یادداشت

دنیایی با عطر تمام دیجیتال

فصل بهار به نیمه رسید اما هنوز بهار برایمان پیام آور شادی و سلامتی نیست. هنوز خود قرنطینگی اولویت همگانی است. آخرین آمارها نشان می‌دهد که بیش از یک ‌چهارم جمعیت ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفری کره‌ زمین این روزها را در منزل می‌گذرانند و به‌ نوعی خود را قرنطینه کرده‌اند. این روزها با تمام وجود می توان قدر در آغوش کشیدن عزیزان را دانست. در این روزهای بهاری به علت تعاملات کمتر اجتماعی و انزوای فردی، علاوه بر فاصله گذاری اجتماعی شاید میان قلب ها نیز فاصله گذاری شده است و دولتمردان باید با در نظر گرفتن این موضوع برای سلامتی ذهنی افراد جامعه برنامه ریزی کنند و در کنار راهی برای درمان ویروس کرونا، استراتژی هایی هم برای سلامت ذهنی و انزاوی فردی داشته باشند.
ویروس کرونای جدید بسیاری از مردم جهان را خانه‌نشین کرده و دنیا در حال روزشماری برای خروج از این بحران است. در بسیاری از نقاط جهان مراکز تفریحی و مرزها بسته، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و برخی مشاغل تعطیل و کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها لغو شده است. این موارد باعث شده تا اقتصاد جهان دچار سقوط شود و بی‌پولی گریبان بسیاری‌ را بگیرد، تمام اخبار ایران و جهان اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به کووید 19 ختم می شوند، همه می دانیم و امید داریم که این نیز بگذرد. ما به انسان روزهای سخت بودن عادت کرده ایم اما در این میان پس از کرونا دیگر شاید خیلی چیزها مانند سابق نشوند! آری، در این روزهای بهاری کرونایی یکی از دغدغه هایی که برای روانشناسان، اقتصاددانان و تمامی متخصصان وجود دارد، کلمه ای به نام پساکروناست.
پس از کرونا چه خواهد شد؟ آیا باز هم می توانیم بدون دغدغه ی فاصله با بقیه در خیابان های شهر قدم بزنیم؟ آیا باز هم می توان بی دغدغه نان، نان خورد؟
یکی از همین روزها کرونا تمام می شود، آری… بحران جهانی کرونا به اتمام می رسد. اما آیا پس از آن بیکاری، افسردگی، وسواس های فکری، چاقی، اقتصاد بیمار و … نیز رخت بر می بندند و از این خانه می روند؟
ویروس کرونای عزیز با تمام بدی هایت برای ما خوبی هایی هم داشتی. تو یک تنه حال این کره ی خاکی را بهبود بخشیدی. به نفس های خسته محیط زیست جان دادی. یکی از مهم ترین مزایای آن، آشنایی بیشتر با فناوری های جدید بود. تو در ما فرهنگ استفاده بهینه تر از دنیای دیجیتال را نهادینه ساختی. با فناوری های جدید کلاس های آنلاین گذراندیم. دورکاری کارمندان گرچه با سرعت پایین اینترنت اما برای همه پیشرفتی در فضای دیجیتال را به ارمغان آوردی.
می‌شود که روش‌ زندگی انسان‌ها، دیگر پس از کرونا، هیچ‌وقت مثل گذشته نخواهد شد؛ حتی زمانی که بحران کرونا به پایان برسد. پس از رفع محدودیت‌های ایجاد شده به‌ واسطه شیوع ویروس کرونا در چین، شرکت مایکروسافت اعلام کرد در مقایسه با پایان‌ ماه ژانویه، تعداد کاربران جدید نرم‌افزار تیمز به‌ صورت روزانه در این کشور، حدود ۲ برابر شده است. تعداد کاربران فعال روزانه تیمز نیز به سرعت بالایی در حال رشد است. این یک نشانه اولیه برای چگونگی تطبیق سایر نقاط جهان با واقعیت‌های جدید جامعه پس از همه‌گیری ویروس کرونا خواهد بود.
پیت لون، رئیس بخش تحقیقات رفتاری در انستیتوی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی در دوبلین ایرلند هم می‌گوید: «گمان می‌کنم، بسیاری از مردم به عقب نگاه می‌کنند و تغییر اوضاع در زندگی‌شان را می‌بینند. بسیاری از ما زندگی عادی داریم و این همه‌گیری و بحران چه شوکی به آن وارد آورده است. افراد با روشی متفاوت کار و مسافرت می‌کنند. حالا کارهای روزمره و ریتم زندگی بسیاری از آنها تغییر کرده است؛ اموری مانند غذا خوردن و نحوه برقراری ارتباط با خانواده. هنگامی که شما مجبور به انجام کارهای متفاوت هستید، عادت‌های جدیدی شکل می‌گیرد. البته لازم نیست که طولانی باشد؛ شاید چند هفته یا یک ماه.
کرونای عزیز، بسیار دوست داشتم در وصف خوبی هایت، بیشتر بنویسم، اما دوست عزیز، چه فایده که این خوبی ها حتی ذره ای از خشم ما نسبت به تو را نمی کاهد!

نوشته های مشابه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا