آخرین اخباریادداشت

رزومه کاری ، برگ برنده ی جویندگان کار

بسیاری از افراد جوان که این روزها در جست و جوی کار هستند از یک موضوع مهم غافل هستند. آن هم اینکه ساخت یک رزومه کاری جذاب و قانع ‌کننده ، اولین و حتی مهم ‌ترین گام برای درخواست کار است و افراد بسیاری با وجود مهارت هایی که دارند، تنها با ارسال یک رزومه بد، بسیاری از فرصت‌های شغلی را از دست می دهند. مدیرانی که به دنبال استخدام افراد کاربلد و ماهر هستند، به رزومه‌های حرفه ای و با قالب بندی درست که جزئیاتشان جلب توجه می ‌کند ، جذب می‌ شوند. جالب است بدانید که اطلاعات آماری نشان می‌دهد که هشتاد درصد رزومه ‌ها در کمتر از ده ثانیه مردود می‌شوند. از اینرو داشتن یک رزومه ی حرفه ای می تواند شانس شما را برای یافتن شغل مورد علاقه تان به شدت افزایش دهد.

رزومه کاری خوب ، برگ برنده ی جویندگان کار است و شما را به بهترین نحو به کارفرما معرفی می کند و ارزش واقعی شما را عیان می سازد. مهارت رزومه نویسی از آن دست کارهایی است که کمتر کسی سراغش می رود. اغلب افراد مبتدی در این حوزه از رزومه نویسی کوچک ترین اطلاعی ندارند و نمی دانند که یک رزومه ی خوب شامل چه مواردی است. یک رزومه ی خوب می تواند شما را از سیل جمعیت متقاضی استخدام جدا کند و به سرعت توانایی های شما را نشان دهد.

یک رزومه ی خوب، شامل خلاصه‌ ای از تجربه‌ های کاری، سوابق تحصیلی، مهارت‌ ها، دستاوردهای حرفه‌ ای و علایق شماست. استفاده از کلمات کلیدی درست و به جا در رزومه ی کاری تان می تواند شما را از میان صدها و شاید هزاران رزومه ی دیگر به روی میز مدیر استخدام بکشاند. کسب و کارهای مختلف برای استخدام با گزینه های متعددی روبرو هستند. کافی است یک دقیقه خودتان را جای مسئول استخدام یا نیروی انسانی یک شرکت قرار دهید تا پیچیدگی کار را درک کنید.

برای نوشتن یک رزومه ی حرفه ای به این مطلب دقت کنید. ابتدا در مورد خود و تجارب و مهارت هایی که دارید خوب بیاندیشید و سپس دست به کار شوید. چه مهارت هایی دارید چه کارهایی را تجربه کرده اید از چه سطحی از دانش در رشته خود برخوردارید؟ پرداختن به گزینه هایی چون اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی و توانایی علمی، سوابق شغلی، مهارت ها و توانایی ها،  افتخارات و حتی عضویت در انجمن ها و گروه های حرفه ای می تواند شناخت دقیقی از شما به کارفرما دهد.

یادتان باشد از زیاده گویی در رزومه نویسی به شدت پرهیز کنید و تمام سعی تان را برای استفاده از کلمات کلیدی انجام دهید. اگر می خواهید رزومه تان در همان لحظه ی اول رد نشود، درهم و برهم ننویسید. رعایت نظم و ترتیب در ارائه ی مطالب بسیار حائز اهمیت است. مبهم و سربسته مطرح نکنید و اهداف و موقعیت هایتان را به وضوح توضیح دهید. حتی فونتی که برای ارائه ی رزومه کاریتان مورد استفاده قرار می گیرد می تواند بر نتیجه ی کار به طور غیرمستقیم تاثیر گذار باشد.

هر موقعیت شغلی رزومه ی خاص خود را می طلبد، از اینرو استفاده از یک قالب رزومه نویسی مشخص برای تمام مصاحبه های کاری ، کار صحیحی نیست. یک رزومه کاری خوب باید مختصر و مفید باشد، در آن از بزرگنمایی بپرهیزید. برای درج مدارک در رزومه خود باید به دنبال گواهینامه هایی باشید که مختص حرفه شما هستند، دانش و مهارت های شما را ارتقا می دهند و به سختی به دست می آیند. یک رزومه ی کامل با منابع کاری گذشته تهیه نمایید. در بسیاری از موقعیت‎‌‌های شغلی، کارفرمایان دوست دارند بعد از خواندن رزومه شما با کارفرمای قبلی‌ تان در تماس باشند.

بررسی رزومه هایی که درست و حرفه ای نوشته می شوند، کار مدیران را برای داوری راحت تر می نماید. از اشتباهات پر تکرار در رزومه نویسی به شدت بپرهیزید. اشتباهاتی چون توضیحات مفصل در مورد تمامی جزئیات کار یا حرفه قبلی ‌تان که می‌تواند رزومه کاری شما را تبدیل به یک متن تکراری و خسته کننده  نماید. از نوشتن اطلاعات شخصی اضافی و بی ‌ربط ، نوشتن بیش از حد جزئیات نیز اجتناب نمایید. اگر با خود می اندیشید که صرف داشتن مدرک دانشگاهی برای جستجوی کار موفق خواهید شد، سخت در اشتباهید. استخدام شدن بدون سابقه شغلی کار سختی است. بنابراین باید رزومه خود را از همان دوران دانشجویی آماده کنید.

همانطور که در ابتدا بیان شد، رزومه کاری خوب ، اولین گام برای برقراری ارتباط با یک کسب و کار است. از اینرو برای اینکه بدانیم در رزومه کاری خود چه بنویسیم که بی‌نقص و تاثیرگذار باشد، باید اطلاعات مان را در این حوزه افزایش دهیم.

 

دکتر حوریه یحیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا