیری هایتان داشته باشید و یادتان باشد ، همیشه اتفاقات خوب از نیمه ی پر لیوان سر ریز خواهد شد. افکارتان را مدیریت کنید. گاها برای اینکار نیازمندید در روابط تان با اطرافیانتان تغییر ایجاد کنید. افرادی که منفی نگر هستند و مدام آیه ی یاس می خوانند، هرگز افراد مفیدی برای همراهی با شما در مسیر موفقیت نخواهند بود. اگر تلاش لازم را برای موفقیت در کسب و کارتان انجام می دهید، بنشینید و موفقیت تان را نظاره گر باشید. بسیاری از افراد می پندارند که اگر تلاش نکنند، شکست هم نخواهند خورد. غافل از آنکه در جا زدن و رشد نکردن خود بزرگ ترین شکست قلمداد می شود.

به یاد داشته باشید، همیشه همه چیز طبق برنامه ریزی شما پیش نمی رود، پس دست از حساب و کتاب کردن افراطی بردارید. بیش از حد تجزیه و تحلیل کردن به هیچ وجه خوب نیست و منجر به منفعل شدن مغز می شود. فرایند شکست و پذیرفتن آن جز جدایی ناپذیری از کسب و کارهاست. مهم آن است که عواقب تصمیمات اشتباهمان را بپذیریم و بدانیم چگونه از پس آن ها برآییم. آب راکد گندیده خواهد شد. در کسب و کارتان تلاش کنید و از لذت تجربه ی مسیرهای جدید بهره مند شوید.

دکتر حوریه یحیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا