آخرین اخبارکارآفرینی

از چند سالگی وارد بازار کار شویم ؟

سیده مینا دیوبند – سردبیر

بهترین سن برای ورود به بازار کار به گفته کارشناسان از سنین جوانی آغاز می شود و تا سن میانسالی ادامه پیدا می کند.در اکثر کشورهای جهان ، در خصوص استخدام نیروی انسانی ، معمولا کارفرمایان شرط برخورداری از سن قانونی 18 سال را مد نظر قرار می دهند.البته ناگفته نماند ، سن مناسب ورود به بازار کار و چگونگی این روند تحت عوامل مختلفی نظیر قوانین کشور، حمایت خانواده و شرایط اقتصادی قرار دارد.  مسلما در این زمینه هر سن و سالی مزیت‌های خودش را دارد.بر اساس آمار جهانی میانگین سن آغاز کسب و کار حدود 39 الی 45 سالگی است.

اگر چه طبق قوانین ورود به بازار کار بصورت رسمی از سن هجده سالگی صورت می پذیرد ، اما نمی توان در دنیای مدرن امروزی برای ورود به بازار کار محدودیت سنی خاصی ایجاد نمود.

همانگونه که در بالا نیز به آن اشاره شد، البته اشتغال نوجوانان در بازار کار به خانواده ها و شرایط اقتصادی آنها و قوانین هر کشوری وابسته است اما به طور کلی، شروع یک فعالیت حرفه ای و رسمی از هجده سالگی آغاز می شود. گرچه در شرایط حال حاضر و با رشد مدرنیته می توان نوجوانان بسیاری را سراغ داشت که در سنین پایین تر شروع به کسب درآمد و کار کرده اند.

از اینرو بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که مناسب ترین سن برای ورود افراد به بازار کار و آغاز روند درآمد زایی، دوران نوجوانی تلقی می شود. دوره ی نوجوانی سن شکوفایی استعداد، ریسک پذیری و خلاقیت است. یک نوجوان منبع انرژی، شور و اشتیاق می باشد. البته موفقیت در حیطه ی کار محدودیت سنی ندارد و نیازمند برخورداری از قدرت ذهنی و البته خلاقیت متناسب با نوع  فعالیت است.

اگرچه تفکر غالب در بسیاری از افراد براین است که باید برای کارآفرین بودن جوانی را پشت سر گذاشت و دوره ی نوجوانی را دوره ی خامی و بی تجربگی می پندارند، اما جهان و سرگذشت بسیاری از کارآفرینان برتر دنیا نشان می دهد که می توان نوجوانی را نیز فصل مهمی برای شروع بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه شمرد. جوانی،  سن شکستن قوانین رایج و انفجار خلاقیت است. در اقصی نقاط جهان کارآفرین هایی وجود دارند که در سن کم موفق به راه اندازی بازار کار شده اند. مثال بارزی از آن ها مارک زاکربرگ – مؤسس فیسبوک در سن 20 سالگی موفق به راه اندازی سرویس شبکه ی اجتماعی آنلاین شد.

نوجوانی و جوانی یعنی اول راه و ما وقتی در اول راه هستیم ، چیزی برای از دست دادن نداریم. قدرت ریسک پذیری بالا، توامان با شور و هیجان برای دستیابی به آرزوهای بزرگ، بزرگ ترین نیروی محرکه ی شروع یک کسب و کار موفق است. از سوی دیگر استارتاپ‌ها با تکنولوژی روز پیش می ‌روند و قطعا جوان ترها در این حوزه پیشتازترند. میانگین سن کارآفرین‌ ها هر روز در حال کمتر شدن است و این یعنی ، جوان‌ها فعال‌تر شده‌اند. لیست کارآفرین‌هایی که در سن کم موفق شده اند هم انتهایی ندارد. دروهوستون Dropbox را در ۲۴ سالگی راه‌ اندازی کرد و یوان اشپیگل Snapchat  را در ۲۳ سالگی راه‌اندازی نمود.

شروع کار از سنین پایین به هیچ وجه منافاتی با تحصیل ندارد. چه دانش آموز باشید و چه دانشجو، وجود روحیه ی کارآفرینی در شما سبب می شود تا در کسب و کارتان موفق شوید. در نوجوانی و این مقطع سنی در بسیاری از افراد معروف جهان نه تنها توانسته بسیاری از مرزهای علم و تکنولوژی را جابه‌جا کند، بلکه بستری بسیار شگفت انگیز، برای شروع و ادامه بسیاری از فعالیت ها و مشاغل کارآفرینانه گشته است.

با مطالعه ی زندگینامه ی صدها نوجوان کارآفرین می توان به این مهم پی برد که کارآفرینی نه تنها یک شیوه ی تفکر است، بلکه مجموعه ای از مهارت‌هاست که باید از همان دوران کودکی آموزش داده شود. یادگیری کارآفرینی، یادگیری برای کارآفرینی و یادگیری برای تبدیل شدن به یک کارآفرین می تواند اضلاع مثلثی باشد که می تواند از کودکان و نوجوانانمان کارآفرینانی موفق بسازد. البته که رسیدن به درآمدی مکفی و یا به اصطلاح ثروتمند شدن یکی از اهداف فرعی کارآفرین شدن می باشد و هدف اصلی این است که بتوانید نگاه کارآفرینانه را به نوجوانان آموزش دهیم و بتوانیم در ذهنشان ریسک پذیری اصولی را جایگزین یک زندگی کارمندی و روتین نماییم. به آن ها بیاموزیم که هرگز رویاهایشان را فدای ترس هایشان ننمایند و حتی برای یکبار هم شده ، طعم شیرین خطر کردن را بیاموزند.

به کودکانتان در همان سنین کودکی کار کردن را بیاموزید. باور داشته باشید کار کردن به همراه چاشنی خلاقیت همان معجزه ای است که می تواند زندگی هر فردی را متحول سازد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا