آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

خطرات و کاربردهای نیترات نقره

  نیترات نقره یک ترکیب شیمیایی از کاتیون نقره و آنیون نیترات است. یون‌ها ذرات باردار، کاتیون‌ها دارای بار مثبت و آنیون‌ها دارای بار منفی هستند.

نکات مهم درباره نیترات نقره

نیترات نقره یک ترکیب شیمیایی از کاتیون نقره و آنیون نیترات است. یون‌ها ذرات باردار، کاتیون‌ها دارای بار مثبت و آنیون‌ها دارای بار منفی هستند. در ادامه نکات مهمی را در مورد این محصول لیست می‌کنیم

1. نیترات نقره مهم‌ترین ترکیب نقره است و به‌طور گسترده برای ساخت مواد حساس به نور استفاده می‌شود.

2. کریستال نیترات نقره خالص در برابر نور پایدار است و به‌راحتی در حضور مواد آلی به نقره فلزی سیاه تبدیل می‌شود.

3. نیترات نقره مرطوب و محلول  نیترات نقره می‌توانند به‌راحتی در معرض نور تجزیه شوند. این ماده نوعی اکسیدکننده است و می‌تواند باعث انعقاد پروتئین با اثر خورنده بر روی بدن انسان شود.

4. چگالی نسبی آن 4.35 (19/4 ℃) و نقطه ذوب 212 ℃ است. پس از گرم شدن تا دمای 444 ℃، می‌توان آن را به نقره فلزی، دی‌اکسید نیتروژن و اکسیژن تجزیه کرد. می‌توان آن را حرارت داده و به‌صورت مایع زرد روشن در یک بوته چینی ذوب کرد و بعد از سرد شدن به کریستال‌های سفید تبدیل شد. اگر دما را بیشتر افزایش دهید، به‌تدریج تجزیه می‌شود و می‌تواند هم‌زمان بخار اکسید قهوه‌ای تولید کند. هنگامی‌که جریان الکتریکی از محلول نیترات نقره عبور می‌کند، نقره فلزی روی الکترود منفی رسوب می‌کند.

5. نیترات نقره به‌راحتی در آمونیاک و آب حل می‌شود، کمی در الکل محلول است، در استون، بنزن نامحلول است و در اسید سولفوریک غلیظ تقریباً نامحلول است. محلول آبی آن اسیدی بود (pH = 5~6). نیترات نقره، در محلول آبی آمونیاک، با گلوکز حل می‌شود و فرمالدئید را می‌توان برای تولید “آینه نقره” احیا کرد. روی، کادمیوم، قلع، سرب، مس و سایر فلزات به‌راحتی جایگزین نقره فلزی در محلول نقره نیترات می‌شوند.

6. نیترات نقره هنگامی‌که با گوگرد مخلوط می‌شود، می‌تواند پس از ضربه زدن با چکش منجر به انفجار شود.

7. نیترات نقره یک نمک نقره معدنی است و می‌تواند یون‌های نقره را با اثر استریلیزاسیون، خوردگی، فرسایش و همگرایی جدا کند. محلول رقیق آن اثر ضد باکتریایی و قابض دارد درحالی‌که محلول غلیظ آن اثر خورنده دارد. استفاده موضعی از یون نقره می‌تواند با پروتئین باکتری متصل شود و رسوب پروتئین نقره با اثر باکتری‌کش را تشکیل دهد. می‌توان از آن برای درمان حساسیت به عاج، زخم مخاطی، پوسیدگی زودرس و ضدعفونی استفاده کرد.

کاربردهای نیترات نقره

نیترات نقره کاربردهای بسیاری دارد. از آن می‌توان به‌عنوان ماده اولیه نمک نقره، مواد عکاسی، مواد نگه‌دارنده و کاتالیزور و همچنین برای نقره سازی، تولید آینه و غیره استفاده کرد. در ادامه به کاربردهای آن با جزییات بیشتر می‌پردازم:
1. می‌توان از آن برای تجزیه‌وتحلیل معرف استفاده کرد.
2. می‌توان از آن برای ساخت فیلم، فیلم عکاسی اشعه ایکس و سایر امولسیون‌های عکاسی مواد حساس به نور استفاده کرد.

3. در زمینهٔ صنعت الکترونیک می‌توان از آن برای ساخت چسب‌های رسانا، مواد تصفیه گاز و همچنین نقره سازی قطعات الکترونیکی استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای مواد نقره سازی تولید آینه و آستر شیشه‌ای حرارتی، کت ولتاژ اشتراکی و دستکش برای کارهای الکترونیکی استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای نقره‌کاری سایر صنایع‌دستی استفاده کرد.

4. صنعت باتری آن را برای تولید باتری نقره استفاده می‌کند.

5. درزمینهٔ پزشکی، می‌توان از آن برای استریل کردن استفاده کرد. محلول نیترات نقره به‌صورت موضعی به‌عنوان یک عامل ضدعفونی برای موارد مختلفی استفاده می‌شود ازجمله: سوزاندن بافت زخم عفونی، محافظت از زخم‌ها در برابر عفونت باکتریایی و جلوگیری از رشد باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی که دوطبقه بندی اصلی باکتری‌ها بر اساس ساختار آن‌ها هستند. یون‌های نقره با پروتئین‌های باکتری واکنش می‌دهند و ساختار دیواره سلولی و غشای باکتری را تغییر می‌دهند و در این فرآیند آن‌ها را از بین می‌برند.

6. صنایع شیمیایی روزانه از آن برای تولید شامپو موهای رنگ‌شده استفاده می‌کردند.

7. می‌توان آن را برای ساخت کاتالیزورهای نقره دیگر نیز اعمال کرد.

8. می‌توان از آن برای آبکاری نقره بدون سیانید مانند نمک اصلی نقره سازی تیوسولفات، نقره سازی با اسید هیدروکلریک، نقره سازی دی سولفونات ایمینو آمونیوم و نقره سازی اسید سولفوسالیسیلیک استفاده کرد. همچنین منبع یون نقره است. محتوای نیترات نقره تأثیر خاصی بر رسانایی، خاصیت پراکندگی و سرعت ته نشینی محلول آبکاری نقره دارد. مقدار مصرف عمومی حدود 25 تا 50 گرم در لیتر است.

عوارض جانبی نیترات نقره عبارت‌اند از:

سوزش و تحریک پوست

لک شدن پوست

اختلال خونی (متهموگلوبینمی)

این مقاله حاوی تمام عوارض جانبی احتمالی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

چه داروهای دیگری با نیترات نقره تداخل دارند؟

اگر پزشک به شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، ممکن است پزشک یا داروساز شما از هرگونه تداخل دارویی احتمالی آگاه باشد و ممکن است شما را ازنظر آن‌ها تحت نظر داشته باشد. قبل از مشورت با پزشک، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا داروساز، هیچ دارویی را شروع، متوقف یا تغییر دوز نکنید. نیترات نقره تداخلات شدید شناخته‌شده‌ای با سایر داروها ندارد.

فعل‌وانفعالات متوسط نیترات نقره عبارت‌اند از:

کلاژناز

پاپاین

سولفاستامید سدیم

سولفاستامید موضعی

تریپسین

این اطلاعات شامل تمام فعل‌وانفعالات احتمالی یا اثرات نامطلوب نمی‌شود. بنابراین، قبل از استفاده از این محصول، تمام محصولاتی را که استفاده می‌کنید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. فهرستی از تمام داروهای خود را همراه داشته باشید و این اطلاعات را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید. برای توصیه‌های پزشکی اضافی، یا اگر سؤالات، نگرانی‌های بهداشتی یا برای اطلاعات بیشتر در مورد این دارو دارید، با متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک خود مشورت کنید.

هشدارها و اقدامات احتیاطی برای نیترات نقره چیست؟

اگر به نیترات نقره یا هر ماده موجود در این دارو حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید.

دور از دسترس کودکان نگه‌دارید. در صورت مصرف بیش‌ازحد، کمک پزشکی دریافت کنید یا بلافاصله با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

جهت اطلاعات بیشتر درباره نیترات نقره و سایر فلزات گران بها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا