آخرین اخباراجتماعی

دلایل خجالتی بودن کودکان و راهکارهای آن

میترا اکبری – کارشناس اجتماعی

خجالتی  بودن در واقع نوعی ویژگی شخصیتی در کودکان است نه یک عیب و نقص که نیازی به دعوا و شرمندگی والدین داشته باشد؛البته این ویژگی قابل اصلاح است. احساس خجالت یک واکنش طبیعی نسبت به افراد یا محیط های جدید است. برخی از کودکان نسبت به همسالان خود  خجالتی تر هستند.

دلایل خجالتی بودن کودکان

 برخی از دلایل خجالتی بودن کودکان به این شرح است: ژن‌ها و محیط هر دو در کمرویی نقش دارند. برخی از کارشناسان معتقدند که کودکان ممکن است  با تمایلی بیولوژیکی به خجالتی بودن به دنیا بیایند. ترکیب ژن‌ها ممکن است در یک کودک به تحریک شدن حساس‌تر باشند. هرچه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، همین حساسیت می‌تواند آنها را در موقعیت‌های اجتماعی اصطلاحا خجالتی کند.

نوزادان حساس و تحریک پذیر ممکن است در آینده خجالتی و کمرو شوند. کودکان از طریق مشاهده رفتار دیگران شیوه تعامل با اجتماع را یاد می گیرند آنها بیشتر رفتارها و عکس العمل های والدینشان را الگو قرار می دهند. بیشتر کودکان دوره‌ای از اضطراب جدایی را در حد فاصل شش ماهگی تا سه سالگی تجربه می‌کنند. این حالت ممکن است به خاطر رفتن به یک مهدکودک جدید، سفر رفتن یکی از والدین یا ترس از تنها بودن در تاریکی برانگیخته شود. والدینی که به طور مداوم از نظرات افراد دیگر در مورد فرزندانشان صحبت می کنند ، ممکن است کودک خود را دچار اضطراب کنند و فرزندان آنها احساس کنند همواره کسی رفتارشان را زیر نظر دارد.

کودکانی که دچار شکست های متعدد می شوند برای جلوگیری از حس ترس به گوشه گیری و انزوا پناه می برند. کودکانی که به طور مداوم از سوی والدین سرزنش می‌شوند، دچارضعف و کمبود اعتماد به نفس و شرمساری می شوند. برخی از کودکان به صورت اختیاری کم‌رویی را انتخاب می کنند.

 راهکارهایی را برای رفع خجالت کودکان

در این بخش راهکارهایی را برای رفع خجالت کودکان ارائه می دهیم: به کودک خود برچسب “خجالتی” نزنید. کودکان به صورت ناخودآگاه مطابق برچسب‌هایی رفتار می‌کنند که دیگران به آنها می‌دهند. به فرزندتان مهارت‌های اجتماعی و روش‌های دوست‌یابی را آموزش دهید. آنها را تشویق کنید تا احساسات خود را بیان کنند. کودک خود را در کلاس‌های مختلف ثبت نام کنید، تا در جامعه بیشتر حضور داشته باشد. هر چه کودک تجربه اجتماعی اش بیشترباشد، زودتر بر خجالت خود غلبه می کند. الگوی فرزندتان باشید.

کودکان بسیاری از رفتارها را با مشاهده کردن می آموزند. خودتان در روابط اجتماعی پیش قدم باشید. با بزرگ و کوچک دست بدهید و گرم و با اعتماد به نفس سلام کنید. از او بخواهید برایتان شعر بخواند در خانه، خاله بازی کنید. اجازه بدهید در قالب یک بازی صحنه‌های زندگی واقعی تکرار شود. خواندن شعر یا تئاتر بازی کردن سبب می شود به مرور اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند. در خاتمه فراموش نکنید این شما هستید که می توانید به فرزندتان کمک کنید اگر احساس خجالت فرزند شما پایدار است می‌توانید با یک مشاوره صحبت کنید و از راهنمایی های متخصصان در این حوزه استفاده کنید.

منبع: روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا